Design tijdens corona: 'Vertrouwen is het belangrijkste uitgangspunt voor een betere klantrelatie'

Design tijdens corona: 'Vertrouwen is het belangrijkste uitgangspunt voor een betere klantrelatie'
  • Design
  • 16 jun 2020 @ 08:00
  • 17451 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijDigital designInterview

MarketingTribune in gesprek met Martijn van der Does, oprichter experience designbureau Wonderland: ‘De ideale balans is 3 dagen thuis en 2 op kantoor.’

Hoe gaat het?
We zijn als team gewend aan het werken op afstand - we doen veel projecten buiten Nederland - dus toen we opeens allemaal thuis moesten gaan werken, waren we hier al op voorbereid. En eigenlijk is het wel lekker om af en toe van scene te wisselen; ik ben in ieder geval productiever geworden.
We hebben laatst intern gevraagd wat men de ideale werkbalans vindt nu het allemaal langzaam weer normaal wordt. Daaruit kwam naar voren dat als men thuis werkt, men productiever is, maar toch het sociale mist. Dus van een 40-urige werkweek, zou men drie dagen thuis willen werken en twee op kantoor.
Qua new business is het is een beetje gekke tijd om eerlijk te zijn. Sommige projecten staan on hold, terwijl we ook veel nieuwe projecten binnen krijgen. Dus er is niet echt een pijl op te trekken. Voorheen was dit niet of nauwelijks.

Hebben jullie zelf nog ‘corona-initiatieven’ ontwikkeld?
We zijn altijd bezig met het creëren van nieuwe innovatieve experiences en zo hebben we dit ook in deze tijd voor onze klanten gedaan. Zo staan we naast hen, in goede en in mindere tijden. Vertrouwen, dat je er bent in welke situatie dan ook, is voor ons het belangrijkste uitgangspunt voor een betere klantrelatie en dient als brug naar de toekomst.
Zo hebben we bijvoorbeeld , toen corona net uitbrak, weekenden doorgewerkt aan een digital toolkit-platform voor Randstad en hebben we andere klanten versneld geholpen met hun toenemende online vraag van hun producten/services.
Daarnaast kwamen onze klanten (maar ook nieuwe) tot het inzicht dat ze zich beter moeten differentiëren ten opzichte van andere bedrijven/concurrenten. En hoe doe je dit? Hoe maak je het verschil? Voor ons begint dit bij de consument. Hoe zorg je ervoor dat je een experience neerzet die de consument begrijpt en hoe maak je dat als bedrijf waar? Dit soort vraagstukken zijn erg interessant en waardevol om je doelen te behalen.

Wat zie jij momenteel voor designers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
We zien bedrijven, producten/services versneld veranderen (om de zes maanden) en in het algemeen zien we dat bij het creëren van werk drie principes naar voren komen:

  1. De klant wil een hoge kwaliteit van executie
  2. tegen een lage prijs
  3. en het moet snel.

Voorheen was het één van de drie, nu zijn het ze allemaal. Hoe zorg je dat je dit kunt waarmaken?

Hoe ziet de designwereld er over vijf maanden uit denk je?
Ik denk dat je de toekomst op twee manieren kunt benaderen. Je kunt het zien als een resultaat van wat er eerder gebeurd is of je kunt het zien als een oorzaak van wat er zou kunnen gebeuren.
We houden van het werken met merken en bedrijven, omdat zij uiteindelijk, als ze het goed doen, ons helpen te anticiperen, inspireren en helpen de toekomst te creëren. Alleen de beste merken kunnen dit. Je bezig houden met de toekomst door te leren van het verleden helpt ons te anticiperen waar de toekomst heen kan gaan.

We can’t directly see the future but we can affect it. We can decide which direction we want to nudge the future in.

Wonderland is partner van Dutch Digital Design.

Lees ook:
Berry Slok van Studio Berry Slok
Tessa Oudijn & Pieter Steenaert van Brum Design
Dorien Franken van Studio Designtree
Henk Haaima van Mirabeau
Koen de Groot van Total Design
Jeroen van der Meer van MediaMonks
Rian Verhagen van Superhero Cheesecake
Tijmen Mulder van Robot Kittens
Boris Nihom van Achting & Studio Kraftwerk
Rindor Golverdingen van Vruchtvlees
Rolf Coppens van GRRR
Alain Dujardin van Greenberry
Loe Limpens van Yellow Dress Retail
Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page
Esther te Pas van DDB Unlimited

 

 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken