[interview] Close is nieuw mobiel marketingplatform voor live event-industrie

[interview] Close is nieuw mobiel marketingplatform voor live event-industrie
  • Food-en-retail
  • 22 jan 2020 @ 08:53
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InterviewMarketing

Online kansen om bezoekers ook voor en na offline ervaringen te binden zijn voor organisaties vaak nog een blinde vlek. Het marketingplatform Close wil daarom merken continu met bezoekers laten communiceren.

Wij spreken Remco Armee, COO Close en voorheen Independer en Marktplaats, over de app.

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?

Marketing is overal binnen een bedrijf. Ik vind het fascinerend dat het zowel de inspiratiebron als het kompas kan zijn van het hele bedrijf. Een goede positionering moet immers helemaal doorgevoerd worden: van communicatie tot product, van cultuur tot CRM-campagnes. Als marketeer ben je dan ook de spil in de organisatie en kan je het resultaat van je werk goed meetbaar maken.

Als afgestudeerd elektrotechnicus was ik in mijn eerste baan bij KPN Mobiel vooral bezig om vanuit technische mogelijkheden nieuwe diensten te ontwikkelen. Pas in mijn tweede functie als marketeer ontdekte ik de kracht van werken vanuit klantinzichten. Zo leerde een collega leerde mij de simpele basis van marketing: insight, benefit, reason to believe. Een solide basis wat het fundament was van veel mooie projecten waar ik bij Marktplaats en Independer heb gewerkt - van het opnieuw vinden van een purpose en merkpositionering tot aan het vergroten van ROI van marketinguitgaven door slimme online campagnes en CLV-modellen. De inzichten van een marketeer en de structuur en meetbaarheid die ik tijdens mijn studie heb geleerd komen hierin goed samen. 

2. Hoe en door wie ontstond het idee voor Close?

Kiliaan Toorenaar, oud commercieel directeur van Marktplaats, besloot in 2017 dat hij zijn online en e-commerce kennis wilde combineren met zijn passie: het bezoeken van concerten, musicals en andere live events. Waar nieuwe online technologie al veel verschillende branches compleet had veranderd, was de transformatie in de evenementenbranche beperkt gebleven tot een ‘magische’ PDF van de aankoop van een ticket. De online klantreis en -beleving eindigde hierna abrupt. Kiliaan ging samen met Wiebe Weikamp, een van de oprichters van zoekmachine Ilse, en Chris Gruijters, een jonge creatief, op zoek naar oplossing voor dit probleem. Na twee jaar onderzoek en conceptontwikkeling, was daar Close: een mobiel marketing platform voor de live event industrie. Een nieuw direct marketingkanaal waarmee organisatoren en bedrijven de engagement met bezoekers voor, tijdens en na events kunnen vergroten. 

Eind 2018 kreeg Close een investering van ruim drie miljoen euro van Disruptive Technology Ventures, het investeringsfonds van onder meer Ad Scheepbouwer. Sindsdien is het bedrijf gegroeid naar 23 mensen en hebben we merken als Stage Entertainment, Artis, Sanoma Koninklijke Wandelbond Nederland en restaurant The Jane als klant.

3. Klantbeleving en engagement staat centraal bij veel succesvolle webshops. Waarom is dat belangrijk?

De relatie met de klant is de basis tot succes van elk bedrijf. In de afgelopen jaren zijn bedrijven zoals Amazon, bol.com en Coolblue meesters geworden in een traditionele retailmarkt door onder andere de klant centraal te stellen en de online mogelijkheden te omarmen. 

Hierdoor zijn de verwachtingen van consumenten in de laatste jaren ook extreem snel gestegen. Er zijn nieuwe standaarden gezet voor soepele klantreizen, snelle leveringen en persoonlijke ervaringen op basis van data. Bestaande merken worden hiermee uitgedaagd en weten niet altijd te overleven. Daarnaast is het aanbod extreem uitgebreid: er zijn zoveel plekken waar je mooie sneakers kan kopen of die nieuwste elektronica. Dit betekent enerzijds dat je als bedrijf de klantreis helemaal op orde moet hebben, en anderzijds ook de aandacht van niet loyale consumenten moet trekken door hen relevante informatie op relevante momenten te bieden. 

4. Hoe draagt Close daar aan bij?

De aankoop van een ticket voor een concert of musea is nu vaak het einde van een transactie en niet het begin van een waardevolle relatie tussen een artiest of merk en bezoeker. Close biedt hierom bedrijven en eventorganisatoren een direct communicatiekanaal met hun bezoeker: voor, tijdens en na het evenement. Hiermee heb je bijvoorbeeld als festival, museum, dierentuin of B2B event organisator 10 tot 15 extra contactmomenten met je gebruiker. Hierdoor ontstaat een betere gebruikerservaring voor de bezoeker. Bovendien levert het organisatoren relevante klantdata op waardoor ze bezoekers beter kunnen bedienen en nieuwe up- en cross- sell momenten kunnen creëren.
En met succes. Doordat Close met pushberichten werkt, is de engagement hoog - met gemiddelde open percentages van 40-80% en conversies van 30%. Hiermee past Close in feite de lessen van de succesvolle webshops en internetmerken toe op een categorie die nog niet zover online getransformeerd was.

5. Kan iedere marketeer gebruikmaken van Close?

Close is met name geschikt voor marketeers die rondom live events direct met hun bezoekers willen communiceren om hun relatie te versterken en/of nieuwe business mogelijkheden willen creëren. Maar er zijn ook andere succesvoorbeelden. Zo gebruikt de Koninklijke Wandelbond Nederland Close, na succesvolle inzet bij 7.000 wandelaars die voor het eerst de Vierdaagse Nijmegen hebben gelopen, als continue communicatiekanaal met hun leden. Via de app worden leden wekelijks geïnformeerd en geïnspireerd over leuke wandelingen in de buurt. Dus ook om de relatie met bestaande klanten en leden te versterken is Close een geschikt concept. 

6. Wat zijn jullie toekomst ambities?

Onze droom is om Close de Whatsapp voor events te maken; de app waar consumenten, bedrijven en eventorganisaties elkaar kunnen vinden, informeren en inspireren over allerlei events en dagjes uit. En waar je straks ook je volgende dagje of avondje uit kan vinden en boeken. Dat willen we niet alleen in Nederland doen, maar ook in andere (Europese) landen. De eerste stap daarin is al gezet, zo breiden we eind deze maand met Stage Entertainment uit naar Duitsland. 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken