Design tijdens corona: 'Bureaus met lef en visie gaan nu het verschil maken'

Design tijdens corona: 'Bureaus met lef en visie gaan nu het verschil maken'
  • Design
  • 11 mei 2020 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijPackaging design

MarketingTribune in gesprek met Frank Nas, managing director brand & design agency Design Bridge en voorzitter BNO NextPack, over de gevolgen van de coronacrisis voor zijn bureau.

Hoe gaat het?
Na een eerste periode van onzekerheid komt de business nu weer langzaam in beweging. De originele targets en marketingplannen van 2020 kunnen bij het oud papier en het is zaak om door een andere bril naar de nieuwe werkelijkheid te kijken. Bureaus met lef en visie gaan nu het verschil maken. Darwin’s wet ‘The species that survives is the one that is able to adapt and adjust to the changing environment’ is relevanter dan ooit. Dit geldt overigens niet alleen voor ons, maar ook voor onze klanten.

Heeft Design Bridge corona-initiatieven ontwikkeld?
Jazeker. Naast een groot aantal Covid19-brand impact initiatieven voor onze opdrachtgevers, zijn onze creatieven ook bezig met een aantal andere non-profit projecten. Een mooi voorbeeld is een initiatief voor de Gemeente Amsterdam waarvoor we echte ‘Amsterdamse iconen’ hebben ontwikkeld om de communicatie rondom corona en de beperkende maatregelen meer kracht en verbeelding mee te geven. Of het project van onze collega’s in New York die gratis ontwerpen hebben gemaakt voor het gezamenlijke #Safehands-initiatief van Colgate met de WHO waarmee meer dan 25 miljoen stukken zeep worden gedoneerd.

Colgate #Safehands-zeep; ontwerp by Design Bridge


Wat zie jij momenteel voor designers als de grootste uitdaging?
In de context van de huidige globale en sociale uitdagingen zijn designers bij uitstek geschikt om vanuit ‘design thinking’ complexe problemen aan te pakken. Onze kracht zit niet alleen in de verbeelding, maar juist ook in het creëren van tastbare, unieke en onderscheidende oplossingen voor merken. Helaas kost goed design en de craft die erbij komt kijken vaak meer tijd en budget dan een standaard ‘off the shelf’-oplossing. En dat staat natuurlijk haaks op de huidige kortetermijnfocus van veel opdrachtgevers. Onze grootste uitdaging wordt daarmee nog groter. Hoe sluiten we het juiste compromis tussen tijd, budget en kwaliteit en krijgen we echt betaald voor de waarde die we toevoegen?

Hoe ziet de designwereld er over 5 maanden uit?
De afgelopen 8 weken laten weer eens zien hoe lastig het is om de toekomst te voorspellen. Het is nu al een feit dat deze crisis diepe sporen achter gaat laten in de creatieve industrie. De afgelopen jaren zijn onze marges door de alsmaar stijgende lonen, kostbare freelancers en dalende budgetten steeds verder onder druk komen te staan. Er zullen dan ook een aantal bureaus zijn die onvoldoende cashreserves hebben om deze eerste paniekperiode te overleven. Dit zijn vaak de middelgrote bureaus die wel veel overhead hebben, maar niet de klanten die daarvoor willen betalen. Het gevolg is dat de kloof tussen de grote full service bureaus die strategisch design voor internationale klanten verzorgen, en de kleine meer specialistische studio’s voor lokale en regionale klanten, alleen maar groter gaat worden. Ook gaan we van een lange periode van krapte in de arbeidsmarkt, naar een periode van overschot aan creatief talent. Voor de studio’s en bureaus die dit overleven is dit een relatieve luxe, maar het is waarschijnlijk minder goed nieuws voor freelancers en jong talent.

Lees ook:
Gert Franke, co-founder/managing director van data ontwerp bureau CleverFranke
Tom Dorresteijn, CEO designbureau Studio Dumbar (part of Dept)
 



Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken