[interview] ‘Omslagpunt richting grote publiek moet in de eerste vijf jaar plaatsvinden’

[interview] ‘Omslagpunt richting grote publiek moet in de eerste vijf jaar plaatsvinden’
  • Design
  • 19 aug 2016 @ 17:45
  • 27951 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Product

MixerGuide.com is een nieuw internationaal platform dat de verhalen achter de ontwerpers centraal stelt. ‘Jonge ontwerpers hebben vaak geen budget om hun product in de schijnwerpers te zetten, maar wel een persoonlijk verhaal dat bijblijft’, aldus initiatiefnemer Falco Tibben. MarketingTribune vroeg hem naar het waarom.

Falco Tibben is al ruim tien jaar werkzaam in de culturele sector als marketeer: ‘Mijn hart ligt bij jonge talenten die in hun eerste jaren keihard moeten knokken om zichzelf kenbaar te maken bij het grote publiek. De culturele markt is oververzadigd en talenten moeten slim zijn om tussen de bekende namen hun werk zichtbaar te maken bij liefhebbers. Die passie die ik keer op keer zie bij creatieve ondernemers, doet ook mijn hart sneller kloppen. Vanuit een commerciële inslag zoek ik naar kansen voor die bevlogen creatieve ondernemers.’

Hoe kwam je op het idee?
‘Uiteindelijk wil iedere creatief in de kern natuurlijk hetzelfde: zijn of haar product aan de man brengen bij het grote publiek. Dit hoeft niet altijd over verkopen te gaan. Dit kan ook gaan over het uitdragen van een gedachtengoed. Voor verschillende partijen heb ik marketingtrajecten doorlopen om dergelijke doelstellingen te behalen.

►‘HET OMSLAGPUNT RICHTING HET GROTE PUBLIEK MOET IN DE EERSTE VIJF JAAR PLAATSVINDEN’

Mijn ervaring is dat het omslagpunt richting het grote publiek in de eerste vijf jaar moet plaatsvinden. In Nederland gaat het grote publiek bereiken vaak samen met het winnen van prijzen of een held zijn met social media. Die eerste vijf jaren zijn spannend voor creatieven en precies die spanning, daar wilde ik iets mee. In plaats van individuele marketingtrajecten doorlopen, wil ik de kracht van creatieven nu verenigen op één platform. De grootste kracht die creatieven zonder twijfel hebben is content. Heel veel content. Dat was het begin van Mixer Guide.


Hoe kwam je op de naam?
‘Een mix aan creatieve disciplines op één online platform. Jouw persoonlijke gids die vertelt welke opkomende talenten je zeker niet gemist mag hebben. Waarbij landsgrenzen geen beperking mogen zijn. Waarbij de content van de creatieven centraal staat, in de breedste zin van het woord. Met deze kernwaarden ontstond de naam Mixer Guide.

Maar waarom dat verhaal achter het product? Mensen vinden iets toch ‘gewoon mooi’…
‘Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Vooropgesteld: natuurlijk, je kunt iets zien en denken “wow dit is mooi” en het vervolgens willen hebben. Maar ik denk dat het tegenwoordig veel verder gaat dan dat. Het verhaal van de ondernemer achter een handgemaakt product geeft het product een emotionele lading mee. Je onderscheidt je als ondernemer door het verhaal te vertellen achter het product, dat is de waardevolle content die creatieven in handen hebben. Je weet als liefhebber letterlijk wat je in huis haalt, hoe het product is ontstaan, van wie het afkomstig is en wat de ondernemer hiertoe gedreven heeft. Dit zijn verhalen die we willen weten en delen met onze familie en vrienden als we aan de keukentafel zitten. Een liefhebber kan zich hierdoor onderscheiden van zijn naaste omgeving en uiteindelijk willen we dat allemaal.’

►'EEN LIEFHEBBER KAN ZICH HIERDOOR ONDERSCHEIDEN VAN ZIJN NAASTE OMGEVING'

Hoe breng je het platform internationaal onder de aandacht?


‘Dit mag voorlopig organisch ontstaan. De van oorsprong Griekse Anna Rosa (foto rechts) maakte door haar gepubliceerde verhaal op Mixer Guide andere Griekse ondernemers enthousiast om hun verhaal ook te vertellen. Inmiddels vertelt de van oorsprong Chinese Carlos (foto hieronder) ook zijn verhaal en zijn er vele Nederlandse ondernemers die in tal van landen over de hele wereld actief zijn. Het is in korte tijd al ver over de landsgrenzen gegaan. En als dit groeit kunnen er alleen maar weer nieuwe mogelijkheden ontstaan met een geweldig scala aan internationale creatieve ondernemers.


Wat is het verdienmodel?
Nu is er nog geen verdienmodel. Dat was niet het startpunt van het platform, maar die vraag houdt me natuurlijk wél bezig. Mixer Guide is volop in ontwikkeling en het verdienmodel gaat er komen. Met als uitgangspunt om dit online podium voor creatieve ondernemers sterker te maken en nog meer liefhebbers aan te spreken voor hun producten. Het verdienmodel is de tweede stap. De eerste stap is een klein team formeren zodat we non-stop via al onze kanalen kunnen publiceren in alle vormen over creatief talent.

MixerGuide.com

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken