[interview] Joost van der Veer over marketinginsights achter Winkelstraat.nl

[interview] Joost van der Veer over marketinginsights achter Winkelstraat.nl
  • Food-en-retail
  • 31 mei 2019 @ 15:08
  • 15190 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Joost van der Veer is mede-oprichter van Winkelstraat.nl, een online marktplaats voor exclusieve fashion. Het aanbod komt van bijzondere boutiques en merken uit heel Europa. Hij belicht zijn plannen en dromen.

Dag Joost. Wat was de marketing insight om Winkelstraat.nl te beginnen?

'Boutiques zijn heel goed in de inrichting van hun winkel, mooie etalage en de klant zo verleiden en inspireren om de mooiste fashion te kopen. Online is dit hele andere koek en veel fysieke winkels lopen daar tegenaan, het lukt ze niet online succesvol te zijn en zo hier een graantje van mee te pikken. Het ontbreekt ze aan tijd, kennis en geld zagen wij.

Online draait het om site snelheid, gebruik van data, effectieve online marketing, maar vooral ook om een extreem goede operatie en sublieme service. Je moet een pakje zo snel mogelijk kunnen bestellen én in huis hebben. Maurits en ik hadden echt geen enkele ervaring in fashion haha. Maar wat we wel hadden is een sterke achtergrond in tech bij onder andere KPN, Spil Games en Facebook. Met die ervaring zijn we begonnen boutiques en merken te ontzorgen zodat ze zelf geen dure webshop moeten bouwen en veel tijd en energie steken in iets waar ze minder affiniteit mee hebben. Online is een vak apart, net als fysieke retail.'

Waar staan jullie nu? Wie doen mee?

'We hebben volgens mij op een optimale manier gebruik gemaakt van het veranderende retail landschap waar het bezoek in fysieke winkels terugloopt en millenials dé groep shoppers zijn die een dominante positie in gaan nemen in de bestedingen in fashion.

In 2012 begonnen Maurits en ik met Winkelstraat.nl en inmiddels zijn we marktleider voor online luxury fashion shopping. De 40.000 items op Winkelstraat.nl zijn afkomstig van honderden (retail)partners uit Europa. Zij maken gebruiken van ons ecommerce model zodat shoppers met 1 klik toegang hebben tot exclusieve collecties van meer dan 600 Premium en Luxury Brands. 

We zien de verkopen jaarlijks met 40 tot 50 procent toenemen en steeds vaker wordt per dag voor ruim een miljoen euro aan modeartikelen verkocht. En waar millenials zorgen voor handen in het haar bij de traditionele retailers en merken, is dit onze grootste groep shoppers. Ik heb net de data en verkoopcijfers van deze maand binnen. We zien een grote groep millenials zich voorbereiden op de zomer en daardoor is de omzet in mei van 2019 met 70% gegroeid ten opzichte van dezelfde maand in 2018.'

De site gaat uitbreiden met aanbod uit Italië en in de toekomst andere landen. Waarom en hoe?

'Met de toevoeging van Italiaanse winkels, heeft Winkelstraat.nl inmiddels aanbod uit vijf landen uit Europa (buiten Nederland). We verwachten het komende halfjaar nog meer partners uit het buitenland toe te kunnen voegen aan het assortiment. De toenemende interesse van internationale winkels om hun kleding via Winkelstraat.nl aan te bieden, bevestigt vooral de groei van luxe fashion in Nederland en het succes van ons marketplace model.

Het aanbod op Winkelstraat.nl omvat al items uit winkels uit Nederland, Frankrijk, Spanje, Duitsland en België. Met de toevoeging van Italiaanse winkels op Winkelstraat.nl, kunnen liefhebbers van luxe fashion nu ook rekenen op de mooiste collecties van dure winkelstraten zoals de Via Montenapoleone in Milaan en de Romeinse Via Condotti. Een mooie aanvulling op bijvoorbeeld de indrukwekkende Champs-Élysées in Parijs en de Kaufinger Straße/Neuhauser Straße in het luxe hart van München.'

Waar willen jullie ‘staan’ over 3 jaar?

'Er is nog veel potentie voor ons in de Benelux dus allereerst willen we onze positie daar versterken. Daarnaast zien we internationaal veel potentie. We zijn mondjesmaat bezig in het buitenland, maar we bereiden ons op de langere termijn voor op een groeistrategie om ook de nummer 1 online luxury fashion bestemming te zijn voor millenials in grote steden in Europa; Londen, Milaan, Stockholm, Parijs, enzovoorts. Vergelijk het een beetje met hoe Uber zijn diensten uitrolt in Europa, maar dan zonder dehickups die zij tegenkwamen haha.'
(PvWK)

Meer info kijk hier op Winkelstraat.nl


Joost van der Veer, oprichter Winkelstraat.nl

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken