Festivalpersoneel aan de slag bij boeren
- Food-en-retail
- 22 mei 2020 @ 08:31
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Marketing
- 22 mei 2020 @ 08:31
- Peter van Woensel Kooy
Veel biologische boeren kampen door de pandemie met een tekort aan handen. Tegelijkertijd zitten veel jongeren zonder werk door afgelaste festivals en evenementen. ‘De Seizoenarbeiders’ biedt soelaas.
‘De Seizoenarbeiders’ is een nieuw landelijk initiatief dat jongeren de kans biedt om bij boeren aan de slag te gaan.
Kester Scholten (26), boer in opleiding, zag de unieke kans om jongeren die plots thuis zitten in te zitten bij boeren die de extra handen hard kunnen gebruiken. De Seizoenarbeiders is een samenwerking tussen jongeren van Slow Food Youth Network, Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector en agrarische dienstverlener Nijkagro.
De afgelopen jaren werkten er in Nederland ongeveer 49.000 seizoenarbeiders uit Midden- en Oost Europa. Er bestaat een grote onzekerheid voor veel boeren of en hoeveel van hen dit jaar naar Nederland zullen komen. Daardoor is er bij veel boeren nu al een tekort aan handen ontstaan. Tegelijkertijd wordt ook de evenementensector hard door de Coronacrisis geraakt. De Vereniging van Evenementenmakers verwacht dat - naast een inkomstenderving van 3,5 miljard - rond de 48.000 werkplekken verloren dreigen te gaan door het verbod op evenementen tot 1 september 2020. Alle grote zomerevenementen, van de Gay Pride tot Pinkpop en Lowlands, zijn afgelast.
Het knippen van groene asperges bij een aspergekweker, het verzuivelen bij een kaasboerderij en het wieden bij akkerbouwers. Er is genoeg werk, met name bij biologische boeren. Omdat zij geen bestrijdingsmiddelen gebruiken, moet er meer gewied worden en zijn er dus meer handen nodig.
'Met name akkerbouwers maken zich zorgen om een te kort aan handen. Deze samenwerking is dan ook een uitkomst. Boeren zijn ontzettend verrast door het enthousiasme van de jongeren die bij hen komen werken. Het zijn harde werkers én ze brengen een gezellige sfeer met zich mee', aldus Michaël Wilde, directeur Bionext.
Susan, werkzaam als productieleider in de theatersector en in de zomer bij het festival Into the Great Wide Open startte vorige week: 'Ik kan niet zo goed stilzitten en nu het festivalseizoen is neergelegd, wil ik ook graag nuttig bezig zijn.'
Voordat de jongeren komen, worden boeren eerst geholpen met het doorvoeren van het anderhalve meter beleid, zoals plexiglas schermen bij de wiedbedden waar zes of meer mensen liggend onkruid wieden. Om te voorkomen dat boeren met meer administratie worden opgezadeld, verzorgt Nijkagro, agro dienstverlener, de contracten en financiële afhandeling van de seizoenarbeiders.
'Meer mensen op het land en in verbinding met de boer vind ik prachtig, hopelijk met als resultaat dat er meer waardering komt voor de boer en ons voedsel', aldus Lianne de Bie, directeur Slow Food Youth Network (SFYN). 'Het is ontzettend mooi om te zien dat jongeren uit ons netwerk juist in deze tijden kansen zien om stad en platteland te verbinden.'
(PvWK)
Aanmelden
* Jongeren kunnen zich online aanmelden op DeSeizoenarbeiders.nl
* Biologische boeren kunnen zich melden via Corona@bionext.nl
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- corona
- biologisch
- festival
- Bionext
- thuiszitten
- Kester Scholten
- personeel
- marketing
- boeren
- opleiding
- boer
- extra handen
- unieke
- gebruiken
- merk
- deugd
- oogst
- De Seizoenarbeiders
- hulp
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Jongeren willen wel... 06-11-2025
- Albert Heijn lanceert vernieuwde... 05-11-2025
- Brut172 opnieuw nummer een in Lekker04-11-2025
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
- Bacardi en Coca-Cola lanceren... 03-11-2025
- Rel in Parijs na verwelkoming Shein... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




