RMC: rustige Koningsdag in de winkelstraten

RMC: rustige Koningsdag in de winkelstraten
  • Food-en-retail
  • 29 apr 2020 @ 15:50
  • 15278 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingKlanten

De vele waarschuwingen om met Koningsdag vooral niet de straat op te gaan, maar thuis te blijven, lijken effect te hebben gehad. Het was 1,2% rustiger dan de week ervoor, blijkt uit onderzoek van RMC.

De tendens is de afgelopen weken juist dat er steeds iets meer mensen in de winkelstraten lopen. Vorige week was het zelfs 22,8% drukker dan de week ervoor. Dit betekent overigens nog steeds een daling van 74,2% ten opzichte van dezelfde week in 2019.

Op sommige plekken was het afgelopen weekend en Koningsdag 2020 wel drukker dan de week ervoor. De politie van Arnhem waarschuwde op Facebook de mensen niet naar de binnenstad te komen. Het was er zondag veel te druk. In Delft riep de politie op zaterdagmiddag het winkelend publiek op om naar huis te gaan. De burgemeester van Dordrecht had de indruk dat mensen denken dat alles weer kan, nu de coronacijfers voorzichtig een positief beeld laten zien. Als we naar deze drie steden kijken, was het er op Koningsdag, tegen het landelijk beeld in, iets drukker dan de week ervoor: in Delft was het 11,6% drukker, in Dordrecht 9,6% en in Arnhem 2,1%. Die laatste heeft een zeer beperkte toename dus. Uiteraard laten deze steden nog steeds wel een enorme afname zien ten opzichte van Koningsdag vorig jaar, respectievelijk 85,8%, 80% en 90%.

Koningsdag was dus een uitzondering op de algemene tendens dat het steeds een stukje drukker wordt in de winkelstraten. Er zijn wel aanzienlijke verschillen tussen de locaties: in de Hoofdstraat in Veenendaal was het op dinsdag 21 april 42% drukker dan de week ervoor, op de Houttil in Alkmaar slechts 5%. Ook straten waar de drukte aan het begin van de coronacrisis spectaculair afnam, wordt het drukker: de Kalverstraat in Amsterdam laat op donderdag 23 april een toename zien van 24% ten opzichte van de week ervoor.

Om de effecten van de coronamaatregelen in de winkelstraten te kunnen monitoren stelt bureau RMC sinds twee weken hun passantentellingen kosteloos ter beschikking van volgers van MarketingTribune die in een binnenstad of winkelgebied actief is. Klik hier voor deze info.
(PvWK, beeld: j.l. still uit Koningsdag Staatsloterij TVC by TBWA\)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken