Corona Barometer geeft ook inzicht in psychische gevolgen
- Design
- 28 apr 2020 @ 09:33
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Digital designMaatschappij
- 28 apr 2020 @ 09:33
- Nanny Kuilboer
Het UMCG en Rijksuniversiteit Groningen lanceren de ‘Corona Barometer’. Het onderzoek richt zich ook op de psychische gevolgen van de coronacrisis. De Corona Barometer is een idee van CleverFranke en tot stand gekomen in samenwerking met de afdeling Genetica van het UMCG.
135.000 mensen ontvangen wekelijks een vragenlijst. Er zijn tot nu toe al ruim 160.000 vragenlijsten ingevuld. Hieruit blijkt onder andere dat één op zeven respondenten tot 30 jaar die alleen wonen, zich in de huidige coronacrisis vaak eenzaam voelt. Daarnaast maken meer respondenten zich zorgen dat een naaste ziek wordt, dan dat zij zelf ziek worden. De Corona Barometer laat ook zien dat één op de tien respondenten tussen 18 en 40 jaar aangeeft zelf te denken een corona-infectie te hebben gehad, maar niet gediagnosticeerd of getest is.
Psychische gevolgen
Het onderzoek richt zich ook op de psychische gevolgen van de coronacrisis. Hoogleraar Dr. Jochen Mierau, Wetenschappelijk Directeur Aletta Jacobs School of Public Health: ‘Door zo’n lockdown beschermen we onszelf tegen het virus, maar tegelijkertijd ontstaat er een grote psychologische druk bij veel mensen. Bij wie speelt die druk het meeste en welke gezondheids- en omgevingsfactoren spelen mee? Dat is voor beleidsmakers in de hele wereld interessant.’
Relevante inzichten uit dit onderzoek worden direct gedeeld via de Corona Barometer, waarvan de data wekelijks wordt geüpdatet en uitgebreid. ‘Op die manier blijft Nederland geïnformeerd en kan iedereen de komende weken en maanden de ontwikkeling zien.’
De Corona Barometer is een idee van CleverFranke en tot stand gekomen in samenwerking met de afdeling Genetica van het UMCG. Het Lifelines Corona-onderzoek is een gezamenlijk initiatief van het UMCG, de Rijksuniversiteit Groningen, de Aletta Jacobs School of Public Health en Lifelines. Op coronabarometer.nl geven ze Nederland inzicht in de eerste uitkomsten van het Lifelines Corona-onderzoek.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management