Design tijdens corona: 'We gaan als maatschappij sterker uit deze crisis komen'

Design tijdens corona: 'We gaan als maatschappij sterker uit deze crisis komen'
  • Design
  • 19 mei 2020 @ 08:00
  • 19853 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijDigital designInterviewDuurzaam design

MarketingTribune in gesprek met Rolf Coppens, co-founder en creative director van digital creative agency GRRR, over de gevolgen van de coronacrisis voor zijn bureau: ‘Gelukkig gedijen juist designers goed in onzekere en onduidelijke situaties.’

Hoe is de status bij jullie in verband met de coronacrisis?
Als bureau hebben we een focus op wat we ‘zinnige zaken’ noemen. Vanaf het begin werken we al voor opdrachtgevers die een essentiële rol spelen in de maatschappij. Dus dat werk gaat lekker door en we hebben het verrassend druk. Geweldig om te zien hoe ons team van de ene op de andere dag volledig remote kon werken zonder enig probleem. Daar ben ik heel dankbaar voor.

Hebben jullie zelf nog initiatieven ontwikkeld om klanten/opdrachtgevers/concullega’s door deze crisis heen te slepen?
We hebben ons aangesloten bij de Hulptroepen Alliantie; een non-profit die, gesteund door KLM en Coolblue, medische hulpmiddelen voor zorginstellingen levert. Dat hebben we met een weekendje doorhalen van de grond gekregen. Fijn om actief bij te dragen aan de zorgsector die het nu zo moeilijk heeft.

Voor onze NGO-klanten ontwikkelen we nu fundraising-concepten die goed aansluiten bij de tijdgeest en de grote klanten in de cultuur hebben we virtueel open gehouden. En daar komen nu nieuwe oplossingen op voor de transitie naar het oude normaal.
Als digitaal bureau zien we dat investeringen in digitaal echt goed uitgepakt hebben in deze crisis. Zo hebben we een tijd geleden voor de onafhankelijke arthouse-bioscopen het PICL-filmplatform opgezet. Door die investering kunnen deze plekken nu in ieder geval beperkt doordraaien.

Wat zie jij momenteel voor designers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
Wij zien empathie als onze grootste kracht: we besteden in een project altijd veel tijd en aandacht aan het aanvoelen van de klant en zijn gebruiker. Dat doen we in workshops en door middel van onderzoekende gesprekken. Dat fysieke contact is nu echt veel moeilijker, maar daar hebben we alternatieven voor gevonden. Naast onze eigen intuïtie en omgeving fungeren onze klanten als onze voelsprieten. Ze helpen ons om goed te doorvoelen wat er leeft bij hun achterban. Dat helpt ook.
Daarnaast maak je als ontwerper natuurlijk altijd je werk in een maatschappelijke context. En die context verandert altijd wel, maar nooit zo snel als in de afgelopen tijd. Dat maakt het ontwerpen als het schieten op een bewegend doel. Als ontwerper moet je daardoor flexibeler en sneller zijn dan ooit. Gelukkig gedijen juist designers goed in onzekere en onduidelijke situaties.

Hoe ziet de designwereld er over vijf maanden uit denk je?
De bureaus met een sterke digitale mindset gaan hier sterker uit komen. We hebben een collectieve smetvrees ontwikkeld in de afgelopen maanden, en dat is niet een context waarin je drukwerk gaat maken. Ik denk dat mensen door het gebrek aan contact meer waardering gaan krijgen voor echte menselijke interactie en het gevoel dat daarbij hoort. De visueel minimalistische stroming van de afgelopen jaren, met veel zwart, harde contrasten en weinig details, zullen plaats maken voor zachtere vormen en kleuren. Je zag die beweging ook duidelijk na de kredietcrisis. Het gevoel voor het lokale, het kleine en het kneuterige mag weer. Iedereen is massaal mondkapjes aan het haken en met de overgebleven voorraad wc-papier aan het knutselen.

Merken gaan zich nog meer gedragen als een betrouwbare vriend, en digitaal sluit daarbij aan. De grote digitale reuzen zullen de kleintjes opvreten, en de enige manier om je nog te onderscheiden is door echt een onderscheidend verhaal te hebben met duidelijke waardes. Wij geloven dat een beweging als de B Corps het recept is voor een ‘intelligente reboot’. Dat wil zeggen: met harde en meetbare criteria je purpose driven verhaal onderbouwen. We zijn daarom ook heel trots dat we recent ook officieel B Corp-gecertificeerd zijn. Ontwerpers zullen als verhalenvertellers een essentieel onderdeel worden van deze transitie. We gaan als maatschappij veel sterker uit deze crisis komen.

Benefit Corporation
B Corp staat voor Benefit Corporation, een internationaal onafhankelijk keurmerk voor ondernemingen die in hun bedrijfsvoering naast winst ook mens en planeet op de eerste plaats zetten. Het gaat dus nadrukkelijk om zowel winst als purpose. Om B Corp te kunnen worden moeten bedrijven een zwaar assessment ondergaan. In enkele staten in de VS is de B Corp inmiddels een officiële rechtsvorm, net als onze BV’s en NV’s. Bekende Nederlandse B Corps zijn bijvoorbeeld Dopper, Tony Chocolonely en Mud Jeans. Kijk hier voor meer informatie en de volledige lijst met gecertificeerde ondernemingen.

GRRR is partner van Dutch Digital Design.

Lees ook:
Alain Dujardin van Greenberry
Loe Limpens van Yellow Dress Retail

Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page

Esther te Pas van DDB Unlimited

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken