Van Gogh Museum lanceert openbare digitale bestandscatalogus
- Content
- 7 jun 2023 @ 13:32
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 7 jun 2023 @ 13:32
- Michiel van Zaane
Op 7 juni 2023 zijn de digitale Van Gogh Museum Collection Catalogues openbaar gemaakt. Na het ontwikkelen van Van Gogh Museum’s digitale identiteit, de Unravel App en hun website, werkte Dept ook mee aan de vandaag gelanceerde digitale catalogi.
Het Van Gogh Museum had de ambitie om pionier te zijn in het digitaliseren van hun catalogi. Kunstcatalogi zijn van oorsprong omvangrijke boekwerken waarin gedetailleerde informatie (zoals notities, brieven, schetsen, röntgenafbeeldingen) over de collectie van een museum zijn opgenomen en die door kunsthistorici en onderzoekers worden gebruikt. Met de Van Gogh Museum Collection Catalogues zijn twee werelden samengesmolten: de primaire doelgroep van de catalogi, offline researchers, en het brede publiek. Door de user experience van de catalogi te hervormen, is de kunst toegankelijker geworden voor iedereen die daarin geïnteresseerd is. Dept nam de ontwikkeling van het concept en het design van de online kunstcatalogus voor hun rekening en Q42 heeft de website ontwikkeld.
‘Dit innovatieve digitale platform biedt een dynamische en immersieve ervaring die verder gaat dan de beperkingen van gedrukte pagina’s. Het Van Gogh Museum is het eerste met een digitale catalogus in deze vorm,’ aldus Clara Kerkstra, lead designer bij Dept. ‘Het voelt als een boek, maar tegelijkertijd kunnen gebruikers sidedrawers openen voor nog meer detailinformatie. Dit vind je normaal achterin een catalogus of in een ander hoofdstuk. Zoeken hoeft nu dus niet meer. Ook blijft de afbeelding die je onderzoekt constant in beeld en hoef je dus niet terug te bladeren om dit te kunnen bekijken en kan de informatie gemakkelijk geüpdatet worden wanneer nodig.’
In de onderscheidende digitale catalogus kunnen onderzoekers de werken van Van Gogh verkennen op een manier die de grenzen van een traditioneel boek overstijgt. De focus lag op zowel user experience als schaalbaarheid. ‘Qua gebruiksvriendelijkheid werden de hoogste verwachtingen overtroffen dankzij uitgebreide usertests met onze doelgroep. Zo achterhaalden we hoe elk element het beste voor hen werkt. De tests toonden ook het plezier en de waardering die de onderzoekers ervoeren. Hierdoor werd de waarde van deze digitale reis nog eens benadrukt,’ volgens Martijn Pronk, Hoofd Digitaal bij het Van Gogh Museum. ‘Dept heeft ons daarnaast ook de mogelijkheid gegeven om de verzameling catalogi verder uit te kunnen breiden door de schaalbaarheid van de online omgeving.’
De Van Gogh Museum Collection Catalogues zijn hier te bekijken.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event - the place...
- BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus...
- [Marketing the Rainbow #52b] Shell gaat van geel en rood naar...
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne tijdens Week van het geld
- Pets Place werkt samen met dierenexpert Floris Göbel
- Uitslag Corporate Content Awards - Cognito wint driemaal
Laatste Nieuws
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
- Uitslag Corporate Content Awards -... 13-03-2024
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne... 13-03-2024
- BCE24: ING en Talpa over female... 08-03-2024
- Pets Place werkt samen met... 06-03-2024
- Harper's Bazaar Business Club haakt... 01-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing