[column] Meer creativiteit in B2B-marketing is broodnodig

[column] Meer creativiteit in B2B-marketing is broodnodig
  • B2b
  • 1 mei 2024 @ 07:43
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het experimenteren met verschillende werkwijzen in B2B-marketing is essentieel voor het stimuleren van innovatie en creativiteit. Dit betoogt Nathan Rawlins, chief marketing officer bij Lucid Software.

Teams geven datagedreven strategieën vaak de prioriteit, en al helemaal als er over complexe onderwerpen wordt gecommuniceerd. Deze focus gaat echter vaak voorbij aan het belang van creativiteit en de rol die het speelt bij het oplossen van problemen. Creativiteit is vaak de motor achter innovatie. Het stelt marketeers in staat om droge en onpersoonlijke campagnes een menselijkere draai te geven. Een mooi staaltje omdenken en een snufje AI kunnen B2B marketeers hierbij goed helpen.

De mens voorbij (van mens tot mens)

Vaak draait de aanpak van B2B-marketing om het benadrukken van de mogelijkheden en voordelen van producten. Efficiëntie en de ROI groeien zo uit tot de belangrijkste aandachtspunten. Maar daarmee gaan we voorbij aan het feit dat het nog altijd mensen zijn die B2B-aankopen doen, niet machines of uitgedachte persona’s. Mensen met dezelfde dromen, zorgen en nieuwsgierigheid.

Hoe technisch, complex of specifiek je product ook is, er liggen altijd kansen om creatief te werk te gaan en op een persoonlijk niveau in verbinding te staan met je primaire doelgroep. Het begint met het aanspreken van de mens achter het bedrijf of de functie waarop je team zich richt. Voor zakelijke besluitvormers gaat het kiezen en implementeren van een nieuw product gepaard met de nodige stressfactoren. Als marketeers kunnen we op deze struikelblokken anticiperen en nuttige, empathische content aanreiken om een band te scheppen met de mens achter de koper.

Creativiteit ‘omdenken’

Een belangrijke eerste stap is om helder te krijgen wat een creatieve aanpak van B2B-marketing precies inhoudt. Creativiteit wordt vaak geassocieerd met artistieke uitspattingen of gezien als een talent dat slechts weinigen bezitten.

In de kern komt creativiteit simpelweg neer op het creëren van dingen.

In het specifieke geval van marketing betekent dat het genereren van verfrissende ideeën, het opdoen van nieuwe perspectieven en, nog het meest belangrijk: het aanzetten tot verandering en actie.

Creatieve campagnes gaan pas echt vliegen zodra marketeers de moed vinden om nieuwe gebieden te verkennen, samen te werken en ideeën in de praktijk toe te passen. Het idee is niet dat je in één klap perfecte concepten aflevert. Het draait eerder om het omarmen van een iteratief proces. Stapsgewijze verbetering, dus. Creativiteit vraagt om de bereidheid om te experimenteren, om je aan te passen en om al doende te leren. Het is natuurlijk belangrijk om met toffe ideeën op de proppen te komen, maar creatief te werk gaan houdt vaak in dat je beseft dat het vinden van ‘het perfecte idee’ een proces is.

Doelbewust AI inzetten om creativiteit te vergroten

De opmars van automatisering en AI in de wereld van marketing zorgt voor een transformatie van de manier waarop we taken aanpakken, van het ontwikkelen van content tot het benaderen van een specifieke doelgroep. Sommige mensen zijn bang dat automatisering de creativiteit in de weg gaat zitten.

Een bewuste inzet van AI is echter een uitstekende manier om creativiteit aan te jagen. Automatisering en AI nemen marketeers routinematige taken uit handen, zodat ze zich kunnen focussen op tijdgebonden activiteiten. Functionaliteiten zoals Generative AI kunnen ook het brainstormen over een project starten door prompts in te voeren om nieuwe ideeën te genereren. Deze technologie stelt marketingteams in staat om een cultuur van experimenteren in het leven te roepen. Erachter komen wat juist wel en juist niet werkt is belangrijker dan ooit tevoren. Innovatie vraagt namelijk om het uitproberen van nieuwe dingen. Door het inzetten van AI om inzichten op te doen, marketingboodschappen te verfijnen en nieuwe manieren te vinden om aan te sluiten op de doelgroep kunnen teams zich optimaal voorbereiden en op een efficiënte manier experimenten uitvoeren.

Creatieve en empathische marketing hebben de toekomst

Marketingteams moeten flexibel zien te blijven en creativiteit top-of-mind houden, want de marketingsector zal de komende jaren ingrijpende transformaties ondergaan.

Teams die bereid zijn om zich keer op keer aan de nieuwe situatie aan te passen zullen als de winnaars uit de bus komen. Kanalen, technologieën en strategieën veranderen in de loop van de tijd, maar de menselijkheid ervan blijft bestaan. Mensen worden gestuurd door dezelfde dromen, angsten en interesses. En dat benadrukt het belang van marketing en de kans om een band met de mens achter het bedrijf aan te gaan.

Creativiteit is dus geen secundair aspect van B2B-marketing. Het is onmisbaar om relevant te blijven in een tijd waarin verandering de enige constante is. Creativiteit is een drijvende kracht die ons helpt om een nieuwe invulling te geven aan onze strategieën en aansluiting te vinden bij onze doelgroep.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken