[designcase] Knops & Today

[designcase] Knops & Today
  • Design
  • 17 okt 2018 @ 08:53
  • 7463 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Product

Met de analoge oorbescherming van de Amsterdamse start-up Knops kun je door middel van vier standen allerlei soorten omgevingsgeluid wegfilteren en dankzij de vormgeving kun je de design-oordoppen altijd dragen. De branding van Knops is van de hand van ontwerpbureau Today. En oh ja, nog een pluspunt, ze hoeven niet te worden opgeladen.

Knops is een ‘volumemechanisme’ voor je oren. Een analoge gehooroplossing die door middel van vier standen geluid filtert. De eerste stand filtert geen geluid en presenteert het zoals het natuurlijke gehoor dit ook op zou vangen, stand 2 filtert 10 decibel, stand drie 20 en 4 filtert 30 decibel. Je kunt je Knops dus continu dragen, want een ander pluspunt is dat ze niet hoeven op te laden.


Achter de oordoppen 2.0 schuilen vier breinen: Koen Brouwer en Quinten Huigen zijn bekend van Thunderplugs, dat zij zes jaar geleden oprichtten. Dit zijn betaalbare, kwalitatieve oordoppen die je gehoor beschermen tijdens (muziek)evenementen, die wereldwijd in 26 landen verkocht worden. Op jonge leeftijd ervaarde Huigen voor het eerst een gehoorprobleem en werd het zijn persoonlijke doel om anderen te waarschuwen voor de gevolgen van gehoorschade. De broers Arjen en Richard de Jong maken het kwartet compleet. Arjen heeft een PHD in akoestiek en is de baas over engineering. Hij heeft voor klanten als Nasa, Porsche en Ferrari gewerkt. Richard heeft een master in design en heeft voor Ikea en Nasa gewerkt.

Floris Reurts, marketeer Knops: ‘Het idee ontstond in 2015. De “uitvinders” van Knops waren niet tevreden over de bestaande gehoorbeschermingen. Oordoppen zijn een prima middel om bijvoorbeeld zonder zorgen van harde muziek tijdens een festival te genieten, maar wat als mensen in een kantoortuin werken en zich willen concentreren zonder zich volkomen af te sluiten voor de omgeving? Of als je rustig een boek wilt lezen terwijl je partner tv kijkt? Of als je veilig op de fiets wilt zitten, maar toch de stedelijke geluiden wilt filteren. En dan hebben we het nog niet gehad over andere tekortkomingen van de huidige oordoppen. Die zien er namelijk niet altijd even sexy uit en moet je telkens in en uit doen. De concurrentie gebruikt dure, elektronische alternatieven en nu biedt Knops een betaalbaar analoog model.’

Bob Derksen van Today en Floris Reurts van Knops

 

Missie

De missie van het kleine Knops is groot. Zij willen van gehoorbescherming de nieuwe zonnebril maken. Reurts: ‘De zonnebril was ook ooit slechts een manier om je ogen te beschermen, nu is het een stijlitem. Normaliter is gehoorbescherming zo onopvallend mogelijk, maar dat geldt niet voor Knops. Deze oordoppen zien er uit als een toffe gadget voor je oren en hebben een fashionable design in verschillende kleuren en materialen.

Het design zorgt er niet enkel voor dat je Knops met trots kunt dragen. Ook zit de gehooroplossing zeer comfortabel. Het idee is hierbij dat het mooie en comfortabele ontwerp ervoor zorgt dat je Knops niet telkens in en uit hoeft te doen. Je kunt écht altijd en overal je oren beschermen. Niet enkel tegen hard geluid, maar ook tegen alledaagse geluiden waar je afgeleid en gestrest van wordt.’

Branding

Bij de missie van Knops om hun oordoppen tot een stijlitem te verheffen, behoort een strakke branding en die was in veilige handen bij ontwerpbureau Today, dat de merkidentiteit ontwikkelde van dit innovatieve product. Bob Derksen, creatief partner Today: ‘In de communicatie worden zowel de functionaliteiten van het product als de lifestyle van de gebruiker slim toegepast. Zo is het kleurenpalet van de huisstijl afgeleid van een decibelmeter. Animaties ondersteunen dit op een duidelijke en heldere manier. Door de diverse beeldtaal kunnen verschillende doelgroepen aangesproken worden. De merkidentiteit en het design hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes en alle aandacht.’

Packaging

De briefing voor de packaging luidde: ‘Een verpakking net zo speciaal als het product’. Derksen: ‘De verpakking laat de functionaliteiten zien van het product met een hoogwaardige uitstraling. Strak vormgegeven, met details die de functionaliteiten van het product op een slimme manier benadrukken. Aan de zijkant van de hoes lopen de vier bekende kleuren als een decibelmeter in elkaar over. De tweede, buitenste hoes is zo ontworpen dat een opening aan de zijkant als een volume-schuifknop over de verschillende decibellen schuift. Een verwijzing naar de tekst die erbij staat: “Control your volume”. Tot slot heeft de verpakking een echte “unboxing experience”. Meerdere stappen doorlopen voor je het “gadget” in handen hebt, draagt bij aan de verwachting van dit innovatieve product.’

Dt artikel stond in MarketingTribune 17, 9 oktober 2018.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken