Invloed caissière op winkelplezier
- Food-en-retail
- 11 aug 2015 @ 15:13
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - PersonaliaWinkelen
- 11 aug 2015 @ 15:13
- Redactie Food en Retail
Lange wachttijden bij de kassa zijn killing voor het winkelplezier. Toch blijkt dat niet het enige check out-element met invloed op de klantbeleving. Ook desinteresse of verveeld gedrag bij de caissière zijn nu niet bepaald een opsteker. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van Digimarc, producent van barcode-oplossingen.
Ruim 2000 consumenten waren bij dat onderzoek betrokken. Meer dan de helft (61%) van de rerspondenten geeft aan dat ze het onprettig vinden als caissières uitsluitend aandacht hebben voor productscanning en eigenlijk amper omkijken naar klanten. Een behoorlijk grote groep (30%) geeft aan dat ze zich eigenlijk bezwaard voelen om zich met een volle winkelwagen bij de kassa te melden, zowel tegenover de caissière als tegenover andere klanten.
Ontlopen
Een andere wetenswaardigheid in deze context komt uit de koker van Retale, een aanbieder die lokale kortingen inzichtelijk maakt. Uit een onderzoek dat deze producent in april publiceerde, bleek dat mensen die gebruik maken van een self checkout dat deels ook doen om caissières te ontlopen. Vooral jongeren hebben daar een handje van. Liefst 20% van de jeugd kiest voor deze oplossing om de traditionele kassa te kunnen ontwijken. Daar komt nog bij dat jongeren vaak beter overweg kunnen met nieuwe technologie dan oudere mensen. Andersom geldt die redenering op precies dezelfde wijze: hoe eenvoudiger het zelfscansysteem, hoe meer ouderen gebruik van deze oplossing maken. De meeste gebruikers kiezen niettemin voor zelfscanning in verband met de korte doorlooptijd.
Loonkosten
Of caissières uiteindelijk massaal plaats gaan maken voor zelfscan-oplossingen is vooralsnog de vraag. Waarschijnlijk heeft dat ook te maken met ontwikkelingen van loonkosten. Hoe duurder de kassa-bemanning, hoe eerder retailers geneigd zijn voor een oplossing met nieuwe technologie. Volgens verschillende bronnen is dat ook de reden waarom McDonald’s nu haast maakt met zijn selfservice-stations. McDonald’s zelf geeft aan dat deze keuze is ingegeven om klanten meer vrijheid te bieden.
Positieve invloed
Toch bestaat er nog wel degelijk houvast voor de traditionele caissière. Uit een vorig jaar gehouden onderzoek van de Retail Feedback Group blijkt dat 65% van de shoppers erkent dat een opgewekte caissière wel degelijk een positieve invloed heeft op het winkelplezier. (bron: Shoppermarketing Update)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- winkel
- winkelbeleving
- afrekenen
- betalen
- personeel
- prijs
- killing
- dokken
- bon
- invloed
- check out
- experience
- service
- wachttijden
- consument
- winkelplezier
- kassa
- geld
- attitude
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Veja scoort met in-store schoenmaker02-05-2024
- Shell kondigt nieuwe samenwerking... 01-05-2024
- [RMD24] 'Het wordt tijd om met... 01-05-2024
- Unox Soep in Zak positioneert zich... 29-04-2024
- Albert Heijn introduceert AH... 26-04-2024
- [marketeer 200] Chiel van Leeuwen -... 26-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing