Biografie Zelfstandig ondernemer na een zelfverkozen emigratie naar Groningen in 2013. Naast content management voor MarketingTribune (design) en het Marketing & Design Congres, houdt Wendy zich sindsdien bezig met journalistiek, redactie en communicatie voor diverse opdrachtgevers. Tot 2013 was ze ruim vijf jaar redactielid bij MarketingTribune.
Wendy van Esveld


[Dutch Packaging Design Initiative] Eenzelfde saus over de wereld?
Een Coca-Cola rolt zijn design wereldwijd uit en houdt daarmee niet per se rekening met de geldende categorie- en kleurcodes van lokale markten. Werkt dat ook voor jouw merk? Hoe ben je relevant op het schap in China, maar ook in Haarlem en de VS? Met een afvaardiging van het Dutch Packaging Design Initative (DPDI) spreken we over internationale packaging strategieën.

[De Praktijk] World Whiskey Index
In Sassenheim, langs de A44 bij afslag Noordwijk, staat een gebouw dat lijkt op een grote, zwarte doos. Dat pand herbergt de grootste Schotse Single Malt Whisky-collectie ter wereld en de World Whisky Index. Tot nu is het een opslag met beperkt kantoorruimte, maar eigenaar Michel Kappen is toe aan serieuze branding en zet daarbij vooral in op het interieur.

[Interview] Timothy Helmer, designer, founder Creative Network en Let's Talk Design
'De designpanels van @MTribuneDesign vertellen één ding: dat het ongelooflijk moeilijk is branding te beoordelen.' Aldus een tweet van Timothy Helmer, ontwerper uit Antwerpen. Een prachtaanleiding om de ondernemende duizendpoot -hij is naast designer ook oprichter van het online platform Creative Network en organisator van de Let’s Talk Design-events- eens wat uitgebreider te spreken. Over inderdaad het beoordelen van design, maar bijvoorbeeld ook over goed opdrachtgeverschap en de lancering van zijn nieuwe, meer internationale platform.

[Interview] Alef de Jong van Wunder: 'Onze handen jeuken bij Ajax en D66'
Na te hebben gewerkt bij gerenommeerde bureaus als KoeweidenPostma en PROUDdesign startten Menno van Waardhuizen en Alef de Jong onlangs designbureau Wunder. MarketingTribune is benieuwd hoe het gaat en spreekt met de Jong: ‘We zijn tevreden met onze huidige klanten. Maar onze handen jeuken wel. Vooral als het design niet aansluit bij de kern van het merk. Ajax is zo’n voorbeeld. Of D66.’

Stuur me hoe je tosti ruikt
Geur kent een speciaal psychologisch effect. Het beïnvloedt onder meer onze stemming, onze gezondheid en onze eetvoorkeuren. Als we geur kunnen integreren in onze mobiele communicatie, dan wordt onze communicatie beter en gemakkelijker, zo meent Harvard-professor David Edwards. Hij ontwikkelde vanuit het bedrijf Vapor Communications en met een speciaal team van Laboratoire Paris de oPhone DUO, een Scent-Based Mobile Messaging system.

Hoe houd je een opdrachtgever? De do's and don'ts
Een recent onderzoek van de Design Business Assocation (DBA) legt de ‘pijn- en fijnpunten’ bloot van de relatie tussen designbureau en klant. Daargelaten dat de studie in het algemeen positief uitpakt, hier een focus op wat beter kan in ‘do’s and don’ts’.

Gezocht: packaging design-talent
Om verpakkingsontwerp onder de aandacht te brengen bij studenten, jonge ontwerpers en marketeers is de BNO Packaging Talent Award ontstaan. Studenten en jonge ontwerpers uit de creatieve sector worden uitgedaagd om een verpakking te ontwikkelen voor een opdrachtgever uit de praktijk. Hooghoudt en Marqt werken mee aan de prijs en stelden een briefing op voor een verpakking. We vragen Joost van Gelder van Marqt en Niels Grootenboer van Hooghoudt naar het belang van design.

Dutch Design: Powertools van FERM
Producent van elektrisch gereedschap FERM zet een andere koers uit. De eerste serie nieuwe powertools, ontworpen door Waacs is net gepresenteerd op de Internationale Eisenwarenmesse in Köln. MarketingTribune praat met Marcel Jansen, creative director van de ontwerpstudio. Opdat Dutch Design ook over powertools gaat.

[Interview] Laurens van den Acker, de belangrijkste designman bij Renault
De Nederlander Laurens van den Acker is sinds 2009 wereldwijd verantwoordelijk voor het ontwerp van alle automodellen van de Renault-groep (Renault, Dacia en Renault Samsung Motors). Zijn team bestaat uit vijfhonderd mensen met dertig verschillende nationaliteiten, dagelijks lopen 40 projecten en jaarlijks komen er vijf tot tien nieuwe of hernieuwde modellen uit zijn koker. Hoe pak je dat aan en wanneer verlaat een ontwerp de “tekentafel”? MarketingTribune spreekt de Senior Vice President of Corporate Design van Renault Group. Over de Alpine, het spelletje Tetris, zijn strategie en accountability.

[Interview] Julia Kortekaas van …,staat: ‘De waarheid verkoopt’
In onze serie interviews met ‘belangrijke bureaumensen’, spreken we met Julia Kortekaas, algemeen directeur en partner van ...,staat creative agency. Over verwachtingen, goed werk, schoonheid en accountability van design. ‘Wij creëren vanuit de kernwaarden van het merk of het product. Het resultaat is meer dan geregeld een logisch gevolg met een sterk designbeeld. Het wordt een waarheid en de waarheid verkoopt.’

[Interview] Mark Bode over het nieuwe designlabel basematters
Veel mooie interieurontwerpen vinden niet de weg naar de huiskamers van de echte liefhebbers. Het nieuwe designlabel basematters wil dit veranderen. Het is een initiatief van Mark Bode, Maarten Timmerman en Carly Rutten. Bode: ‘Niet alles hoeft van de Ikea of Leen Bakker te zijn, het kan anders, het kan beter […] We zijn te ver verwijderd geraakt van de oorsprong en bezieling achter de ideeën en de producten.’

[Interview] Wouter Boon definieert creativiteit
Op 13 maart aanstaande lanceert Wouter Boon (Amsterdam Ad Blog, Boon Strategy) zijn boek ‘Defining Creativity’. De merkstrateeg behandelt creativiteit vanuit een biologisch, psychologisch en sociaal cultureel oogpunt. Ook voor marketeers zeer nuttig, meent Boon. We spreken hem over het schrijfproces, de inhoud en het boekdesign van Rick de Zwart en Hans van der Baan. Een eerste opsteker: ook intuïtie neemt gewoon beslissingen op basis van kennis.

Contenttips van een Facebook-designer
Het Facebook Design Team is in Nederland. Gedeeltelijk dan. Gisteravond bij Vandejong creative agency vertelde Jasper Hauser, Product Design Manager bij Facebook over de organisatie van design bij en de cultuur van het jarige tech-bedrijf. Met MarketingTribune deelt hij zijn ultieme tips om als marketeer het beste uit Facebook te halen.

Jeroen Hoedjes (Studio Kluif): 'The best way to predict the future is to create it!'
Jeroen Hoedjes van Studio Kluif, ziet het zonnig in. Volgens hem is er langzaam weer meer oog voor design- en identiteitsvraagstukken. Een kort interview met de creative director, momenteel onder meer druk met een grote operatie voor Xenos.

Frank Nas (Design Bridge) ziet vernislaagje verdwijnen
Frank Nas (Design Bridge) verwacht hernieuwde aandacht voor merken met emotie, authenticiteit en karakter. Goedkope vernislaagjes met gekopieerde Apple- of Innocent-trucjes zijn passé, zo meent hij. De managing director laat zich bevragen en heeft , helemaal op het eind, avontuurlijk nieuws.

Interview. Ad van Berlo: 'Kijk naar BlackBerry en Nokia. Dan gaan je handen toch jeuken?'
‘Design maakt technologie toegankelijk en is daarom onmisbaar. Maar dat besef is niet overal aanwezig. Kijk naar bedrijven als BlackBerry en Nokia. Dan gaan je handen toch jeuken?’ Dit en meer zinnigheid in een kort interview met Ad van Berlo, oprichter VanBerlo design, founding partner van IQ+ Innovation Capitalist, voorzitter van Capital D/Dutch Design Week, bestuurslid en medeoprichter van Brainport Industries, bestuurslid van CLICK//Design én professor aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).

Interview. Oliver Michell (Uxus/FutureBrand) over het design van een ervaring
De december-etalages van de Bijenkorf? Uxus. De pilot store van Qela (Qatar Luxury Group) in Doha? Uxus. Zomaar twee fijne aangelegenheden om Oliver Michell, chief creative officer, architect van Uxus -recent onderdeel geworden van FutureBrand- te spreken. En omdat het gaat om een ‘global creative agency specializing in consumer experience, retail and hospitality design’, gaan we over op Engels.

3D-print: revolutie in fluweel
Is 3D-printen de nieuwe industriële revolutie? Implicaties zijn er hoe dan ook. Deze maand in Vormberichten, het lijfblad van BNO, een verkenning naar mogelijkheden en bedreigingen rond de razende 3D-printontwikkelingen. Ontwerpers, opdrachtgevers en slimme buitenstaanders zijn aan het woord. Hier een gedeelte van het artikel in soundbites.

Interview. Jeroen Verbrugge (Flex/TheInnovationlab) over het einde van design 'as we know it'
Managing en creative director bij Flex/TheInnovationlab, Jeroen Verbrugge, zet zich als lid van de Dutch Creative Council in voor de creatieve industrie. Hij denkt dat het vak 'design' sterk zal veranderen én dat design een krachtiger marketinginstrument is dan ooit. Dat en meer in zeven vragen en antwoorden.

Interview. Bob van der Lee over vijftig jaar Total Identity
Total Identity viert zijn 50ste verjaardag. Een mooi cadeau is de eerste plaats in de top 100 communicatie-adviesbureaus van managementtitel MT. Partner en managing director van Total Identity Bob van der Lee over toen, nu en de toekomst.

De waarnemingen van Trendslator en de implicaties voor packaging en corporate design
Trendslator brengt 2 december aanstaande het trendboek Mood 14. In het boek de resultaten van het jaarlijkse onderzoek naar de stemming in de markt, bij de consument en in de maatschappij. Tom Dorresteijn van Studio Dumbar en Steven de Cleen van Proud Design bespreken hier vast, op basis van de belangrijkste conclusies van het onderzoek van het bureau van trendwatcher Hilde Roothart, de implicaties voor packaging en corporate design.

Interview. Rik Keessen (Mountain): 'Weet je wel wat slecht design kost...'
Mountain lanceert binnenkort de Pack Calculator Light app. Hiermee zouden marketeers een basistest kunnen doen naar de effectiviteit van hun verpakkingen. Een aardige aanleiding om Rik Keessen, client director van Mountain, eens wat uitgebreider te spreken.

Bewezen: verpakkingsdesign beïnvloedt smaak en geur
Thomas van Rompay, verbonden aan de Universiteit van Twente, presenteerde onlangs bij Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) de resultaten van zijn onderzoeken naar de invloed van design op onder andere smaak- en geurbeleving. Wat blijkt? Verpakkingsdesign beïnvloedt daadwerkelijk affectieve consumentervaringen. Zo kan een zelfde toetje, op verschillende manieren verpakt, zomaar anders smaken. Yoghurt uit een hoekig pak is lekkerder? Antwoord komt van professor Van Rompay.

Madeleine van Lennep (BNO): 'Het uitschrijven van onbetaalde pitches is fnuikend voor het vak'
Vandaag start Madeleine van Lennep als de nieuwe directeur van de BNO, de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers. Hier een kennismaking aan de hand van een interview. Van Lennep gaat er stevig in. Zo noemt ze onbetaalde pitches 'fnuikend voor het vak' en ageert ze tegen 'de oppervlakkige vluggertjes' van marketeers.
- AlgemeenNieuws Shortlist NIMA Marketingprijzen...Nieuws Ontdek hoe merken hun effect op...Nieuws Markteffect bij beste drie Data &...Nieuws Genomineerden Data & Insights Awards...Weblog [column] Segmenteren kun je lerenNieuws Dahua toont hoe je de juiste klant...
- B2BNieuws De marketingtransfers van week 15,...Nieuws Nima Marketing Day 2025: Het hoe en...Nieuws AI houdt miljarden slechte...Nieuws Digital advertising naar...Nieuws Herna Verhagen draagt bij PostNL...Nieuws VIA draagt drie nieuwe bestuursleden...
- BureausNieuws Akqa Amsterdam, TBWA\, Ace en...Nieuws Look-O-Look lanceert kleurrijke...Nieuws Dr. Oetker lanceert Suprema met ChaseNieuws Dr. Hauschka kiest Onze Kapel voor...Nieuws Contentcreatie zonder grenzen,...Nieuws Starbucks kiest Kumpany voor...
- ContentmarketingNieuws Tabloo start speelse...Nieuws Sterk, creatief en vol lef - ANWB...Weblog Vier TikTok-ads die wél werken (en...Nieuws McDonald’s laat lef en...Nieuws Heineken introduceert ‘The Flipper’...Nieuws Fjällräven opnieuw verkozen tot...
- DesignWeblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...Nieuws ADCN stelt nieuw Creative Board aan Nieuws Philips lanceert OneUp elektrische...
- Food en RetailWeblog [column] Minder wijzen meer...Nieuws [onderzoek] Pasen: Chocola blijft...Nieuws Retailmedia: La Place lanceert app...Nieuws Waarom chocolade met Pasen meer is...Nieuws 'Broodjes van Sam en Joris'...Nieuws Primark leert jongeren naaien
- MediaWeblog [column] TikTok in april: álle...Nieuws Nieuwe Dumpert-serie volgt...Nieuws 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken...Nieuws NMO breidt luisteronderzoek uit met...Nieuws AvroTros analyseert kijkgedrag met...Weblog [column] Kijkgedrag: Arjen Lubach...
- Online MarketingWeblog [column] Marketingfacts Focus #3Nieuws Swapfiets lanceert speelse...Nieuws [digital detox] Rozemarijn Koopmans...Nieuws 'Verkeer naar websites daalt'Nieuws Starfeed als alternatief voor...Nieuws Naast Perplexity mengt ook Amazon...
- SponsoringNieuws Coca-Cola nieuwe Official Partner...Nieuws KNVB en DPG Media verlengen...Nieuws Van kantine tot klimaatneutraalNieuws Topschaatser Marijke Groenewoud:...Nieuws Adyen Giving haalt 25 miljoen euro...Nieuws Marie-Stella-Maris steunt Wereld...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- New Dutch Wave organiseert tour naar... 19-03-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management