Top 100 Adverteerders 2017 van MT en Nielsen: mediabestedingen plussen 8%

 Top 100 Adverteerders 2017 van MT en Nielsen: mediabestedingen plussen 8%
  • Food-en-retail
  • 27 feb 2018 @ 09:02
  • 25617 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
  • MiddelenMarketingStrategie

De bruto mediabestedingen zijn in 2017 met 7,9% gestegen. Online vertoont een opmerkelijke stijging met ruim 44%, de dagbladen plussen maar liefst 16,4%. Ook bioscoop reclame zit in de lift met 14,6%. Dat blijkt uit de nieuwe Top 100 die vandaag verschijnt.

Grote verliezer blijven de publiekstijdschriften (minus 11,7%). Opmerkelijke dalers zijn Unilever en Pon. Food- en retailmerken en producenten van fmcg-merken domineren in de nieuwe lijst. Niet gek want vooral die kiezen voor de P van Promotie via media. Daarnaast pakken telecom- en automerken groot uit. Coolblue en Corendon naderen als mega-stijgers de top 10, waar Beiersdorf (Nivea) juist van wegglijdt.

De Top 100 Adverteerders wordt jaarlijks samengesteld door Nielsen, het onderzoeksbureau dat media-exploitanten, uitgevers, media- en reclamebureaus en adverteerders inzicht geeft in de ontwikkelingen in de media- en reclamemarkt. MarketingTribune mag als leidend tweewekelijks vakblad voor marketing en reclame de resultaten exclusief met haar lezerspubliek delen.

Online
De redactie van MarketingTribune neemt de belangrijkste wijzigingen en trends in 2017 door met Berry Punt, marketing manager Marketing Effectiveness bij Nielsen. Punt: ‘Online display advertising zijn we vanaf 2016 gaan meten. Sinds het begin van de registratie hebben we een aantal wijzigingen doorgevoerd in de registratie. De stijging bij online heeft voor een deel te maken met optimalisatie van de registratie. De technische formaten zijn beter herkenbaar en optimaler te registreren. Er zijn bepaalde standaarden in de afmetingen van online advertenties, maar adverteerders gebruiken ook vaak afwijkende formaten. Dat maakt het soms lastig om ze te herkennen. De trend in de bruto mediabestedingen aan online display advertising is positief, maar wordt voor een deel bepaald door autonome groei en voor een deel door optimalisatie van de registratie.’

Coolblue is online overigens verreweg de grootste adverteerder met bijna 50 miljoen euro. Op grote afstand gevolgd door McDonald’s en Fisher Investments (financieel adviseur).

Dagbladen
De forse stijging van de bestedingen bij dagbladen is ook verklaarbaar door veranderingen in de registratie. Punt: ‘Bij dagbladen zijn we eigen publiciteit en lezersservice meer op commerciële producten gaan boeken. Een aanbieding van Vodafone voor Telegraaflezers bijvoorbeeld werd voorheen op lezersservice geboekt, nu als commerciële advertentie van Vodafone. Dit heeft impact op zowel volume als bestedingen. Ook zijn we toeslagen gaan berekenen voor advertenties op redactionele pagina's in alle dagbladen.  Daarnaast zijn de bruto tarieven van een aantal dagbladen veranderd. Op volume maakt dit niet uit, op mediabesteding uiteraard wel. Deze wijzigingen zijn de reden dat de bestedingen binnen dagbladen extra zijn toegenomen.’

Televisie
In de Top 25 televisieadverteerders domineren al sinds lange tijd Unilever en Procter & Gamble Nederland, gevolgd door Jumbo en Albert Heijn. Opmerkelijk vindt Punt dat Procter is teruggekomen van het besluit om de mediapijlen vooral op online te richten. ‘Televisie is een tijdje verguisd, maar wat we nu zien is dat televisie van groot belang blijft om bereik te creëren. Coolblue, een online player, ziet juist de voordelen van televisie en zet een deel van haar budget op dit medium. Wat mij betreft een nieuwe trend. Temeer ook omdat je als adverteerder op online te maken hebt met fenomenen als fakenews, ongewenste content, die van invloed kunnen zijn op je brand safety. Daar wil je als adverteerder niet tussen staan.’ 

Strijd kijktijd
Wat televisie betreft ziet Punt dit jaar vooral een ‘gevaar’ voor de lineaire televisie kijktijd. ‘Alles draait om de strijd om de kijktijd, of dat lineair of uitgesteld, op Netflix of online video is. Alles vraagt onze aandacht en het aantal uren dat iemand tv kijkt, verandert eigenlijk niet of nauwelijks. Online video groeit verhoudingsgewijs best hard, maar dat aandeel is nog steeds heel klein. De traditionele televisie krijgt vooral te maken met de concurrentie van Facebook, Netflix en nieuwe initiatieven als Disney.' 

Kortgezegd zien we dat in 2017 de mediabestedingen plussen met bijna 8%. Coolblue en Coop zijn fike stijgers, Unilever en Pon dalers. De onlinebudgetten worden bijna verdubbeld. In totaal is ruim 7,3 miljard euro uitgegeven. Lees de analyse, de verdeling tussen media en de uitgebreide cijfers, bestedingen en shares of voice verder keurig uitgesplitst in de Top 100 print editie van MarketingTribune, MT4/'18. Niet voor niets het meest van leestafels en collega's gepikte en nabestelde nummer van het jaar.
(SH/PvWK)

DE TOP 10 van 2017
1. (1) Unilever Nederland
2. (2) Renault Nederland
3. (3) P&G Nederland
4. (4) A.S. Watson Europe H&B
5. (6) Albert Heijn
6. (8) Jumbo
7. (7) Vodafone
8. (5) Lidl Nederland
9. (9) T-Mobile
10. (10) Reckit Benckiser Nederland

Klik hier voor Top 100 Adverteerders 2017 uitgevoerd door MarketingTribune en Nielsen


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken