[column] Gen-Z waardevol voor de toekomst van elk bedrijf

[column] Gen-Z waardevol voor de toekomst van elk bedrijf
  • Content
  • 16 okt 2020 @ 10:32
  • 37022 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Hoe kijk jij naar de digital natives, de jongeren geboren na 1995 voor wie internet de gewoonste zaak van de wereld is? Ze weten niet anders dan dat alles digitaal is geregeld en slim is gekoppeld.

Het zijn veeleisende mensen waarbij je niet meer kunt aankomen met silo’s van onsamenhangende bedrijfssystemen of een gefragmenteerde multichannel-oplossing.

Tegenover Gen-Z staan oudere medewerkers met hun ingesleten werkpatronen en de directie met meestal weinig kennis van nieuwe technologie. En dat is misschien wel de grootste uitdaging. ‘Er is een gat tussen de technologische visie en het personeel op de werkvloer. Er zijn nog te weinig digital natives. Hierdoor lopen vernieuwende initiatieven tegen weerstand op. Ze worden in het klein opgestart, maar voordat ze in productie gaan en worden aangesloten op bestaande bedrijfsprocessen, loopt het spaak.’ Ik lees dit op channelweb.nl. Ik herinner me hoe ik in 1994 enkele whizzkids binnen mijn bedrijf met internet aan de gang liet gaan. Ze ontwikkelden een fenomenaal platform voor de transportsector. Het kostte mijn bedrijf meer dan een miljoen. In 1998 heb ik de jongelui verzelfstandigd. Er viel geen droog brood mee te verdienen. Het toenmalige bedrijf van de slimmeriken heeft nog enkele jaren bestaan. Toen hield het op. De mannen waren hun tijd ver vooruit. We gingen soepel uit elkaar en ik nam mijn verlies. Maar ik ben nog steeds blij dat ik geen obstakel was voor de Gen-Z van die tijd. Want ik heb er nog steeds bewondering voor dat deze mensen destijds zo voor de troepen uit liepen en zo veel kennis de organisatie in brachten. En het bureau kreeg een ruime voorsprong als het om digitaal denken ging.

Bureaus moeten het lef hebben om zes, zeven jaar vooruit te kijken en een langetermijnvisie te hebben. Juist in deze tijd is de digitale versnelling wezenlijk. Jonge mensen snappen de potentie van nieuwe technologie. Ondernemers of bureaumensen met ambitie en durf gaan met hun opdrachtgevers de uitdaging aan om na te gaan waar projecten van de grond kunnen worden getild om te experimenteren. Haal Gen-Z aan boord. Laat ze de kennis binnen de organisatie vertalen in data en vraag om inzichtelijk te maken wat je met die data allemaal kunt doen. Zorg voor accurate data om strategische knopen door te kunnen hakken.

De zogeheten Generatie-Z kan wel degelijk waardevol zijn voor de toekomst van een bedrijf en dat het stereotiepe beeld van ‘jongeren die niet werken, noch studeren’ niet klopt. Enthousiaste jongeren moet vaak vechten tegen dit stereotype beeld.

Sanne Abalain, communicatieadviseur bij NS is genomineerd voor Communicatietalent van 2020. Terecht. Deze Gen-Z-ter bedacht Succes@NS, ongescripte vlogs van teammanagers, verzonden via interne WhatsAppgroepen. De vlogs werden al snel omarmd en maakten de gehele organisatie communicatiever. Zelf zegt Abalain daarover dat ze het leven van de NS’er dichterbij wilde brengen en dan is het belangrijk de thema’s luchtig en ludiek te houden.

Overigens geldt ook voor ouderen dat ze moeten knokken tegen stereotype beelden zoals dat van het verstoffende oudje. Contentmarketeer Aart Lensink schreef er een mooie column over op Linkedin onder de kop: ‘Waardig oud worden in media en marketing, kan dat?’ ‘Grote mediabedrijven op de Nederlandse markt sturen bij reorganisaties snel ervaren rotten naar huis,’ schrijft hij. ‘Natuurlijk motiveren ze hun keuzes op een andere manier. Leeftijd speelt, uiteraard, nooit een rol bij het wegwerken van de oudjes. Natuurlijk (en gelukkig) zijn er wel degelijk senioren – vijftig-plussers – die wel gewoon doorstomen en zich ontwikkelen. En in de bedrijfsleiding van veel mediabedrijven, en ook wel aan adverteerderszijde, zitten zeker vijftigers. Gelukkig maar. Maar gewone teamleden die niet de top in marketing en media hebben gehaald, hebben het bij veel bedrijven zwaar.’ Hij roept senioren op zich te blijven ontwikkelen en zegt tevens: ‘Omarm het nieuwe en vertel de volgende lichting subtiel dat ze niet de eerste mensen op aarde zijn, en ook niet de eerste die met media en marketing aan de slag gaan. Zorg dat ze wat van je aannemen. En andersom: neem wat aan van jong talent. Dat kan tot verrassende projecten leiden.’

In een H&M-filiaal in Stockholm kunnen klanten hun oude kleding laten transformeren tot een nieuw kledingstuk. De recycleermachine ‘Looop’ voltrekt het hele proces in enkele uren tijd. Het project past in de ruimere duurzaamheidsdoelstellingen van de retailer. (retaildetail.be) Als je hier met jongeren over praat vinden deze het zo’n voor de hand liggende ontwikkeling. Alle beren die wij ouderen zien, begeren ze gewoon. Looop is onderdeel van de ambitie van H&M Group om tegen 2040 volledig circulair en klimaatpositief te worden. Zo wil de modeketen in 2030 alleen nog maar gerecycleerde of duurzaam geproduceerde materialen gebruiken. Vorig jaar bedroeg dat aandeel 57%.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken