Designers tijdens corona: 'Ik hoop dat de opgekropte frustratie zich in een creatieve en artistieke explosie manifesteert'

Designers tijdens corona: 'Ik hoop dat de opgekropte frustratie zich in een creatieve en artistieke explosie manifesteert'
  • Design
  • 22 mei 2020 @ 07:58
  • 19120 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijDigital designInterview

MarketingTribune in gesprek met Tijmen Mulder, co-founder van digital agency Robot Kittens, over de gevolgen van de coronacrisis voor zijn bureau: ‘Je kunt de huidige situatie niet negeren en dat maakt het een ingewikkeld, maar erg interessant spanningsveld.’

Hoe gaat het?
In het begin maakten we ons, net als iedereen, wel wat zorgen. Een pandemie is iets waar je in je bedrijfsvoering natuurlijk zelden rekening mee houdt. Maar het lijkt of alle uitgestelde/ geannuleerde projecten redelijk weg te strepen zijn tegen de nieuwe kansen die deze crisis biedt. Het vervelendste vinden wij de sociale/ creatieve handicap.
De timing kwam ons wel goed uit. We zijn namelijk druk bezig met The Annex, ons nieuwe experimenteerlocatie. We moesten erg veel tijd investeren in het installeren van alle VR arcade hardware, motion capture-apparatuur en holografische displays. Al hopen we wel dat we binnenkort mensen kunnen ontvangen die hier gebruik van kunnen maken.
Ook zijn we nu langzamerhand kantoorgebruik aan het opvoeren. We hebben een sheet waar mensen zich op kunnen inschrijven, zodat we de anderhalve meter kunnen garanderen. Het is aangenaam te zien hoe gelukkig mensen ineens worden van een dag op kantoor.

Heeft Robot Kittens corona-initiatieven ontwikkeld?
We hebben samen met Ronin het Landelijk Platform Zorgcoördinatie geholpen met een noodzakelijke update om de beschikbaarheid van bedden nationaal goed inzichtelijk te krijgen.
Daarnaast is er ook een enorme verschuiving bij onze klant CliniClowns, waarbij het reguliere platform (het fysieke bezoek in het ziekenhuis) werd vervangen door de door ons ontwikkelde app. Dit houdt een vervijftigvoudiging qua gebruik in.
Ook zijn we de lokale horeca aan het helpen met een toegankelijk en schaalbaar systeem voor het bestellen en leveren van voedsel. De marges die de huidige leveranciers in deze markt aan deze ondernemers vragen zijn niet echt meer redelijk te noemen.

Wat zie jij momenteel als de grootste uitdaging voor designers?
Er is genoeg werk, dus daar ligt geen probleem, maar voor alle creatieve beroepen geldt: een creatieve omgeving en externe stimuli zijn erg gewenst. Wanneer die creatieve vlam zwak is, moet je er veel energie in steken om deze weer aan te wakkeren. Dus: ga veel naar buiten, geniet van de natuur, ontmoet vrienden in het bos en sport.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat mensen erg ‘coronamoe’ worden. Naast constant geconfronteerd te worden met deze akelige situatie hebben we alle haakjes ondertussen wel gezien. Toch kun je de huidige situatie niet negeren. Dat maakt het een ingewikkeld, maar erg interessant spanningsveld.

Hoe ziet de designwereld er over vijf maanden uit?
Idealiter zien we dat de opgekropte frustratie zich tegen die tijd in een creatieve en artistieke explosie manifesteert. Maar als het niet merkbaar is in het werk, is het misschien wel merkbaar in de manier waarop.

Veel bedrijven zien nu dat thuiswerken een prima optie is en ik hoop heel erg dat dit op een of andere manier bijdraagt aan onze collectieve quality of life.
 

Robot Kittens is partner van Dutch Digital Design.

Lees ook:
Boris Nihom van Achting & Studio Kraftwerk
Rindor Golverdingen van Vruchtvlees
Rolf Coppens van GRRR

Alain Dujardin van Greenberry
Loe Limpens van Yellow Dress Retail

Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page

Esther te Pas van DDB Unlimited

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken