ACM: mogelijk nadelige gevolgen overname RTL door DPG

- Media
- 17 mei 2024 @ 12:44
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 17 mei 2024 @ 12:44
- Michiel van Zaane
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat een vervolgonderzoek doen naar de gevolgen van de voorgenomen overname van RTL Nederland (RTL) door DPG Media (DPG). De ACM ziet mogelijke nadelige gevolgen van de overname voor de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten.
Door de overname zou een mediabedrijf ontstaan met een groot aanbod op televisie, video streaming, radio, dagbladen en online nieuws. DPG geeft verschillende dagbladen uit zoals het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Daarnaast is DPG actief als uitgever van tijdschriften en aanbieder van algemeen online nieuws, waaronder NU.nl. Ook is DPG actief op de Nederlandse radiomarkt met de landelijke zenders Qmusic en JOE. RTL heeft verschillende commerciële televisiezenders. Daarnaast biedt RTL video streamingsdiensten aan, waarvan Videoland de belangrijkste is. Ook is RTL actief als aanbieder van algemeen online nieuws via rtl.nl en de app.
Nieuwsaanbod
DPG krijgt door de overname van RTL een nog sterkere positie als aanbieder van betaald en onbetaald algemeen nieuws, zowel online als offline. De overname kan DPG daardoor mogelijk in staat stellen om de kwaliteit en toegankelijkheid van algemene nieuwsdiensten te verlagen, stelt de ACM. Bijvoorbeeld door nieuwsartikelen over meerdere kanalen te verspreiden in plaats van apart te creëren, of door de omvang van onbetaald nieuws te beperken. Als dat het geval is, kan dat leiden tot een vermindering van de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten.
Bovendien kan DPG mogelijk dankzij haar sterkere positie een breder advertentiepakket gunstig aanbieden aan adverteerders, mede door de grote hoeveelheid gegevens die zij heeft over haar gebruikers. Het is de vraag of andere mediabedrijven na de overname nog voldoende kunnen concurreren om deze advertentie-inkomsten. Als dat niet het geval is, kan dat negatieve gevolgen hebben voor concurrenten, adverteerders en uiteindelijk de consument.
De overname kan DPG mogelijk in staat stellen om de kwaliteit en toegankelijkheid van algemene nieuwsdiensten te verlagen
Ook kan de overname van RTL de onderhandelingspositie van DPG tegenover persbureau ANP verder versterken. DPG is daardoor mogelijk in staat om lagere ANP-tarieven te bedingen, invloed uit te oefenen op de nieuwskeuze van het ANP of te stoppen met het afnemen van ANP-diensten. Als dat het geval is, kan dat negatieve gevolgen hebben voor andere mediabedrijven die diensten afnemen van ANP en uiteindelijk ook negatieve gevolgen voor het algemene nieuwsaanbod aan consumenten.
Tot slot kan de overname nadelige invloed hebben op de arbeidsvoorwaarden van journalisten, doordat DPG na de overname van RTL mogelijk inkoopmacht verwerft of versterkt. De ACM wil meer onderzoek doen naar de gevolgen van de overname voor de positie van zowel journalisten in vaste dienst als freelancers.
Vervolg
DPG en RTL moeten nu aangeven of ze de overname willen voortzetten. Ze moeten dan een vergunning voor de overname aanvragen. Vervolgens zal de ACM diepgaand onderzoek doen naar de gevolgen van deze overname. Bij dit onderzoek speelt het Commissariaat voor de Media een rol. Als bedrijven een vergunning aanvragen, neemt de ACM binnen 13 weken een beslissing of de overname wel of niet door mag gaan. Soms heeft de ACM meer informatie nodig. In dat geval vraagt de ACM meer informatie op bij de bedrijven die de overname hebben gemeld. De behandeltermijn wordt stilgezet tot de benodigde informatie binnen is.
RTL noch DPG hebben tot nu toe gereageerd op melding van de ACM.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
Laatste Nieuws
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes