Primera grootste franchiseformule van Nederland
- Food-en-retail
- 4 jun 2020 @ 15:13
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 4 jun 2020 @ 15:13
- Peter van Woensel Kooy
Primera is met 519 franchisevestigingen de grootste franchiseformule van Nederland. De gemakswinkel groeide in 2019 van 503 naar 519 vestigingen.
Primera en Blz sloten begin januari een samenwerking waardoor Primera het boekenspecialisme bieden voor ondernemers die daar sterk in zijn en dit willen behouden. Blz. kan hiermee het assortiment uitbreiden voor ondernemers die zoekende zijn naar een combinatiewinkel.
Remie van Klinken, Manager winkels bij Primera: 'Door de samenwerking verstevigen Primera én Blz hun positie in de markt en bieden ze de ondernemers het beste van twee sterke retailers, waarbij de ondernemer te allen tijde voorop staat. Inmiddels zijn er al negen succesvolle winkels die een combinatie van Primera en Blz zijn.'
Het aantal vestigingen van Regiobank nam juist af van 530 naar 495 vestigingen. Jumbo stijgt al sinds jaren op de lijst. De groei komt voornamelijk tot stand door overnames. Afgelopen jaar kwam de groei vooral tot stand door de ombouw van 47 Emte supermarkten en vier Agrimarkten.
Andere runner up is DA. In december 2016 besloten DA en Dio samen te gaan. Vervolgens zijn er miljoenen geïnvesteerd om de winkels om te bouwen naar een vernieuwd concept. DA richt zich in de nieuwe formule meer op gezondheid en zelfzorg, terwijl het assortiment aan shampoos en cosmetica wordt teruggebracht. Daarmee kan de formule zich niet onderscheiden, omdat die producten al op veel plekken te koop zijn. Productgroepen als voeding met vitaminen, gericht op specifieke aandoeningen, worden juist uitgebreid.
(PvWK, bron: De Nationale Franchise Gids)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- marketing
- shopper
- Primera
- vestigingen
- retail
- DA
- Regiobank
- agrimarkten
- Dio
- supermarkten
- winkel
- Emte
- Blz
- franchise
- Jumbo
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
- Magnum lanceert Hydro Ice, glow-in-the-dark
- CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste... 07-11-2025
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen... 07-11-2025
- [onderzoek] Jongeren willen wel... 06-11-2025
- Albert Heijn lanceert vernieuwde... 05-11-2025
- Brut172 opnieuw nummer een in Lekker04-11-2025
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




