[branded content] Conversational marketing rocks!

[branded content] Conversational marketing rocks!
  • Content
  • 23 mei 2023 @ 11:00
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 23 mei 2023 @ 11:00
  • Sales

Natuurlijk draait het bij contentmarketing vooral om één ding: kwalitatieve content. Toch is het tegenwoordig misschien nog wel een grotere uitdaging om je content bij je doelgroep te krijgen, zoals het rockband Within Temptation wel is gelukt met behulp van een uitgekiende conversational marketing-strategie in samenwerking met CM.com.

CM.com constateert dat veel klanten zoeken naar andere manieren dan de standaard manier. Als consument word je dagelijks overspoeld met content: in je mailbox, zoekresultaten en ads op elk platform. Hoe val je nog op tussen deze tsunami aan informatie? Conversational marketing biedt de oplossing. Door messaging apps, zoals WhatsApp en Instagram, in te zetten, ben je direct in contact met je doelgroep. Brechtje van Houtum, Content Marketer bij CM.com: ‘Bij CM.com zien we de populariteit groeien. Steeds meer bedrijven omarmen dit soort kanalen, ook om ze in te zetten als marketingkanaal. Zelf heb ik een achtergrond in seo, waar je altijd al zag hoe mensen je content op verschillende manieren vonden. Ik vind het mooi om te zien hoe de consument nu nog meer mogelijkheden heeft om niet alleen zelf te bepalen wát hij leest, maar ook hoe hij het ontvangt en wanneer hij het leest en bekijkt.’

Foto: Brechtje van Houtum, Content Marketer bij CM.com

Rockband Within Temptation

Een mooi voorbeeld van een complete inzet van conversational marketing zien we bij CM.com-klant rockband Within Temptation. Door de inzet van verschillende kanalen - zoals WhatsApp Business, Instagram DM, eigen app en e-mail - weet de band van hun volgers echt fans te maken, die te bereiken zijn op het door hun gewenste kanaal. Bovendien biedt de band exclusieve content aan, zoals een preview van nieuwe nummers, persoonlijke berichten van bandleider Sharon van Adel en backstage foto’s en video’s. Dit alles draagt bij aan een unieke en persoonlijke fan-ervaring, waardoor fans zich meer betrokken voelen bij de band. Kortom, de conversational marketingstrategie van Within Temptation is een slimme zet om een loyale fanbase te creëren en te behouden.

Grote QR-code op podium

Door middel van een grote QR-code tijdens het optreden, konden bezoekers een WhatsApp-chatbot starten om een Meet & Greet met Sharon van Adel te winnen. Ook deelt de band exclusieve content, zoals beeldmateriaal, na de show. Een ander voorbeeld is het aankondigen van een nieuwe single via Instagram. De echte fans zijn dan ook de eerste die ervan weten. ‘We hebben de afgelopen jaren het organisch bereik van de berichten op onze social media drastisch zien afnemen. Om de conversatie met de fans van de band te kunnen behouden, hebben we via CM.com en door middel van het inzetten van kanalen zoals Whatsapp, e-mail, Instagram en een speciale Within Temptation-app, een groei van bijna 400% van ons customer dataplatform binnen één jaar tijd weten te bewerkstelligen. Een groei die al onze verwachtingen overtrof en waar we ontzettend blij mee zijn! Dit stelt ons in staat om de fan directer te kunnen bereiken bij aankomende shows en releases’, zegt een enthousiaste Caroline Westendorp, Marketing Manager bij Within Temptation.

Andere voorbeelden waarmee klanten van CM.com bezig zijn op het gebied van conversational marketing:

  • Laat je klanten kiezen
    Standaard versturen bedrijven hun marketingnieuwsbrieven tegenwoordig vaak via e-mail. Bij de marketing van CM.com is dat niet anders. Ook als je een paper wilt lezen of een visual wilt downloaden, de standaard is vrijwel altijd e-mail. Tegenwoordig laten we onze bezoekers kiezen: hoe wil je je nieuwsbrief ontvangen? Via e-mail, SMS of WhatsApp. Zo kunnen zij zelf bepalen wanneer en hoe ze de content bekijken.
  • Communicatie rondom een event
    Na aankoop van een ticket krijg je - vaak een aantal dagen voor het event plaatsvindt - die per mail gestuurd. Plus waarschijnlijk nog wat aanvullende informatie. Maar er is zo veel meer mogelijk. Met een aantal van onze partners richten wij een volledige flow in over verschillende kanalen. Zo leven bezoekers echt toe naar een event. Ook op het event kun je via WhatsApp je bezoekers voortdurend op de hoogte houden. Denk aan highlights in het programma of waar het op dat moment erg druk is. Na het evenement kun je nog kortingcodes delen of exclusief beeldmateriaal.
  • VIP-ervaring via WhatsApp
    Voor een andere klant zijn we bezig met een exclusieve WhatsApp-service voor VIP’s. Stel je voor dat je via een WhatsApp-chatbot met één druk op de knop de gewenste service aan je tafel krijgt.
  • Verzamelen van data via messagingkanalen
    Van registraties om op de hoogte gehouden te worden of inschrijvingen voor een webinar: alles is mogelijk. Klanten van CM.com gebruiken pagina’s en chatbots om via WhatsApp berichten data op te halen. Zo laten e-commercebedrijven hun klanten aanmelden voor back-in-stock-notificaties of om direct op de hoogte te zijn van de salesperiode.
  • Verkopen via Instagram DM en WhatsApp
    Een aantal van onze klanten gaat aan de slag met conversational commerce. Zo gaat een artiest exclusieve merchandise verkopen via WhatsApp. Een andere klant gaat de ticketverkoop mogelijk maken op elk kanaal. Je kunt dan volledig binnen een gesprek een ticket kopen. Ook voor goede doelen zijn hier veel mogelijkheden, bijvoorbeeld donaties via Instagram DM of WhatsApp.

Meer weten? Ga naar CM.com en neem contact op via jouw favoriete kanaal.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met CM.com
Tekst: BBP Media | Beeld: CM.com

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken