[column] Een zusterbureau in content is als je zusje dat leuk kan fotograferen

[column] Een zusterbureau in content is als je zusje dat leuk kan fotograferen
  • Content
  • 6 jan 2021 @ 08:37
  • 32501 x gelezen
  • Link
  • Pascal Boogaert
    Pascal Boogaert

    bemiddelaar voor freelancers
  • ContentStrategie

Het lijkt wel een ware corona-geboortegolf. Bij menig reclamebureau is de laatste tijd een zusje geboren voor het ontwikkelen van content. Niet geheel toevallig bij de bureaus die het ook al een aantal jaren moeilijk hebben.

En dat legt meteen de reden voor het verwekken van deze zusjes bloot. Niet de liefde voor de klant, niet de passie voor goed werk, maar de lust voor geld. Zusterbedrijven opzetten – voor content, digital, pr of dm – doe je als moederbedrijf maar om één reden: meer geld binnen de familie houden. En daarmee is een zusterbedrijf voor content niet veel anders dan zeggen dat je nog een neefje hebt die zo leuk foto’s kan maken.

Al die bureaus zien de bui namelijk al hangen: steeds meer adverteerders kiezen ervoor om eenvoudige foto- en videocontent gewoon zelf inhouse te produceren. Productfilmpjes, foto’s van nieuwe producten, eenvoudige social content… het gaat allemaal een stuk sneller, efficiënter en voordeliger als je het inhouse doet.

Door als een dolle een content-tak op te zetten hopen die bureaus deze trend te stoppen. Het is puur eigenbelang, geen klantbelang. Want als je het belang van de klant voorop zou zetten, dan zou je adviseren om eenvoudige producties inhouse te doen en complexe producties bij onafhankelijke specialisten neer te leggen.

Want ook voor specialistische producties heeft een contentzusje namelijk geen zin. Echte specialisten zijn namelijk onafhankelijk. Ik schreef er in mei vorig jaar al een keer over. Als afhankelijk zusterbedrijfje ben je gedwongen om samen te werken met je andere broertjes en zusjes. Met een zusje voor digital, een broertje voor events en een zusje voor zo. Zodat jullie samen zoveel mogelijk klussen (geld) binnenhalen voor de familie. Dat het niet altijd de beste specialisten zijn, maakt voor de familie niet uit; zolang er maar geld binnenkomt.

Ik hoop dat adverteerders de afhankelijke zusjes links laten liggen en voor onafhankelijke specialisten gaan. De toekomst is namelijk aan specialisten. Dat geldt voor specialisten in de zorg, dat geldt voor specialisten in advocatuur en dat geldt ook voor specialisten in ons vak. De reclamebureaus die zich de afgelopen jaren niet ergens in hebben gespecialiseerd, hebben het dit jaar extra zwaar. Maar in plaats van het licht te zien en te zoeken naar focus gaan ze juist weer alle kanten op. Fuseren om ‘alle disciplines‘ te kunnen bieden aan de klant en nieuwe bedrijfstakjes opzetten ‘om de klant extra te servicen’. Wat natuurlijk gewoon smoesjes zijn om her en der nog een graantje mee te pikken van de marketingtaart.

Een specialist werkt liever niet in een allegaartje van disciplines. Een specialist werkt het liefst in een omgeving waarbij hij of zij omringd wordt door vakgenoten. Om elkaar te inspireren en om elkaars werk naar een hoger niveau te tillen. Dat geldt voor pr-professionals, food videografen, branding designers, e-commerce professionals…. Specialisten groeien als ze omringd worden door peers. Ze stompen af als ze in hun uppie in een kamertje worden weggestopt als contentzusje naast een pr-broertje en met thema-campagne-grootouders die eigenlijk niets begrijpen van die vage social media content.

Dus adverteerders van Nederland, pak de regie en ga voor kwaliteit. Kies niet voor een contentzusje dat zo leuk Instagrampostjes kan maken, maar kies voor onafhankelijke specialisten. Of zoals deze copywriter het zo mooi verwoordt: Lose the beehive and work directly with the honey.

Pascal Boogaert
  • Pascal Boogaert

  • Werkt bij:
  • Functie: bemiddelaar voor freelancers
  • Website:-
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken