[video] Smaak Godiva chocola versterkt door muziek van Iris Hond

[video] Smaak Godiva chocola versterkt door muziek van Iris Hond
  • Food-en-retail
  • 18 jun 2019 @ 10:01
  • 18638 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CampagnesFoodMarketing

De beroemde Nederlandse pianiste Iris Hond heeft prachtige muziek gecomponeerd gebaseerd op hersengolven van mensen tijdens het eten van Godiva chocola. Want chocolade maakt iets los in het brein dat met muziek verder versterkt kan worden.

Dat geldt volgens het merk zelf in het bijzonder voor Godiva, 'want Godiva chocolade bevat meer complexe smaaktonen dan andere chocolades.'

Na een proef waarbij hersengolven tijdens het eten van Godiva chocolade zichtbaar gemaakt werden, dook Iris Hond de studio in om - geïnspireerd door deze hersengolven - een pianocompositie te maken. Op godivachocolade.nl is in een minidocumentaire te zien hoe dit bijzondere project verliep. En natuurlijk kunnen mensen zelf proberen wat muziek kan toevoegen aan hun chocoladebeleving, want de muziek die Iris Hond maakte bij Godiva Milk, 72% Cocoa, 90% Cocoa, Salted Caramel en Blood Orange is online te beluisteren. De gedachte dat muziek smaak kan versterken, is gebaseerd op onderzoek van professor Charles Spence en dr. Janice Wang van Oxford University. Zij zijn experts op het gebied van de invloed die zintuigen hebben op de beleving van smaak. Zij ontwikkelden eerder muziek die perfect past bij verschillende varianten Godiva chocolade, gebaseerd op hun kennis van zoet versus bitter en de smaakontwikkeling tijdens het eten. In Nederland ging het merk - met het onderzoek naar hersenactiviteit in combinatie met Godiva chocolade - nog een stapje verder.

Alertheid of ontspanning
Tim Smits, de neuropsycholoog die het Nederlandse hersenonderzoek begeleidde, licht toe: 'Het was duidelijk te zien dat het brein activeert na het eten van chocolade. Alle varianten chocolade hebben stimulerende en activerende effecten op het brein, maar er bestaan wel duidelijke verschillen. Chocolade met een hoog cacaogehalte -pure chocolade- heeft vooral effect op het cognitieve deel van de hersenen en zorgt voor extra alertheid. Na het eten van pure chocolade verbetert het korte termijngeheugen en kunnen mensen zich beter concentreren. Chocolade met een lager cacaogehalte -melk- heeft een sterker effect op het beloningscentrum van het brein, waardoor iemand een toename van ontspanning, gelukzalig gevoel en soms zelfs afname van pijn en stress kan ervaren.'

Vertaling naar pianotoetsen
Met de meetresultaten ging pianiste Iris Hond aan de slag: 'Ik zag dat de verschillende soorten chocolade allemaal een andere invloed op de hersenactiviteit hebben! De golven creëerden voor mij een directe inspiratie om vanuit te schrijven. Ik heb gekeken naar de structuur van de golven en in combinatie met het zelf proeven van de chocolade en voelen wat het met mij deed, ben ik achter de vleugel gaan zitten en kwam de muziek vanzelf. De zoete chocolade brengen je in super zachte, bijna zwoele staat. In de bittere en pure zit meer bite en letterlijk meer donkerte.'
Zie ook de fascinerende video hieronder.
(PvWK)

Meer info over het Nederlandse experiment saat op godivachocolate.nl



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken