Design tijdens corona: 'Er is meer contact met opdrachtgevers'

Design tijdens corona: 'Er is meer contact met opdrachtgevers'
  • Design
  • 13 jul 2020 @ 10:42
  • 14600 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijInterview

MarketingTribune in gesprek met Eva Bilars, director Matters Most: ‘Het is prachtig als we zo via de economie kunnen bijdragen aan een betere wereld.’

Hoe gaat het?
Wij draaien gelukkig goed. Bij de start van de coronacrisis ontstond terughoudendheid bij opdrachtgevers, de onzekerheid zorgde ervoor dat beslissingen werden uitgesteld en projecten die al akkoord waren, werden on hold gezet. Gelukkig duurde dit niet heel lang. Sinds half mei merken we dat veel bedrijven nu toch vooruit willen en konden wij gelukkig starten met onder andere een mooi project voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid. We merken nu dat de vraag verder toeneemt. Waar sta je als merk voor? Merken moeten altijd relevant en van toegevoegde waarde zijn, maar in tijden van crisis wordt dat nog belangrijker. Daarnaast hebben we veel loyale opdrachtgevers. Ik merkte dat, omdat iedereen in hetzelfde, onzekere schuitje zit, je juist hele waardevolle gesprekken voert. Zowel met opdrachtgevers als met het team, daar ben ik trots op. Een nieuw soort saamhorigheid. Ook omdat je privéleven veel nadrukkelijker naar voren komt. Bij mij thuis ook, mijn man heeft ook een eigen bedrijf en ons zoontje van 10 maanden wil nog wel eens van zich laten horen tijdens een zoom meeting. Niet altijd handig, haha. Maar er is veel wederzijds begrip.

Heeft Matters Most ‘corona’-initiatieven ontwikkeld?
Wij hebben meteen contact opgenomen met alle opdrachtgevers om met elkaar in gesprek te gaan. Hoeveel impact heeft de coronacrisis? Kunnen we helpen? En intussen ontstond bij ons team de vraag: ‘Hoe kun je als merk je waarden leven, als je opeens allemaal thuis werkt? Wat werkt wel en wat niet?’ Daar hebben we een aantal blogposts aan gewijd op onze eigen website en social kanalen, waar we opdrachtgevers vragen om inzichten te delen zodat iedereen daarvan kan leren. Daarnaast hebben we een goed netwerk van andere bureaus waar we mee samenwerken en met een aantal van hen heb ik ook contact gehad, om te vragen hoe het ging en om te sparren. Dit vond ik zelf heel waardevol. Waar loop je tegenaan, kunnen we je helpen? Een soort supportsysteem.

Wat zie jij momenteel voor designers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?

Vooral in het creatieve proces mis je het directe contact met collega’s en opdrachtgevers. Dat geldt voor de ontwikkeling van merkstrategie en ook voor het designproces. Met digitale meetings kom je een heel eind, en toch is het niet hetzelfde. Door met elkaar aan tafel te zitten, leer je de opdrachtgever beter kennen, kun je reacties beter lezen en is het makkelijker om met elkaar in gesprek te gaan en door te vragen. Aan de andere kant, is er ook méér contact met opdrachtgevers. Het is eenvoudiger om een extra kijkje in de keuken in te plannen, toch nog even te sparren. Het kost immers maar een uurtje, zo zonder reistijd.

Hoe ziet de (design)wereld er over vijf maanden uit denk je?
Ik ben een optimist, dus ik hoop dat we door deze crisis de rol van de economie in het juiste perspectief gaan zien. Er moet een balans zijn tussen winst en de maatschappelijke bijdrage van een bedrijf. Ik geloof dat deze periode voor een herwaardering kan zorgen. Wat vind ik als mens, als consument, als werknemer, als werkgever, belangrijk? Ik denk ook dat het bewustzijn bij consumenten blijft toenemen. Je steunt merken door te consumeren. Waar wil je aan bijdragen? Voor bedrijven is dit een kans om dicht bij zichzelf te blijven, openheid te geven over wie zij zijn en waar ze voor staan. De branding- en designwereld kan goed helpen dit over te brengen. Dit vind ik een ontzettend interessante tendens. Het is prachtig als we zo via de economie kunnen bijdragen aan een betere wereld.
Voor merken is deze periode ook een kans. Waar sta je als merk voor? Wat is je toegevoegde waarde? En hoe laat je dat zien in alles wat je als merk doet? In tijden van crisis is het nog belangrijker om je relevantie duidelijk te maken. Daarnaast geloof ik dat merken zich steeds beter realiseren welke rol ze kunnen en moeten gaan spelen in de maatschappij, dat die verder gaat dan het product of de dienst alleen. En dat is natuurlijk meer dan een paar mooie statements. Wat doe je als merk echt om je bijdrage te leveren?

Lees ook:
Helmich van Herpt van Snow Donuts
Jonne Kuyt van Edenspiekermann
Martijn van der Does van Wonderland
Berry Slok van Studio Berry Slok
Tessa Oudijn & Pieter Steenaert van Brum Design
Dorien Franken van Studio Designtree
Henk Haaima van Mirabeau
Koen de Groot van Total Design
Jeroen van der Meer van MediaMonks
Rian Verhagen van Superhero Cheesecake
Tijmen Mulder van Robot Kittens
Boris Nihom van Achting & Studio Kraftwerk
Rindor Golverdingen van Vruchtvlees
Rolf Coppens van GRRR
Alain Dujardin van Greenberry
Loe Limpens van Yellow Dress Retail
Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page
Esther te Pas van DDB Unlimited

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken