Netherlands Marine Corps Museum wordt levensgrote kijkdoos

  • Design
  • 14 okt 2015 @ 16:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Kunst & CultuurInteractie

Ontwerpbureau Dog Design heeft samen met communicatiebureau Van Straaten het Netherlands Marine Corps Museum in Rotterdam omgetoverd voor de familietentoonstelling ‘Expeditie Speurneus 2.0’ , waarin kinderen in de huid kruipen van ‘combat trackers’, de spoorzoekers van het Korps Mariniers. Met hulp van een creatief 2- en 3D design en hoogwaardige prints en materialen, wanen de jonge bezoekers zich middenin de natuur.

In het Netherlands Marine Corps Museum wordt driehonderdvijftig jaar geschiedenis van het Korps Mariniers verteld. De organisatie had behoefte aan een nieuwe, creatieve invulling van dit museumconcept en schakelde de ontwerpers van Dog Design in om de tentoonstelling ‘Expeditie Speurneus 2.0’ vorm te geven. Van Straaten verzorgde de visuele uitvoering van het ontwerp. In de tentoonstelling worden bezoekers mee op wereldreis genomen om kennis te maken met het werk van de ‘combat tracker’.

2D en 3D gecombineerd
Deze verschillende omgevingen komen in het museum tot leven dankzij gedetailleerde prints van dieren en natuur, verborgen achter kijkgaten in de muur. 2D-visuals worden gecombineerd met 3D-elementen, wat een verrassend realistisch effect geeft. Dit tovert het museum om tot een grote kijkdoos. 
Om een spectaculair effect te creëren, zijn fijne en gedetailleerde prints noodzakelijk. Hiervoor werd het bureau Van Straaten ingeschakeld, dat prints van hoge kwaliteit leverde. Ook de materiaalkeuze was van belang en vergde extra aandacht. Een groot scala aan bedrukbare materialen is gebruikt voor de aankleding, waardoor het decor visueel zeer levendig aandoet.

Synergie
Een grote uitdaging was de tijdsdruk achter het project. Er zat slechts twee maanden tussen de eerste schets en de realisatie. Gerben Klinkenberg van dog design: ‘We moesten improviseren op het gebied van ontwerp, productie en inrichting, de totale doorlooptijd was kort. Ontwerp en uitvoering liepen deels door elkaar.’ Dankzij de goede samenwerking tussen dog design, Van Straaten en het Netherlands Marine Corps Museum, is de opdracht in korte tijd voltooid.
Niels van Straaten, directeur van Van Straaten: ‘De combinatie van een strakke deadline en vernieuwend ontwerp maakten dit project bijzonder. Ik denk dat een mix van de sterke kanten van zowel Van Straaten als dog design heeft gezorgd voor een indrukwekkend eindresultaat. Dog design staat voor creatieve en opvallende ontwerpen en Van Straaten voor kwaliteit in en advies over de visuele uitvoering. Dit heeft echte synergie opgeleverd in de praktijk.’







Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Laatste Nieuws

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken