[column] Wie wil nog op vakantie zonder sociale media?

[column] Wie wil nog op vakantie zonder sociale media?
  • Content
  • 20 jul 2022 @ 08:00
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Ze druppelen al enkele weken mijn mailbox binnen, de adviezen om je vakantie te overleven zonder sociale media. Ik kan me er eigenlijk niks bij voorstellen. Ik word al nerveus in het dagelijkse leven als er een dag geen berichtje van een van mijn kinderen of kleinkinderen binnenkomt, laat staan een maand lang. Ik moet er niet aan denken.

Ze weten allemaal dat we weg zijn, maar leven dan juist mee en laten ons meegenieten van de dagelijkse bijzonderheden in hun leven. Wie wil dat nu vier weken on hold zetten?

Een echte camera meenemen als je op je vakantieadres de omgeving gaat ontdekken, wie wil daar nu aan. Een zwaar ding om je nek en te veel gedoe als je een moment wilt vastleggen. Geef dan die telefoon maar, lekker makkelijk en altijd bij de hand. En de kwaliteit van de foto’s is perfect. En nog zo iets: je kunt de mooiste momenten direct delen. Super toch.

Nog niet zo lang geleden gingen er stapels boeken en kaarten mee en werd de route op de kaart bepaald. Nu heb ik onlangs de mooiste wegen kunnen rijden door de gps op dynamische routes in te stellen plus het vermijden van hoofdwegen. De ene verrassing na de andere. Dat bedenk je niet vooraf en kun je zeker niet op een kaart of in een boekje vinden. Hoe avontuurlijk. En wat is er niet fijner dan eetadresjes zoeken op je telefoon en even te bellen of er plek is?

Ik overdacht dit na het lezen van een verhaal op bijgespijkerd.nl met 6 tips voor een vakantie zonder sociale media. Behoorlijk ouderwets denken.

Grensoverschrijdend leiderschapsgedrag
Mooi verhaal in de Stentor afgelopen weekeind over grensoverschrijdend leiderschapsgedrag. Je hoeft het niet eens te lezen om te begrijpen dat de brute manager, de bullebak, niet meer kan. Het kon al nooit, maar we lieten het ons welgevallen, uit angst voor baanverlies of door pure intimidatie. In de Deense serie Borgen is precies te zien hoe en waar de schoen wringt. De autoritaire bazin van nieuwsstation TV1 regeert met brute hand, zit overal bovenop en gooit een nieuwslezeres eruit. De redactie mort. Via social media beklaagt de nieuwslezeres zich en ze krijgt massale steun. De bazin moet haar opnieuw aanstellen en brandt uiteindelijk zelf af in een burn-out. De werknemer van nu moet je niet vertellen hoe ze dingen moeten doen. Ze willen autonoom zijn.’

Het woord perceptuele intelligentie kwam langs. Een spannend begrip. Op FW lees ik er het volgende over: ‘Perceptuele intelligentie draait om het besef dat de werkelijkheid niet is wat het lijkt en dat je vooral ook moet weten – en erkennen – wat je niét weet.’ Als je perceptuele intelligentie ‘on fleek’ is, dan is de kans groot dat je goed in je vel zit en tevreden bent op je werk. Een mooi verhaal over werkgeluk op FW.

Een aardige quote van customertalk.nl: ‘Klanten hadden nog nooit zo veel invloed op hoe services en diensten eruitzien. Ze zijn veeleisend. Gaan organisaties niet in hun wensen mee? Dan gaan ze naar een partij die dat wel doet óf ze gaan zelf aan de slag. Deze ontwikkeling zet een nieuwe standaard voor bedrijven, die daardoor hun complete waardeketen moeten herzien én verbeteren.’ Deze quote komt uit een verhaal met ‘Drie tips voor het versterken van de relatie met ‘de nieuwe klant’.'

Zou het dan toch nog allemaal goed komen op de sociale media?’

Heb je je nog niet verdiept in het nieuwe socialmediafenomeen Bereal? Op marketingfacts.nl word je in een paar minuten bijgepraat. De auteur van dit verhaal is enthousiast: ‘Ik geniet van deze nieuwe hype, met name omdat ik echte foto’s zie. Een verademing na alle fotoshop, filters en andere beeldmanipulaties. Zou het dan toch nog allemaal goed komen op de sociale media?’

Alias
Op security.nl een interessant verhaal over een advies van de Australische overheid aan zijn burgers: ‘Wie een account op social media aanmaakt moet geen echte namen gebruiken maar een alias. Ook is het verstandig om een apart e-mailadres voor de registratie te gebruiken en zo min mogelijk persoonlijke informatie te delen, zo adviseert het Australische Cyber Security Centre (ACSC). Volgens het ACSC kan social media een risico voor de veiligheid van zowel burgers als bedrijven vormen.’ Is dit een nieuwe ontwikkeling die ons ook te wachten staat?

‘Sinds 1 juli 2022 is de aangepaste Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) in werking. Directe aanleiding voor deze wijziging zijn de nieuwe beleidsregels van het Commissariaat voor de Media waarin wordt uitgelegd dat de Mediawet ook geldt voor grote influencers op videoplatforms (zogenaamde “video-uploaders”).’Ik lees dit op boek9.nl. ‘De wijziging van de RSM sluit aan bij de nieuwe regels waarop door het Commissariaat wordt toegezien. Zo moet de vermelding dat een video reclame bevat, worden opgenomen in de video zelf (aan het begin, tijdens de aanprijzing of doorlopend) én in de beschrijving van de video. Op platforms waar alleen gebruik wordt gemaakt van een hashtag om reclame kenbaar te maken, geldt dat deze duidelijk in het oog moet springen en niet verscholen mag staan tussen andere hashtags of informatie.’

Tot slot: ‘De Grand Prix Content Marketing’, de enige echte awards voor de beste cases op het gebied van content marketing, zijn terug!’  Deze klassieke awarduitreiking moet het opnemen tegen ‘Content Marketing, The Awards’, een nieuw initiatief. Met feestjes op 4 oktober en 1 november. Het is een merkwaardige ontwikkeling dat een particulier initiatief probeert het awardfeestje dat al meer dan vijftien jaar door BBP samen met de branchevereniging wordt georganiseerd te kapen. Voor het vak is dit natuurlijk geen goede zaak. Als ik mooie awardwaardige cases zou hebben, zou ik ze in ieder geval naar beide feestjes inzenden. En bezien of een GPCM evenveel waard is als een CMTA. Hoe geloofwaardig is het als een case bij het ene feestje de hoogste beloning krijgt en bij het andere feestje buiten de boot valt? Het levert in ieder geval genoeg stof voor discussie op, en de leukste posts op sociale media. Ik kan niet wachten.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken