Design tijdens corona: 'Kruidvat was het eerste merk dat inspeelde op de coronacrisis'

Design tijdens corona: 'Kruidvat was het eerste merk dat inspeelde op de coronacrisis'
  • Design
  • 14 mei 2020 @ 08:00
  • 19435 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijCampagnes

MarketingTribune in gesprek met Esther te Pas, managing director DDB Unlimited, over de gevolgen van de coronacrisis voor haar bureau.

Hoe gaat het?
De laatste maanden waren bijzonder hectisch en druk. Onder andere doordat wij vlak voor de crisis al wat waren afgeslankt en een lange lijst openstaande vacatures hadden, konden we de eerste klap goed opvangen. Wij verwachten voor de komende maanden nog wel een extra terugval in onze omzet, die we uiteraard hopen zoveel mogelijk te kunnen beperken. Na een periode van ‘alles on hold’ zijn we gegaan naar het ontwikkelen van interim campagnes en inmiddels beland in ‘the new normal’. Hoe gaan we structureel met deze nieuwe realiteit om en wat betekent dit voor onze opdrachtgevers en hun merken waar wij voor werken?

Heeft DDB Unlimited nog coronagerelateerd werk ontwikkeld de afgelopen weken?
Voor onze klant Kruidvat ontwikkelde we direct in de eerste week een nieuwe commercial. Het voelde niet gepast om in deze tijd door te gaan met de bestaande communicatie. Daarbij had Kruidvat, als drogisterij, juist een revelante boodschap te brengen die klanten aansprak en de medewerkers een hart onder de riem stak. Kruidvat was hiermee het eerste merk dat inspeelde op de coronacrisis en dit leverde veel positieve reacties op.

Voor Toyota hebben we het initiatief #bezorgdienst ontwikkeld, waarbij Toyota medische hulpmiddelen verzamelt en vervoert voor het Rode Kruis.

Tevens hebben samen met Hak het initiatief ‘Vul de Pot’ ontwikkeld; een oproep om via tikkie geld te doneren voor de voedselbanken.

Wat zie jij momenteel voor designers als de grootste uitdaging?
Binnen ons bureau wordt design constant naar een hoger niveau getild doordat designers en creatieven met elkaar meekijken, elkaar inspireren en elkaars werk reviewen. We merken dat dit door het thuiswerken minder vanzelfsprekend gaat en het soms wat meer zoeken is om tot het perfecte design te komen. Daarbij geldt ook nog eens dat de huidige projecten vaak voor lagere budgetten moeten worden gemaakt en zeer korte doorlooptijden hebben. Maar dit biedt juist ook weer kansen. Waar voorheen snel naar video/film-oplossingen werd gekeken, wordt nu sneller gekeken naar bijzondere designtoepassingen.

Hoe ziet de designwereld er over vijf maanden uit denk je?
We zien het om ons heen gebeuren: de digitalisering neemt nu al in een rap tempo toe. En dit zal alleen maar meer toenemen als we in een anderhalvemetereconomie moeten leven. Digitalisering van zowel de dagelijkse behoefte, bijvoorbeeld gemakkelijk je boodschappen doen of een slimmere manier om je pakketjes te laten bezorgen zonder contact met de bezorger zelf. Maar ook het optimaliseren van grotere flows die gemakkelijk van offline naar online kunnen worden gebracht. Kijk bijvoorbeeld naar hoe KLM de laatste jaren hun hele check-in gedigitaliseerd hebben. Veel bedrijven zullen hier nu in moeten investeren om te overleven.
Ook denk ik dat we teruggaan naar bijzondere digitale experiences, maar in een nieuwere vorm. Er blijft een behoefte aan groepsinteractie en het verbinden van groepen, maar nu nog meer in digitale vorm. Ook voor de zwaar getroffen evenementenbranche zie ik hier veel kansen liggen. Grote evenementen/congressen zullen bijvoorbeeld gebruik gaan maken van VR-experiences om toch een grote groep mensen aan te spreken.

Lees ook:
Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page

DDB Unlimited is partner van Dutch Digital Design.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken