Prognose IRI: in 2022 stabilisatie supermarkt-omzet en daling in volume

Prognose IRI: in 2022 stabilisatie supermarkt-omzet en daling in volume
  • Food-en-retail
  • 21 jan 2022 @ 08:18
  • 20661 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • TrendsFoodWinkelenBig data

De definitieve behaalde omzetten en marktaandelen 2021 van de Nederlandse supermarken volgens big data-consultancy IRI zijn bekend. Voor 2022 verwacht IRI een stabilisatie in omzet en een daling in volume.

In 2021 profiteerden supermarkten, evenals voorgaand jaar, nog steeds van de horeca sluiting als onderdeel van de corona maatregelen. De recordomzet van 2020, steeg in 2021 nog eens 2% verder door. Binnen deze stijgende markt wist Albert Heijn, vooral dankzij de groei van online en de overname van diverse Deen winkels, het meeste aandeel te winnen. 

Ruim 60% van de groei vanuit online
De omzet van de Nederlandse supermarkten lag in 2020 (inclusief de 53e week) op €45.021 miljoen. De omzet van 2021 komt (op basis van 52 weken) op € 45.113 miljoen. Op basis van een ‘like-for-like’ vergelijking van 52 weken, een stijging van +2%. De stijging van de thuisconsumptie in 2020 heeft zich in 2021 dus nog verder doorgezet, waarbij de online verkopen een belangrijke drijver waren achter de groei. Bijna 60% van de totale groei komt vanuit de online verkoopkanalen van de reguliere supermarkten.

Albert Heijn grootste winnaar marktaandeel
De marktaandelen zoals door IRI gepubliceerd, worden gemeten inclusief Hard Discount en inclusief de online verkopen van de ‘traditionele’ supermarkten.

Marktleider Albert Heijn heeft in 2021 haar marktaandeel het sterkst weten te verhogen, zoals recent ook Nielsen bevestigde op MarketingTribune. Het marktaandeel van deze formule stijgt met 0,7%-pnt van 34,8% in 2020 naar 35,5% in 2021. Uiteraard wordt deze groei ook deels veroorzaakt door de overname van de Deen winkels, maar het grootste gedeelte van de groei is autonoom.

Jumbo weet in haar 100-jarig jubileum jaar ook verder marktaandeel te winnen. Het marktaandeel van Jumbo stijgt met 0,2%-pnt naar 21,6%.

De nummer drie in de markt, de nieuwe Plus/Coop combinatie, behaalden in 2021 gezamenlijk een marktaandeel van 10,3%; een daling van 0,2%-pnt ten opzichte van vorig jaar.

Het marktaandeel van alle Superunie-leden gezamenlijk daalt met 0,9%-punt naar 26,6%, wederom mede veroorzaakt door de verkoop van Deen, maar ook Jan Linders en Dirk, beide zonder online verkoopkanaal, verliezen marktaandeel.

Het marktaandeel van Hard Discount, de grote verliezer van vorig jaar door meer one-stop shopping in Covid-tijden, is weer iets hersteld en blijft stabiel dit jaar.

- De marktaandelen zijn berekend binnen het IRI universum van totaal Supermarkten, inclusief overige zelfstandigen zonder formule en inclusief de online verkopen van de ‘reguliere’ formules. De verkopen van pure online spelers, zoals Picnic, zijn niet meegenomen.
- De Superunie-formules die niet in deze tabel zijn vermeld (oa. Vomar, Nettorama en Boni) hebben geen toestemming gegeven voor publicatie van hun marktaandeel. Daarnaast valt binnen Superunie ook nog een groep overige zelfstandigen die via Superunie inkopen.
- Spar is exclusief Spar express


Marktaandelen binnen Totaal Supermarkten (incl. Hard Discount en Online)

Prognose 2022
Voor 2022 verwacht IRI dat door de inflatie en daarmee samenhangende prijsstijgingen in supermarkten, de omzet ongeveer stabiel zal blijven, met een dalend volume.

(PvWK, beeld: Unsplash)

Over IRI
'IRI Nederland is een vooraanstaande aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancy diensten op het gebied van FMCG en Retail. IRI levert naast marktgegevens vooral ook advies, Shopper studies en Analytische studies, met het uiteindelijke doel om onze klanten te helpen groeien in een uitdagende markt. Meer informatie is te vinden op www.IRIworldwide.nl.'

(bron: IRI)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken