Design tijdens corona: 'We zijn als industrie weer echt aan het pionieren'

Design tijdens corona: 'We zijn als industrie weer echt aan het pionieren'
  • Design
  • 2 jun 2020 @ 08:18
  • 15299 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijDigital design

MarketingTribune in gesprek met Henk Haaima, creative director digital agency Mirabeau, over de gevolgen van de coronacrisis voor zijn bureau: ‘Het is aan ons om nieuwe technologieën te omarmen en een nieuwe norm te zetten in design.’

Hoe gaat het?
We zijn vooral verbaasd over de flexibiliteit van onze klanten en designteams om zich aan te passen aan de nieuwe situatie. De eerste twee weken waren onwennig maar nu blijkt dat we gewend zijn aan de nieuwe realiteit. Alle oplossingen om ons professionele leven virtueel voort te zetten, lagen ook al grotendeels op de plank, de digitale industrie is goed voorbereid.

Hebben jullie zelf nog corona-initiatieven ontwikkeld?
We zijn bezig met het ontwikkelen van VR- en AI-gebaseerde trainingsoplossingen. Zo maakten we een VR-training voor het leren en verbeteren van je presentatievaardigheden. Nu studenten en docenten elkaar niet meer persoonlijk kunnen ontmoeten kun je met een VR-headset in een veilige omgeving zoals thuis aan de slag. En zonder docent. De applicatie maakt bijvoorbeeld een analyse van je storytelling-vaardigheden. Voice emotion detection geeft informatie over het verloop van je emoties (neutraal, angst, stress, blij) in de loop van de presentatie. Ook bewegingen met je hoofd en ogen worden geanalyseerd. Meer hierover valt te lezen in het blog van onze innovation director Hayo Rubingh.

Wat zie jij momenteel voor designers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de corona crisis uiteraard?
De grootste uitdaging is om onder druk in een crisissituatie met frisse en kritische ogen je positie als digital designer te recalibreren en heroverwegen. De designer van morgen is de bedenker van algoritmes die het design genereert. En de designer van morgen is een choreograaf die in de ruimte werkt. Zoals in het vorige antwoord al werd genoemd: VR en AI bieden een prachtig nieuw perspectief voor digital designers. In het verleden zagen we al hoe nieuwe technologieën kunst en design sterk veranderden. De uitvinding van staal leidde bijvoorbeeld uiteindelijk tot het ontwerpen van wolkenkrabbers. Onze city skylines veranderden ingrijpend. Het is aan ons om nieuwe technologieën te omarmen en een nieuwe norm te zetten in design.

Hoe ziet de designwereld er over vijf maanden uit denk je?
We maken in sommige opzichten een versnelde digitale transformatie door. Met name VR en AI zullen hiervan profiteren. We zien in onze organisatie dat veel designers en front-end developers zich nu met grote overgave op bijvoorbeeld Web VR focussen. Ik kan me voorstellen dat dit op bredere schaal gebeurt. We zijn als industrie weer echt aan het pionieren.

Mirabeau is partner van Dutch Digital Design.

Lees ook:
Koen de Groot van Total Design
Jeroen van der Meer van MediaMonks
Rian Verhagen van Superhero Cheesecake
Tijmen Mulder van Robot Kittens
Boris Nihom van Achting & Studio Kraftwerk
Rindor Golverdingen van Vruchtvlees
Rolf Coppens van GRRR

Alain Dujardin van Greenberry
Loe Limpens van Yellow Dress Retail

Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page

Esther te Pas van DDB Unlimited

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken