Design tijdens corona: 'Het creëren op open platforms raakt in een stroomversnelling'

Design tijdens corona: 'Het creëren op open platforms raakt in een stroomversnelling'
  • Design
  • 1 jun 2020 @ 08:00
  • 15202 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijInterview

MarketingTribune in gesprek met Koen de Groot, CEO Total Design, over de gevolgen van de coronacrisis voor zijn bureau: ‘Naar aanleiding van de coronacrisis zijn we verder uit elkaar gaan zitten, maar het heeft ons dichter bij elkaar gebracht.’

Hoe gaat het?
Total Design staat momenteel sterk. We zijn nu in digital even groot als in non-digital en als ik kijk naar de klanten en de teams dan ben ik ontzettend trots op hoe wij vanaf dag één hebben ingespeeld op deze situatie. Naar aanleiding van de coronacrisis zijn we verder uit elkaar gaan zitten, maar het heeft ons dichter bij elkaar gebracht. Dat heeft op mij een enorme indruk gemaakt. Daarnaast zijn we op een manier georganiseerd die heel geschikt is voor zo’n lockdown, namelijk in zeven compacte zelfstandige teams. Dat werkt juist in deze tijd erg goed. En we zijn uiteraard onze klanten dankbaar. Er zijn projecten uitgesteld, maar het merendeel van de klanten pakt gelukkig door. Kortom, je ziet dat je sterker kunt worden in zo’n situatie. Maar dat is nu, we realiseren ons ook dat we er nog niet zijn.

Heeft Total Design corona-initiatieven ontwikkeld?
Heel veel zelfs en dat ging bijna automatisch ‘aan’. We waren al met de bewuste ‘1,5 meter-app’ bezig ver voor de tender. We hebben ook meegedaan omdat we geloven dat er een manier is om deze issue op te lossen zonder inbreuk te doen op de privacy. Onze eigen innovatie-afdeling was hierbij betrokken in een consortium met ‘hacktivists’ en appbouwers. We zaten er helaas niet bij, maar inmiddels zijn we in opdracht van een aantal klanten deze technologie aan het omvormen tot een app die zorgt dat we ons bewuster worden van de nieuwe situatie als we straks weer naar kantoor gaan.
Voor ouders die bezig zijn met home schooling hebben we een digitale kinderagenda ontworpen. Op die manier kunnen kinderen ook zelf bijhouden hoe het gaat met het schoolwerk.
Het is ook mooi dat VNO-NCW en MKB Nederland juist in deze coronacrisis met ons zijn gaan werken aan hun eigen digitale transformatie. We bouwen op dit moment aan een Covid-19 Protocollen-platform voor BV Nederland.
En laat ik niet vergeten dat we voor Dirk van den Broek en voor VBO en Radboud prachtig coronagerelateerd werk hebben gemaakt.
En dan denk ik dat ik ook nog initiatieven vergeten ben.

Wat zie jij momenteel voor designers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
Voor designers is de grootste uitdaging het grote geheel te zien. Dat betekent dat het merkbepalende umfeld heel verschillend kan zijn. In de coronacrisis is alles net weer anders. We gaan anders met elkaar om, fysieke touchpoints lijken er even minder toe te doen. Een soort reset waar je vanuit je vak ook weer niet teveel van in de war moet raken. Daarnaast merken wij dat creëren op een open platform opeens in een stroomversnelling raakt. Het lijkt erop dat het projectgestuurde designproces in een versneld tempo plaats maakt voor een programmatische methode waarbij verschillend disciplines tegelijk actief zijn. Dat vraagt een aanpak die continue resultaat oplevert en waarin je ook de hele tijd op basis van feedback kunt bijsturen. Voor veel klanten is dat even wennen. Overigens is het zo dat wanneer er even dedicated ‘design of code’ gemaakt moet worden, thuiswerken in sommige gevallen beter is dan naar de zaak te gaan. We willen dan ook niet alleen tijdelijk onze werkwijze veranderen, maar we bouwen aan een nieuwe werkwijze die ons nog flexibeler maakt, voor collega’s en opdrachtgevers.

Hoe ziet de (design)wereld er over vijf maanden uit denk je?
Ik ben zo benieuwd naar wat je hier met design bedoeld. Wij zien het breed, dat zit in onze naam en dat is ook altijd onze belofte geweest. We moeten de komende tijd toestaan dat er beweging zit in de maatschappij, en in een organisatie en daarmee in de strategie, waardoor ook design organischer zal moeten worden om accenten te verleggen waardoor merken veel meer in het nu komen te staan. Maar design biedt de basis, die nodig is om merken stevig te laten staan in een storm van heel veel touchpoints en hoogritmische uitspattingen. Kortom, we laten ons niet gek maken…

Wil je verder nog iets kwijt?
We zijn enthousiast over ons werk en dankbaar voor hoe we er nu voor staan. Maar ik realiseer me dat er ook veel leed is in deze tijd. Persoonlijk en zakelijk. Ik wil iedereen sterkte wensen die daarmee te maken heeft. Take care.

Lees ook:
Jeroen van der Meer van MediaMonks
Rian Verhagen van Superhero Cheesecake
Tijmen Mulder van Robot Kittens
Boris Nihom van Achting & Studio Kraftwerk
Rindor Golverdingen van Vruchtvlees
Rolf Coppens van GRRR

Alain Dujardin van Greenberry
Loe Limpens van Yellow Dress Retail

Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page

Esther te Pas van DDB Unlimited

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken