Design tijdens corona: 'Een goed creatief proces blijkt ook op afstand te kunnen'

Design tijdens corona: 'Een goed creatief proces blijkt ook op afstand te kunnen'
  • Design
  • 4 jun 2020 @ 09:14
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging designInterviewMaatschappij

MarketingTribune in gesprek met Pieter Steenaert en Tessa Oudijn, eigenaren van Brum Design en respectievelijk strategy director en creative director: ‘Gelukkig is ons fysieke bureau niet hetgeen dat Brum Brum maakt, dat zijn onze mensen.’

Hoe gaat het?
Pieter: ‘Het gaat eigenlijk best goed. Packaging is niet heel erg conjunctuurgevoelig; verpakkingen zijn altijd nodig. We hebben zelfs een paar nieuwe opdrachtgevers, die we nog alleen via Zoom kennen.’
Tessa: ‘Het is wel een vreemde gewaarwording om je kantoor leeg te zien. Gelukkig is ons fysieke bureau niet hetgeen dat Brum Brum maakt, dat zijn onze mensen. Of ze nu thuis werken of op kantoor. De coronacrisis heeft een groot beroep gedaan op onze creativiteit en aanpassingsvermogen. We zijn in sneltreinvaart een stuk digitaler en flexibeler geworden. Na wat trial and error blijkt een goed creatief proces ook op afstand te kunnen. We zijn heel trots hoe ons team dit heeft opgepakt, dit hadden we drie maanden geleden niet kunnen bedenken!’

Hebben jullie zelf nog ‘corona-initiatieven’ ontwikkeld?
Tessa: ‘Designers hebben de creatieve kracht om ook in een crisissituatie met oplossingen en ideeën te komen. Om goed werk te maken is het essentieel om te begrijpen wat er gebeurt in de samenleving en bij onze opdrachtgevers. Voelsprieten aan.’
Pieter: ‘We zijn daarom snel een denktank gestart, waarin we interessante informatie en gedachten delen. Hier komen ook eigen initiatief-projecten voor opdrachtgevers uit voort. Dit zijn geen projecten die we al kunnen laten zien.’
Tessa: ‘We willen onze opdrachtgevers inspireren om op een goede manier in te spelen op de huidige en de nieuwe situatie. En ze slagvaardig en flexibel maken door razendsnel werk te leveren als de situatie daarom vraagt. Zo hebben we binnen 24 uur een design voor een verpakking voor mondkapjes gemaakt van niks naar drukklaar!’

Wat zien jullie momenteel voor designers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
Tessa: ‘Het is interessant wat thuiswerken doet met je creativiteit. Normaal haal je inspiratie uit je team, je werkplek, de plekken die je bezoekt en alle indrukken die je daarbij op doet. Dat viel nu weg. Ook wordt je teruggeworpen op wat er echt toe doet, je gezondheid en de relatie met je naasten.’
Pieter: ‘Het thuiswerken blijkt ook grote voordelen te bieden: meer concentratie en flexibeler met een thuissituatie kunnen schakelen. Maar een review van uitgebreide concepten en veel ideeën via zoom is moeilijk. We waren ook gewend om heel snel bij elkaar aan het bureau te staan om even te sparren. Brum staat voor samenwerking; creativiteit in de breedte en diepte, elkaar opzoeken en elkaar aanvullen. Dat is nu moeilijker. We hebben geleerd sneller keuzes te maken in het proces, zodat we gerichter kunnen werken naar het eindresultaat. En dat is iets wat we gaan volhouden.’
Tessa: ‘Geïnspireerd blijven, begrijpen hoe de wereld om je heen verandert en goed onderling goed communiceren op afstand vind ik de grootste uitdagingen.’

Hoe ziet de (design)wereld er over vijf maanden uit?
Pieter: ‘Over vijf maanden is zeker niet alles bij het oude. Zo zien we een grote ommekeer van de globalisering. We kunnen niet te afhankelijk zijn van andere landen als opeens de grenzen dichtgaan. We kunnen ook niet ongeremd doorgroeien ten koste van het milieu en onze gezondheid. Dat zal ook doorwerken in design. De maatschappij krijgt meer focus op lokaal, aandacht en verantwoord en design zal daar een weerslag van gaan geven.’
Tessa: ‘Consumenten en bedrijven zijn veranderd, daar moeten we rekening mee houden. Ik zie de definitieve doorbraak van online retail en aandacht voor gezondheid en je naaste omgeving. Er komt na de eerste schok weer langzaam ruimte voor groei en optimisme. We hebben net een nieuw merk ontwikkeld met een klant van ons: Newday-voedingssupplementen. Dat past heel goed in deze ontwikkeling; focus op gezondheid, alleen online verkrijgbaar en heel optimistisch. Zelfs de merknaam past bij deze tijd.’

Wat willen jullie verder nog kwijt?
Pieter: ‘We hebben bij Brum de laatste jaren gewerkt aan het vinden van de individuele kracht in elke persoon, zodat we elkaar kunnen aanvullen. Samen maken we de mooiste dingen. Die ontwikkeling komt precies op tijd. Deze crisis zorgt ervoor dat ontwikkelingen in een stroomversnelling komen in een richting die wij al uitgingen.’
Tessa: ‘Ik wens dat de crisis nieuwe inzichten brengt in hoe we met elkaar, onze gezondheid en de aarde omgaan.’

Lees ook:
Dorien Franken van Studio Designtree
Henk Haaima van Mirabeau
Koen de Groot van Total Design
Jeroen van der Meer van MediaMonks
Rian Verhagen van Superhero Cheesecake
Tijmen Mulder van Robot Kittens
Boris Nihom van Achting & Studio Kraftwerk
Rindor Golverdingen van Vruchtvlees
Rolf Coppens van GRRR

Alain Dujardin van Greenberry
Loe Limpens van Yellow Dress Retail

Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page

Esther te Pas van DDB Unlimited

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken