Allerhande vernieuwt en onthult food- en foodstylingtrends voor december

Allerhande vernieuwt en onthult food- en foodstylingtrends voor december
  • Food-en-retail
  • 19 nov 2018 @ 11:50
  • 12599 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieMarketingFood

Albert Heijn maakte onder een groep van zestien grootste Nederlandse foodinfluentials de food- en stylingtrends voor aankomende feestdagen bekend. De vraag naar feestelijke maaltijdboxen en verspakketten groeit explosief en AH haakt in. Tevens werd de Kerst Allerhande gepresenteerd.

Shared dining in de vorm van gourmetten is nog steeds ongekend populair en gezinnen kiezen steeds vaker voor groenten en voor gemak in de keuken om tijd te winnen. De groei van boxen en verspakketten maakt volgens AH dat iedere thuiskok, ervaren of niet, met gemak een geslaagd kerstdiner op tafel kan zetten. 'Dit jaar vindt Nederland het belangrijk om, ook in de decembermaand, naast gemak, ook meer bewuste keuzes te maken. Wat op tafel staat moet lekker zijn, maar ook goed voelen', legt Joyce Bierman uit, verantwoordelijk voor de AH-huismerken en voor de december-aanpak bij Albert Heijn, tijdens haar trendpresentatie. De nieuwe Allerhande feesteditie, die ieder jaar meer dan vier miljoen Nederlanders inspiratie biedt voor de feestmaand, ligt vanaf maandag 19 november in alle Albert Heijn winkels.

Meer aandacht
De opvolger van Allerhande-verantwoordelijke Rutger Anema, die begin dit jaar startte bij Hema, is Carlijn Zandbergen (links op de foto). Trots onthulde zij met Bierman de kerstcover terwijl AH-chef Rob van de Broek de daarop afgebeelde taart 'live' neerzette, in een spectaculair rookbad van vloeibaar stikstof. Zandbergen gaf aan tafel aan dat de redactionele koers wat haar betreft 'iets polariserender' mag worden, om als Allerhande nog meer aandacht en engagement tussen de andere retail- en culi-titels te verwerven. Ook zijn er volgens haar nog vele te benutten digitale kansen voor het platform, waarover nu intern wordt nagedacht en in samenwerking met contentpartner MPG.

Bewust genieten
Het trendrapport biedt nog meer inzichten. Vorig jaar was een kwart van de Nederlanders van plan met Kerstmis een vegetarisch gerecht te serveren en de hang naar plantaardige voeding groeit, blijkt. In Allerhande staat dit jaar daarom voor het eerst een volledig vegan viergangen feestmenu. 'Denk aan toegankelijke maar kerstwaardige gerechten als waterkers-sojabonensoep, hele bloemkool in bladerdeeg en bietencarpaccio met pistachepesto. Ook gemak speelt een steeds grotere rol', aldus Joyce Bierman (rechts op de foto boven), 'Ons assortiment maaltijdboxen en verspakketten breiden we dit jaar uit, we zien de vraag naar gemaksoplossingen steeds verder groeien. Naast maaltijdboxen met daarin een lekkere gebraden runderlende of een stukje hertenbiefstuk, is er dit jaar voor het eerst een Allerhande Vegabox verkrijgbaar met daarin een feestelijk viergangen vegetarisch kerstdiner voor twee personen. Met onder meer een rijkgevulde pompoen en salade van chioggiabieten en geitenkaascrème is de feestvreugde voor iedereen compleet.”'

Van alcoholvrije wijn tot kleurpoeders
Nederlanders pakken graag uit in december door iets bijzonders op tafel te zetten, bevestigt het rapport. Klassieke kerstgerechten zoals een gevulde kalkoen of garnalencocktail staan, zoals ieder jaar, ook in menig huishouden op het menu. Naast de groeiende interesse in bewust genieten, zijn dit de meest opvallende trends die dit jaar hun intrede doen tijdens de decembermaand:

1.       Easy December. Naast dat het lekker moet zijn en goed moet voelen, wil Nederland ook vers eten dat makkelijk te bereiden is. Het aantal feestelijke gemaksproducten groeit explosief en dit jaar is het aanbod speciaal voor de feestdagen uitgebreid. Dé trend dit jaar zijn verspakketten: alles-in-1-oplossingen met precies de juiste hoeveelheid ingrediënten, plus het recept van een gerecht. Staat zo op tafel en talent in de keuken is niet vereist.

2.       Pak uit met kleur. Dit jaar zijn kleurpoeders in trek waarmee bakgerechten, smoothies of boterhammen met roomkaas een extra fotogenieke touch krijgen. Denk aan gemalen pandan en matcha (groen) en kurkuma (okergeel). Meer dan ooit is het belangrijk dat gerechten en drankjes een lust zijn voor het oog zodat ze het op Instagram goed doen met de hashtags #foodporn, #instafood en #delicious.

3.       Alcoholvrij. De verkoop van alcoholvrij bier stijgt en wijnen met een laag alcoholpercentage winnen aan populariteit. Bewust omgaan met alcohol past binnen de algemene trend van gezonder leven. Op het gebied van sappen en frisdrank is een verschuiving gaande richting meer kwalitatieve, ambachtelijke producten. Van verse sappen in verrassende smaken tot craft soda’s, ginger beer, natuurlijke ijsthee, gekruide tonic, vlierbloesemsiroop en kombucha.

4.       Shared dining. Nog een trend die inspeelt op gemak in de keuken is gourmetten. Dit blijft in Nederland met afstand de populairste vorm van shared dining. Deze klassieke feesttraditie krijgt wel vaker een culinaire update. Fijnproevers kiezen, naast miniburgers en visspiesjes, ook voor bijvoorbeeld Aziatische zalm met wasabimayonaise of aspergetips met citroenolie.

Ook aan mensen die een solo-kerst vieren, is door de redactie onder leiding van Zandbergen gedacht. Voor hen staan er speciale recepten in het blad.
(PvWK)

 

FACTS & FIGURES

(gepresenteerd rond de onthulling van de Allerhande feesteditie 2018)

·        De Allerhande feesteditie ligt vanaf maandag 19 november in een oplage van 2,2 miljoen in alle Albert Heijn winkels.

·        Ook dit jaar biedt het magazine meer dan vier miljoen Nederlanders inspiratie voor de feestmaand.

·        Ruim 33 procent van alle Nederlanders kookt met kerst een Allerhande-recept.

Terugblik op populairste kerstrecepten 2017

De afgelopen jaren werd in de decembermaand op ah.nl veelvuldig gezocht naar recepten. De klassiekers scoren goed en ook het gerecht op de Allerhande cover komt vaak in de top tien terug. In 2017 stonden voor het eerst drie vega(n) recepten in de top tien (tot en met 18 december). Meest gezocht in 2017:

·       Stoofperen

·       Tiramisu

·       Kerstkrans (Allerhande cover)

·       Garnalencocktail

·       Stap voor stap rollade maken

·       Pompoensoep

·       Chocolademousse

·       Boeuf bourguignon

·       Gerookte zalmbonbon

·       Sgroppino
(bron: AH, foto boven: PvWK; foto's uit Kerst Allerhande 2018 hieronder door Dana van Leeuwen, Erik van Lokven en Sven Benjamins via AH)


Bietenlatkes


Bloody Mary-soep


Cookie dough ijsbombe (tevens Allerehande coverbeeld)


Hele bloemkool in bladerdeeg

Hieronder het Allerhande-video kerstrecept voor truffel-eiersalade met avocado.



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken