Frank Nas (Design Bridge) ziet vernislaagje verdwijnen

  • Design
  • 6 jan 2014 @ 11:26
  • Link
  • Wendy van Esveld
    Wendy van Esveld

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    Zelfstandig ondernemer
  • InterviewAccountabilityPackaging designBrandingInterview

Frank Nas (Design Bridge) verwacht hernieuwde aandacht voor merken met emotie, authenticiteit en karakter. Goedkope vernislaagjes met gekopieerde Apple- of Innocent-trucjes zijn passé, zo meent hij. De managing director laat zich bevragen en heeft , helemaal op het eind, avontuurlijk nieuws.

Hallo Frank, hoe gaat het met Design Bridge en hoe gaat het met jou?
Prima, 2013 was voor ons een erg succesvol jaar. Zakelijk hebben we al onze doelstellingen gehaald en creatief gezien hebben we heel erg mooi werk kunnen maken voor klanten zoals Diageo, Syngenta, Mondelez en Philips, om maar een paar voorbeelden te noemen. Gelukkig werd dit ook nog eens onderstreept door een aantal mooie prijzen zoals Pentawards, Mobius en Effectiveness awards. Dit succes geeft vertrouwen en dat geeft mij weer wat meer ruimte naast mijn operationele verantwoordelijkheden, kortom ik heb zin in 2014!

Wat zijn je verwachtingen voor de komende tijd?
Ik verwacht volop kansen bij bedrijven die realiseren dat 'operational excellence' op termijn niet de enige oplossing is. Veel producten en diensten zijn door gebrek aan investeringen in innovatie en ontwikkeling veranderd in commodities die elkaar op prijs kapot concurreren. Er komt weer aandacht voor merken met emotie, authenticiteit en karakter. Geen goedkoop vernislaagje met gekopieerde Apple- of Innocent-trucjes, maar merken die zelf hun keuzes maken en daar ook in durven te investeren. De business case spreekt immers voor zichzelf.

Wat vind je het beste werk ooit van Design Bridge?
Met al weer bijna 30 jaar aan case studies is het moeilijk om keuzes te maken. We hebben onlangs ons eigen boek gemaakt met 220 pagina's vol met verhalen en onderscheidend werk. Het is natuurlijk altijd mooi als een design iconische waarde krijgt. Meestal moet het dan eerst de 'test of time' doorstaan. Projecten als de Champions League identiteit zijn dan een mooi voorbeeld. 20 jaar na dato is het design nagenoeg onveranderd en nog steeds erg sterk. Andere voorbeelden zijn de Nescafe koffie pot of het originele cup-a-soup design. Maar ook recent werk voor Johnny Walker of Dulux staan hoog op onze lijst van favorieten.

Welk werk ben je stiekem wel een beetje jaloers op?
Het werk van Turner Duckworth voor Coca Cola is vaak heel erg sterk.

Voor welk merk zou je willen werken?
Binnen een aantal categorieën werken we inmiddels al voor mooie A-merken. Maar gelukkig blijft er nog genoeg te wensen over in andere categorieën. Vanuit de kruisbestuiving tussen onze ervaring op FMCG en luxery merken zouden we bijvoorbeeld graag voor een fashion/lifestyle merk willen werken zoals G-Star. Maar ook mooie merken zoals Land Rover, Vodafone of Adidas zijn van harte welkom.

Wat vind je het beste argument voor een marketeer om te investeren in design?
Strategisch design zorgt voor een duidelijke orkestratie van al je visuele merk expressies vanuit een single minded big brand idea. Het optimaliseert je marketing investeringen en zorgt voor relevant onderscheid, meerwaarde en emotionele band wanneer een klant of consument ook daadwerkelijk voor jouw merk kiest.

Op welke manier houdt Design Bridge zich bezig met accountability van design?
Door samen met onze opdrachtgevers duidelijk haalbare doelstellingen te definiëren en dit achteraf ook daadwerkelijk te toetsen.

Wanneer opent de eerste Nederlandse opleiding voor packaging- en brand design?
Vanwege de regels rondom overheidssubsidies zijn opleidingen met name geïnteresseerd in vakgebieden die een bepaalde schaalgrootte hebben zodat de kans op een baan voor hun studenten groter wordt. Vanuit het BNO 'Dutch Packaging Design Innitiative' zijn we daarom druk bezig om de potentie van ons vakgebied duidelijker op de kaart te zetten. Je hoeft maar even over de grens te kijken om te zien hoe dit in andere landen inmiddels al wel is opgemerkt. De UK is nog steeds het grote voorbeeld maar inmiddels is er ook al een opleiding in Belgie dus ik heb het volste vertrouwen dat we ook in Nederland op termijn voor elkaar krijgen.

Wat is het laatste nieuws?
Naast onze vestigingen in A'dam, Londen en Singapore hebben we recent ook de eerste stappen gezet voor een Design Bridge in New York.

Hieronder een eerder interview met Frank Nas uit MarketingTribune 19 (november 2013). 







Wendy van Esveld

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken