[Interview] Timothy Helmer, designer, founder Creative Network en Let's Talk Design

[Interview] Timothy Helmer, designer, founder Creative Network en Let's Talk Design
  • Design
  • 17 sep 2014 @ 13:15
  • 20033 x gelezen
  • Link
  • Wendy van Esveld
    Wendy van Esveld

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    Zelfstandig ondernemer
  • InterviewBrandingAccountabilityPackaging

'De designpanels van @MTribuneDesign vertellen één ding: dat het ongelooflijk moeilijk is branding te beoordelen.' Aldus een tweet van Timothy Helmer, ontwerper uit Antwerpen. Een prachtaanleiding om de ondernemende duizendpoot -hij is naast designer ook oprichter van het online platform Creative Network en organisator van de Let’s Talk Design-events- eens wat uitgebreider te spreken. Over inderdaad het beoordelen van design, maar bijvoorbeeld ook over goed opdrachtgeverschap en de lancering van zijn nieuwe, meer internationale platform.

Je tweette 'De designpanels van @MTribuneDesign vertellen één ding: dat het ongelooflijk moeilijk is branding te beoordelen.' Waarschijnlijk zeg je dit omdat de cijfers en oordelen zo vaak uiteen lopen, of is er een andere aanleiding?
De aanleiding is inderdaad dat de meningen van de professionals soms erg uit elkaar liggen. Naar mijn mening is het vaak pas na een hele tijd dat het duidelijk wordt of de branding geslaagd is of niet. Branding is niet alleen wat je ziet, het moet ook in de cultuur van een merk zitten. Pas als alle onderdelen goed op elkaar afgestemd zijn, kan je spreken van een goed branding project. Zoiets heeft vaak tijd nodig. Ik hekel daarom ook de verwarring tussen “identity design” en “branding”. Dat zijn echt twee verschillende dingen.

Waarom denk je dat het zo lastig is brand design goed te beoordelen?
Je moet de context kennen, de positionering, de concurrenten… Zonder voldoende achtergrondinformatie zie je alleen de visuele kant van het verhaal. Een goed brand design is, net als alle andere vormen van design, meer dan alleen een mooi plaatje.

Geldt dat evenzeer voor packaging design als corporate design, of zit daar verschil in?
Ik heb het gevoel dat het bij packaging veel eenvoudiger is om een onderscheidend merk neer te zetten. Of misschien staan de opdrachtgevers in die sector er gewoon meer voor open.

'Ik heb het gevoel dat het bij packaging veel eenvoudiger is om een onderscheidend merk neer te zetten. Of misschien staan de opdrachtgevers in die sector er gewoon meer voor open.'

Wat is er nodig om brand design goed te kunnen beoordelen?
Ik denk niet dat er een methode is, ervaring helpt wel, een oog voor goede vormgeving ook. Er zijn wel een aantal parameters die je kan aftoetsen. Zo kan je kan de strategie analyseren en bekijken of die goed vertaald word naar de identiteit en communicatiedragers en je kan vergelijken met concurrenten om te zien of het merk sterk en onderscheidend genoeg is.

Je bent zelf designer. Wat vind je van de manier waarop opdrachtgevers je werk beoordelen?
Als het goed gaat, dan is er vertrouwen. De leukste opdrachtgevers zijn diegenen die de waarde van design zien, net als de waarde van je kwaliteiten. Het is voor vormgevers vaak moeilijk naar een ontwerp te kijken zoals een klant dat doet, maar zodra je dat kan maak je ook beter werk. En ja, soms ontbreekt het de opdrachtgever aan durf. Aan de andere kant is het aan ons om de klant zover te krijgen. Wat beter zou kunnen is bedrijven nog meer en beter bekend maken met de waarde van design, vooral langs de grafische kant, dat is iets waar beroepsorganisaties in alle sectoren nog wel aan kunnen werken. Een roadshow om bedrijfsleiders beter bekend te maken met alle vormen van design zou geen slecht idee zijn.

'Een roadshow om bedrijfsleiders beter bekend te maken met alle vormen van design zou geen slecht idee zijn.'

Je bent breed georiënteerd, zie ik in je portfolio. Wat doe je het liefst, wat kan je het beste?
Ik werk voornamelijk op identiteit, zowel voor digitale- als printmedia. Ik denk dat ik het beste ben in projecten waar ik over verschillende disciplines heen kan werken, daar ligt mijn toegevoegde waarde. De leukste opdrachten zijn diegene die vooruit gaan, ik ben snel verveeld met een opdracht, het moet vooruit gaan.

Hoe ziet je favoriete opdrachtgever eruit?
De sector is voor mij niet belangrijk, ik heb al voor zeer uiteenlopende sectoren leuk werk gedaan. Ik hou van opdrachtgevers die kort zijn in hun feedback en niet te veel proberen te sturen. Iedereen kan met een goed idee komen, dat is mijn motto, het is mijn taak om het best mogelijke resultaat eruit te halen.

'Ondertussen lanceren we een volledig nieuw platform dat Europees georiënteerd is, een kruising tussen een netwerk- en portfolioplatform.'

Je bent oprichter van het online platform Creative Network dat freelance creative designers, studios & agencies in Europa promoot. Ook organiseer je de Let’s Talk Design-events. Wat is je motivatie hiervoor?
Creative Network is ontstaan uit het verlangen om freelancers te groeperen zodat het makkelijker word om de juiste mensen te vinden. Daar was in België een paar jaar geleden een grote nood aan. Ondertussen lanceren we een volledig nieuw platform dat Europees georiënteerd is, een kruising tussen een netwerk- en portfolioplatform.



Met Let’s Talk Design is het de bedoeling om creatieven uit verschillende sectoren wat dichter bij elkaar te brengen, wat te netwerken op een informele manier en wat extra inspiratie opdoen. Ik doe die dingen omdat ik vind dat het nodig is om meer te doen binnen de creatieve sector, zeker in België.

Komt je doel al in zicht?
Er is nog wel wat werk aan de winkel. Zoals ik al zei lanceren we het nieuwe platform, wat eigenlijk betekent dat we onze database van nul terug moeten opbouwen. De Beta-versie voor freelancers staat ondertussen online om uitvoerig getest te worden. [impressie van site en mobiele variant onderaan dit bericht]
Let’s Talk Design loopt erg goed, binnenkort komt er een speciale editie aan in New York [link naar eventpagina op Facebook]. Dat zal de zevende editie in twee jaar tijd zijn en elke keer was het een succes. Volgend jaar organiseren we in ieder geval vier edities: drie in België (Antwerpen, Gent en Brussel) en één in Nederland (Rotterdam).

Afsluitend: graag in een zo kort mogelijk statement, wat is goed opdrachtgeverschap voor jou persoonlijk?
Een partnership.

Impressie van het nieuwe platform:

Wendy van Esveld

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken