Design tijdens corona: 'Een aantal van onze klanten moest met lichtsnelheid door een digitale transformatie'

Design tijdens corona: 'Een aantal van onze klanten moest met lichtsnelheid door een digitale transformatie'
  • Design
  • 23 jun 2020 @ 08:00
  • 13745 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijDigital designInterview

MarketingTribune in gesprek met Jonne Kuyt van Edenspiekermann: ‘Wij bezitten die mentaliteit van “to get shit done”.’

Hoe gaat het?
We zijn allemaal gezond gezond gebleven tot nu toe en dat is het belangrijkste. Daarnaast blijken we enorm efficiënt in het werken op afstand. Dat zijn uiteraard geen onbelangrijke factoren om deze crisis goed door te komen.
Een paar jaar geleden hebben we de strategische focus verlegd naar designgedreven innovatie. De traditionele bureaupropositie was niet voldoende future proof. Wij moesten met onze kennis en ervaring een andere rol in de business spelen. Meer gericht op radicale digitale businessvernieuwing, service-innovatie en datagedreven productdesign.
Door deze verandering werken we nu onder meer aan naadloze passenger flows voor stations en vliegvelden, digital driving-experiences voor Lucid, Faraday en Mercedes en digitale productinnovaties in healthcare, publishing en fintech. En we werken zelfs aan slimme Japanse toiletten.
Deze strategische rethink kwam goed uit, want deze crisis was het moment waarop bedrijven met een verander-mindset zich snel en makkelijk konden aanpassen. De zogenaamde resilience and agility waar iedereen de mond en boekenkast nogal vol van heeft.
We zitten goed in de wedstrijd, omdat we dicht op onze core business zitten, we een zeer efficiënte operatie hebben en we langdurige samenwerkingen hebben met onze internationale klanten.

Hebben jullie zelf nog ‘corona-initiatieven’ ontwikkeld?
We zijn niet opeens iets geheel anders en nieuws gaan doen voor klanten, maar een aantal kwaliteiten komen nu extra goed van pas. De eerste is snelheid. We zijn gewend om wereldwijd snel een idee naar prototype te vertalen, te testen en door te ontwikkelen. Zo hebben we voor Elsevier Health een wereldwijde Covid-19 Hub voor health care professionals ontwikkeld. Binnen drie weken. Snel op afstand hoge kwaliteit leveren, is wat klanten nu nodig hebben.

Het tweede is de mentaliteit ‘to get shit done’. Ideeën genoeg, maar ze echt executeren is the toughest nut to crack. Het laatste waar bedrijven nu op zitten te wachten is vage pseudostrategie en innovatietheater met leuke ideetjes en eindeloze slide decks. Met de druk op organisaties, budgetten en prioriteiten die verschuiven, moet je in staat zijn om met de klant slim en daadkrachtig ideeën uit te voeren.
Dat heeft ons verrassend veel nieuwe opdrachten opgeleverd. Veel klanten zien nu hoe innovatie-in-actie snel nieuwe business kan genereren. Innovatie is geen ‘nice to have’ meer, maar een ‘must have really fast’. Een aantal van onze klanten moest met lichtsnelheid door een digitale transformatie, een andere moest services aanpassen aan nieuwe reguleringen en nog een ander moest de traditionele marketing ombouwen naar insightgedreven marketingautomation. We kunnen ze allemaal helpen, en hoe sneller dat moet, hoe beter.

Wat zie jij momenteel voor designers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
Alles lijkt me wel een uitdaging voor designers. De manier waarop we ergens binnenkomen, ons bewegen, onze identiteit delen en met elkaar communiceren; dat zijn allemaal problemen waar designers nauw bij betrokken kunnen zijn. Je kunt alles design noemen maar je kunt het ook strategisch, logisch en oplossingsgericht denken noemen. En dat je een idee of product dan vooraf wilt testen, voordat je een miljoen stuk gooit, ja dat lijkt me geen overbodige luxe. We moeten op dit moment problemen oplossen en strategisch design heeft daar een enorm grote rol in, mits het gevalideerd is en snel gebeurt. We beginnen altijd direct met bouwen en testen, soms hebben we binnen een aantal dagen een werkend prototype wat we met echte users gaan testen en valideren. Design thinking hebben we nu langzamerhand allemaal geïnternaliseerd, design DOING is wat mij betreft een slimme mindset.

Hoe ziet de (design)wereld er over vijf maanden uit denk je?
We zijn nooit doemdenkers geweest, we zien problemen als iets wat we kunnen en willen oplossen, dus we gaan niet meedoen aan de angst. Je kunt verandering namelijk ook verwelkomen en er een deel van willen uitmaken.
Over vijf maanden zullen de bedrijven die innovatiegeest en aanpassingsvermogen hebben getoond daar al voor beloond zijn. Misschien is dat een positieve draai die we aan deze crisis kunnen geven. Bij Edenspiekermann zeggen we altijd ‘rethink your thinking’ en daar is het nu de perfecte tijd voor.

Jonne Kuyt is partner en director of design driven innovation bij Edenspiekermann, een onafhankelijke designconsultancy met kantoren in Amsterdam, Berlijn, Los Angeles en Singapore.

Lees ook:
Martijn van der Does van Wonderland
Berry Slok van Studio Berry Slok
Tessa Oudijn & Pieter Steenaert van Brum Design
Dorien Franken van Studio Designtree
Henk Haaima van Mirabeau
Koen de Groot van Total Design
Jeroen van der Meer van MediaMonks
Rian Verhagen van Superhero Cheesecake
Tijmen Mulder van Robot Kittens
Boris Nihom van Achting & Studio Kraftwerk
Rindor Golverdingen van Vruchtvlees
Rolf Coppens van GRRR
Alain Dujardin van Greenberry
Loe Limpens van Yellow Dress Retail
Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page
Esther te Pas van DDB Unlimited

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken