Festivalpersoneel aan de slag bij boeren

Festivalpersoneel aan de slag bij boeren
  • Food-en-retail
  • 22 mei 2020 @ 08:31
  • 16843 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Marketing

Veel biologische boeren kampen door de pandemie met een tekort aan handen. Tegelijkertijd zitten veel jongeren zonder werk door afgelaste festivals en evenementen. ‘De Seizoenarbeiders’ biedt soelaas.

‘De Seizoenarbeiders’ is een nieuw landelijk initiatief dat jongeren de kans biedt om bij boeren aan de slag te gaan.

Kester Scholten (26), boer in opleiding, zag de unieke kans om jongeren die plots thuis zitten in te zitten bij boeren die de extra handen hard kunnen gebruiken. De Seizoenarbeiders is een samenwerking tussen jongeren van Slow Food Youth Network, Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector en agrarische dienstverlener Nijkagro. 

De afgelopen jaren werkten er in Nederland ongeveer 49.000 seizoenarbeiders uit Midden- en Oost Europa. Er bestaat een grote onzekerheid voor veel boeren of en hoeveel van hen dit jaar naar Nederland zullen komen. Daardoor is er bij veel boeren nu al een tekort aan handen ontstaan. Tegelijkertijd wordt ook de evenementensector hard door de Coronacrisis geraakt. De Vereniging van Evenementenmakers verwacht dat - naast een inkomstenderving van 3,5 miljard - rond de 48.000 werkplekken verloren dreigen te gaan door het verbod op evenementen tot 1 september 2020. Alle grote zomerevenementen, van de Gay Pride tot Pinkpop en Lowlands, zijn afgelast.

Het knippen van groene asperges bij een aspergekweker, het verzuivelen bij een kaasboerderij en het wieden bij akkerbouwers. Er is genoeg werk, met name bij biologische boeren. Omdat zij geen bestrijdingsmiddelen gebruiken, moet er meer gewied worden en zijn er dus meer handen nodig.

'Met name akkerbouwers maken zich zorgen om een te kort aan handen. Deze samenwerking is dan ook een uitkomst. Boeren zijn ontzettend verrast door het enthousiasme van de jongeren die bij hen komen werken. Het zijn harde werkers én ze brengen een gezellige sfeer met zich mee', aldus Michaël Wilde, directeur Bionext.
Susan, werkzaam als productieleider in de theatersector en in de zomer bij het festival Into the Great Wide Open startte vorige week: 'Ik kan niet zo goed stilzitten en nu het festivalseizoen is neergelegd, wil ik ook graag nuttig bezig zijn.'


Voordat de jongeren komen, worden boeren eerst geholpen met het doorvoeren van het anderhalve meter beleid, zoals plexiglas schermen bij de wiedbedden waar zes of meer mensen liggend onkruid wieden. Om te voorkomen dat boeren met meer administratie worden opgezadeld, verzorgt Nijkagro, agro dienstverlener, de contracten en financiële afhandeling van de seizoenarbeiders. 
'Meer mensen op het land en in verbinding met de boer vind ik prachtig, hopelijk met als resultaat dat er meer waardering komt voor de boer en ons voedsel', aldus Lianne de Bie, directeur Slow Food Youth Network (SFYN). 'Het is ontzettend mooi om te zien dat jongeren uit ons netwerk juist in deze tijden kansen zien om stad en platteland te verbinden.'
(PvWK)


Aanmelden
* Jongeren kunnen zich online aanmelden op DeSeizoenarbeiders.nl
* Biologische boeren kunnen zich melden via Corona@bionext.nl

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken