Arket deelt voor het eerst recepten en lanceert Café Cookbook

Arket deelt voor het eerst recepten en lanceert Café Cookbook
  • Food-en-retail
  • 2 dec 2021 @ 11:18
  • 19643 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Het Scandinavische lifestylemerk Arket brengt een nieuw kookboek uit met de titel: Arket Café Cookbook. Hierin vind je recepten van hun vegetarisch café die zo zijn aangepast dat je ze in je eigen keuken klaar kunt maken.

Het nieuwe kookboek is sinds 1 december 2021 online via Arket.com en in alle Arket-winkels te verkrijgen en is een vervolg op Cookbook for Spring, Summer, Autumn and Winter dat het merk in 2018 lanceerde.

Het Arket Café Cookbook bestaat uit vijf delen: Food Philosophy, New Nordic, Eating in Season, Natural Farming en Better Coffee. Het is een uitnodiging om de wereld van seizoensgebonden plantaardig koken te gaan ontdekken. Dit is niet alleen goed voor je gezondheid, maar ook voor de gezondheid van de planeet. In het boek wordt de geschiedenis van het New Nordic café beschreven en vind je heerlijke recepten voor salades, sandwiches, spreads, toppings, zoete lekkernijen en nog veel meer. De eenvoudig te volgen recepten zorgen ervoor dat je je creativiteit in de keuken een boost kunt geven. Je wordt uitgedaagd om ingrediënten te gebruiken die je misschien al in de kast hebt liggen en zo eindeloos te gaan variëren met de recepten.

Het Arket Café, dat in 2017 het levenslicht zag, is een café waarin vegetarische, seizoensgebonden, biologische ingrediënten en maaltijden de hoofdrol spelen. Hun menu is een moderne en inclusieve kijk op de Scandinavische keuken en volgt het cyclische ritme van de natuur. Het unieke karakter van fruit, groenten en peulvruchten komt zowel qua smaak als qua voedingswaarde volledig tot zijn recht.

Martin Berg, Head Chef en Concept Responsible bij het Arket Café vertelt: ‘We willen al onze ervaringen en kennis die we de afgelopen vier jaar met het Arket Café hebben opgedaan en ook het wetenschappelijk onderzoek waarop ons concept is gestoeld met iedereen delen. Ik hoop dat onze kijk op eten onze klanten en lezers inspireert tot het maken van gezondere en duurzamere keuzes in hun dagelijks leven.’

Martin Berg, een van de eerste voorvechters van de New Nordic Food-beweging, heeft als chef-kok in sterrenrestaurants en als medeoprichter van een traditionele zuurdesembakkerij en een biologisch café in Stockholm uitgebreide ervaring met duurzaam en bewust koken. Zijn visie voor het Arket Café is gebaseerd op de overtuiging dat de omslag naar een duurzamere en gezondere eetcultuur verder zou moeten rijken dan de wereld van de gastronomie; die eetcultuur zou ook terug te vinden moeten zijn in onze dagelijkse maaltijden en gewoonten.

Het Arket Café Cookbook is volgens de initiatoren onderdeel van een bredere missie waarin een plantaardig dieet, seizoensgebondenheid en lokaliteit als essentiële elementen worden gezien voor de verschuiving naar een duurzamer ecosysteem. Deze ideeën en de wetenschap die erachter schuilgaat worden in een longread die bestaat uit een gesprek tussen Martin Berg en de Zweedse duurzaamheidswetenschapper Line Gordon verder uitgediept; een prachtige aanvulling op het kookboek.

Line Gordon, hoogleraar Sustainability Science en Director van het Stockholm Resilience Centre aan de Stockholm University: ‘Ondanks dat we toegang hebben tot verschillende eetculturen op een manier die een paar decennia geleden nog niet eens bestond, laat de recente verandering in wereldwijde eetpatronen juist zien dat we minder verschillende soorten gewassen zijn gaan eten. We maken steeds vaker dezelfde culinaire keuzes en verliezen daarbij iets belangrijks uit het oog. Initiatieven als New Nordic zijn enorm belangrijk voor het behoud van en kennis over lokale voedselproductie. Het zijn cruciale elementen in onze zoektocht naar nieuwe oplossingen voor de wereldwijde voedseluitdagingen waar we tegenwoordig mee te maken hebben.’
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken