Design tijdens corona: 'Designers zijn van nature probleemoplossers'

Design tijdens corona: 'Designers zijn van nature probleemoplossers'
  • Design
  • 21 mei 2020 @ 08:00
  • 12647 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewDigital designMaatschappij

MarketingTribune in gesprek met Boris Nihom, managing director Achtung & Studio Kraftwerk, over de gevolgen van de coronacrisis voor zijn bureau: ‘De designwereld ziet er over vijf maanden precies zo uit als we hem zelf willen hebben.’

Hoe gaat het?
Naar omstandigheden eigenlijk best goed. Natuurlijk zijn er een aantal projecten die helaas niet door zijn gegaan, maar de business draait lekker stabiel. Gelukkig hebben we langdurige relaties met al onze klanten, dus is er wederzijds veel openheid en vertrouwen. Maar ik ben vooral heel trots op het team, dat vanaf dag één supergoed heeft samengewerkt om het beste te maken van deze nieuwe situatie. Inmiddels hebben de meeste mensen hun nieuwe draai wel gevonden. En natuurlijk besteden we zoveel mogelijk extra aandacht aan de mensen die het daar om welke reden dan ook wat lastiger mee hebben.

Hebben jullie zelf nog corona-initiatieven ontwikkeld?
Jazeker, deze crisis heeft een hoop creativiteit en vindingrijkheid losgemaakt! We gebruiken design thinking-methodes om met klanten als Pon en Subway na te denken over relevante oplossingen voor de anderhalvemetersamenleving. Met KPN hebben we vanuit ons contentteam een speciale 'coronaredactie' opgezet, waarmee we samen met verschillende afdelingen binnen het hele bedrijf editorial content maken om mensen te informeren, helpen en activeren. En soms mag het wat luchtiger: we hebben ons kantoor nagebouwd in 3D en een virtuele vrijmibo georganiseerd. Inmiddels zijn er meerdere bedrijven die ons gevraagd hebben hetzelfde voor hen te doen.

Wat zie jij momenteel voor designers als de grootste uitdaging?
In crisistijd worden we met allemaal nieuwe problemen geconfronteerd die vragen om een nieuw soort designoplossingen: hoe ontwerpen we ervaringen waarvan we hiervoor dachten dat die alleen fysiek mogelijk waren? Hoe richten we fysieke ruimtes in voor de anderhalvemetersamenleving? Welke rol kunnen digitale tools daar in spelen? Gelukkig zijn designers van nature probleemoplossers en dat gaat over iedereen die designmethodes gebruikt om nieuwe producten, diensten en oplossingen te bedenken. Daar vallen dus ook strategen, UX'ers et cetera onder. Dat begint overigens intern, bij het samenwerken in een crossdisciplinair team. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel slimme workspace collaboration-tools. Op basis daarvan hebben we een playbook gemaakt over 'remote workshop facilitation' dat inmiddels internationaal in ons netwerk gebruikt wordt.

Hoe ziet de designwereld er over vijf maanden uit?
Zoals Abraham Lincoln al zei: ‘The best way to predict the future is to create it.’ Dus de designwereld ziet er over vijf maanden precies zo uit als we hem zelf willen hebben.

Ik denk dat er drie dingen zijn die we moeten doen:

1. Merken helpen om zichzelf vanuit de kern opnieuw uit te vinden
In deze tijden hebben we behoefte aan visie. Van wetenschappers, van overheden, van filosofen, maar ook vanuit het bedrijfsleven. In de nieuwe Triodos-campagne zit een prachtige regel: ‘Geld [gaat] straks weer rollen. En jij bepaalt welke kant op’. Dat geldt voor consumenten, maar ook voor bedrijven.

Nu is het moment om in de kern te bepalen waar je merk voor staat, wat je verdienmodel is en dat tot uitdrukking te laten komen in alles wat je doet.

2. Tijd voor echte oplossingen
Tijd en aandacht zijn schaars. Zowel de tijd van talentvolle creatieven en designers, als de tijd van consumenten. Volgens mij laat deze crisis ons zien dat we bewust met onze tijd om moeten gaan en aandacht moeten besteden aan de dingen die we echt belangrijk vinden.

Dus laten we met elkaar als creatieven onze tijd ook besteden aan oplossingen waar mensen en bedrijven écht wat aan hebben, in plaats van zinloze gimmicks en inhakers.

3. Draai de Maslow-piramide om
Een aantal sectoren kunnen onze hulp harder gebruiken dan ooit. Denk aan health & welness, food en mobility. Juist deze sectoren staan voor de primaire levensbehoeften van mensen en vormen de sleutel tot een gezonde anderhalvemetersamenleving.

De onderste drie treden van de Maslow-piramide (fysieke behoeften, bestaanszekerheid en sociale behoeften) zijn plotseling relevanter dan ooit, terwijl de wereld van marketing en design zich van oudsher op de bovenkant van de piramide (zelfontplooiing en erkenning) heeft gericht.

Achtung is partner van Dutch Digital Design.

Lees ook:
Rindor Golverdingen van Vruchtvlees
Rolf Coppens van GRRR

Alain Dujardin van Greenberry
Loe Limpens van Yellow Dress Retail

Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page

Esther te Pas van DDB Unlimited

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken