Design tijdens corona: 'Alles wat houvast gaf, kwam in beweging'

Design tijdens corona: 'Alles wat houvast gaf, kwam in beweging'
  • Design
  • 18 mei 2020 @ 08:00
  • 11342 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijDigital design

MarketingTribune in gesprek met Alain Dujardin, creatief directeur en partner Greenberry en bestuurslid Stichting Dutch Digital Design, over de gevolgen van de coronacrisis voor zijn bureau.

Hoe gaat het?
De eerste weken waren vrij hobbelig. Weken waarin opdrachtgevers en wijzelf zochten naar een nieuwe balans. Sommige opdrachten werden uitgesteld of gingen niet door. Er was veel twijfel over de toekomst en alles wat houvast gaf, kwam in beweging. Niet eenvoudig. Maar het mooie aan werken in de creatieve industrie is dat iedereen gewend is om om te gaan met onzekerheid. Als digitaal designbureau werkten we bovendien al volledig online. De overstap naar volledig op afstand werken viel dan ook mee en binnen no time hadden we ons bureau weer draaiende. Ik ben echt onder de indruk van het improvisatievermogen van ons team en onze partners en opdrachtgevers.

Heeft Greenberry nog corona-initiatieven ontwikkeld?
Jules Deelder schreef ooit: ‘Binnen de perken zijn de mogelijkheden even onbeperkt als daarbuiten’. Dat omschrijft denk ik wel hoe wij het hebben ervaren: we worden ontzettend beknot in onze bewegingsvrijheid, maar dat hoeft onze creativiteit niet in te dammen. We zijn verder gegaan op een pad dat we al waren ingeslagen: naast het werken in opdracht voor klanten, ontwikkelen en initiëren we steeds vaker eigen digitale producten. Dat kwam door de coronacrisis in een stroomversnelling. In de beginweken hebben we samen met een aantal partners SymptoTrack opgezet, een 100% open source en open data project waarmee we anoniem de symptomen van Covid19 in kaart brengen. Inmiddels is ook de Engelstalige versie live en werken we samen met de School voor Journalistiek Tilburg en de UvA aan verdere doorontwikkeling.


Ook zie je dat een digitaal product waar we al langer aan werken, de CliniClowns-app, veel meer tractie kreeg vanwege de coronacrisis. De clowns mochten simpelweg niet meer het ziekenhuis in, dus werd er alleen nog via de app voor zieke kinderen gespeeld.

Wat zie jij momenteel voor designers als de grootste uitdaging?
Bij Greenberry proberen we met digital design bij te dragen aan het oplossen van complexe maatschappelijke vraagstukken. En dat waren er voor de coronacrisis al een boel: of het nou gaat om de jeugdzorg, het klimaat of de zorg. Door corona gaat de digitalisering alleen maar sneller. Dat biedt veel kansen voor de vraagstukken waar we tegenaan lopen. Maar het is ook de taak van designers om daar de juiste vragen bij te stellen. Hoe ontwerpen we die steeds sneller digitaliserende wereld? Wat is wenselijk als het gaat om privacy en datacollectie? En hoe ga je om met inclusiviteit; hoe houd je in je ontwerp rekening met al die verschillende gebruikers?

Hoe ziet de designwereld er over vijf maanden uit denk je?
Terug naar het oude is denk ik in algemene zin geen goed idee. Laten we de komende tijd en maanden gebruiken om te leren van deze periode. Dat creativiteit niet gebonden is aan de aanwezigheid in een kantoor bijvoorbeeld. Dat reizen en vergaderen effectiever kunnen en het ook wel een tandje minder mag. Maar ook dat we ons moeten buigen over urgente vraagstukken: hoe ontwerpen we digitale oplossingen, die niet alleen aantrekkelijk zijn maar ook zinvol zijn voor gebruikers. Daar ligt wat mij betreft een grote taak voor designers. Hopelijk nemen we dat mee uit deze periode.

Greenberry is partner van Dutch Digital Design.

Lees ook:
Loe Limpens van Yellow Dress Retail
Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page

Esther te Pas van DDB Unlimited

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken