[column] 3D-toekomst voor productpersonalisatie

[column] 3D-toekomst voor productpersonalisatie
  • Design
  • 21 mrt 2019 @ 07:59
  • 13987 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Innovatie

3D-printing bevindt zich in een staat van snelle groei. Er verschijnen steeds meer nieuwe technologische innovaties, waardoor steeds meer mensen een 3D-printer aanschaffen.

Dat is dan ook meteen de eerste belangrijke trend: de forse toename van het aantal mensen met een 3D-printer. Met name 3D-metaalprinters worden steeds vaker verkocht en tonen een jaarlijks groeipercentage van maar liefst 80 procent. Ook steeds meer overheidsinstanties omarmen 3D-printing en experimenteren met de mogelijkheden. In dit blogartikel kijk ik naar de toekomst van productpersonalisatie met 3D printers en wat er momenteel al speelt.

Nike print gepersonaliseerde schoen met een 3D-printer

Iedereen kent de Nike-schoen inmiddels wel, waarbij je jouw eigen sneaker kan personaliseren met het NikeID-systeem. Dit kun je online doen en je moet er drie tot vijf weken op wachten voordat je schoen thuis wordt geleverd. Nike is bezig om dit verder te professionaliseren en inmiddels kun je in New York je eigen sneaker binnen een uur mee naar huis nemen. Dit gebeurt in de ‘Nike By You Studio’. In deze studio trek je allereerst een blanco sneaker aan en ga je vervolgens aan de slag met het ontwerp. Dit gebeurt door middel van augmented reality. Je kunt alles zelf aanpassen: van het patroon tot de maat en de kleur. Je begint met het standaard ontwerp of met een thema. Door de augmented reality zie je je eigen ontwerp direct terug op de schoen die je aan hebt. Wanneer je het ontwerp klaar hebt, kun je hem binnen een uur meenemen. De schoen wordt door middel van een 3D-printer gemaakt. Helaas nog alleen toegankelijk op uitnodiging. Dit is weliswaar next level, maar Nike sluit niet uit dat dit binnen afzienbare tijd binnen de retail mogelijk is.

Het personaliseren van je koffie met deze latte art-printer

Er is inmiddels een koffiemachine op de markt die door middel van 3D-technologie en een inktjetprinter op de schuimlaag van de koffie een foto of bijvoorbeeld een bedrijfslogo kan laten printen. In plaats van inkt gebruikt de Ripples Maker-koffiemachine koffie-extract om te printen.



De Ripple Maker is ruim twee jaar geleden geïntroduceerd in Amerika en later in Azië. In 2018 is de latte art-printer op de Horecava voor Europa en de Nederlandse markt geïntroduceerd door Smit & Dorlas. De machine is uitgerust met wifi. Ondernemers kunnen met de machine eenvoudig foto’s, logo’s en wat dan ook versturen naar de machine. De Ripple Maker is vrij kostbaar: € 20.000,-.

Culinaire hoogstandjes ontwerpen met een 3D food-printer

De voedingsindustrie heeft de 3D-printer inmiddels ook ontdekt. Een goed voorbeeld hiervan is restaurant Smink. Zij gebruiken bij ruim 70 procent van de gerechten elementen die gemaakt zijn met behulp van een 3D food printing-machine.

Het voordeel van een 3D-printer is dat er vormen en creaties geserveerd kunnen worden die niet met de hand gecreëerd kunnen worden. Dit zorgt bij de klant voor extra beleving. Lekker eten gaat immers niet alleen over smaak, maar om de combinatie van smaak en presentatie.

4D-printing wordt de opvolger van 3D-printing

4D-printen is een techniek waarmee je slimme objecten kunt produceren. Een unieke eigenschap is dat de 4D-prints zelfstandig bewegen en hierdoor van vorm veranderen. Je kunt denken aan objecten die inklappen, uitklappen, groeien en krimpen. De belangrijkste omgevingsinvloeden voor 4D-prints zijn op dit moment geluid, hitte, water en vibraties. De slimme objecten kunnen bijvoorbeeld een energiebron gebruiken voor hun vormverandering. Dit geeft de technologie een science fiction-karakter. Er ontstaan uit het niets objecten die zichzelf kunnen transformeren.



In de nabije toekomst komen er ongetwijfeld specialistische 4D-printers op de markt. De mogelijke toepassingen zijn eindeloos: van het bouwen van een compleet huis tot een stent die in een bloedvat wordt ingebracht en zichzelf ontvouwt als het bij de kransslagader is aangekomen.

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, contentmarketeer bij Offerte.nl.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken