NielsenIQ: supermarkten zien omzet ook in 2021 groeien
- Food-en-retail
- 19 jan 2022 @ 10:40
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 19 jan 2022 @ 10:40
- Sjaak Hoogkamer
In 2021 hebben de Nederlandse supermarkten €44.6 miljard omzet gedraaid. Dit is weliswaar een lichte daling van –0.2%, echter door de extra 53e week in 2020, had 2021 één week minder. Gecorrigeerd voor deze extra week zou de groei +1.7% zijn geweest.
Dit maakt NielsenIQ, voormalig bekend als Nielsen, vandaag bekend en publiceert de meest recente verschuivingen in marktaandeel van supermarkten in Nederland. Albert Heijn blijft met 35.9% marktleider.
Na de recordgroei in 2020 (+11.2%), is de omzet ook in 2021 op een hoog niveau gebleven, onder andere door diverse beperkende maatregelen i.v.m. corona.
Een grote factor was de tweevoudige accijnsverhoging op tabak in januari en april. In combinatie met de tijdelijke sluiting van tabakszaken begin en eind 2021 leverde dit de supermarkten een omzetgroei van €158 miljoen op.
Uiteraard zijn de overheidsmaatregelen m.b.t. corona ook in diverse andere categorieën terug te vinden. Supermarkten profiteerden bijvoorbeeld van het veelal thuisblijven met categorieën als batterijen (+16%), tijdschriften (+9%) maar ook kaarsen waren zeer in trek (+50%). Evenals in 2020 hebben de verschillende horecasluitingen een extra impuls aan de bier omzet gegeven. De supermarkten verkochten voor ca. €35 miljoen meer bier.
In 2021 is het belang van de onlineverkopen van supermarkten verder gestegen. De online omzet was in 2021 €2.4 miljard, een stijging van bijna +30% versus 2020.
Vooruitkijkend zal 2022 een uitdagend jaar worden nu de inflatie oploopt en prijsverhogingen onvermijdelijk lijken.
Alhoewel de omzet positief door prijsverhogingen beïnvloed zal worden, is het de vraag of consumenten evenveel blijven kopen.
Met betrekking tot de marktaandelen van 2021 zijn verschuivingen in marktaandeel meer dan anders geweest door het uit het straatbeeld verdwijnen van de supermarktketen Deen. Ook in 2022 zal er in het supermarktlandschap weer het nodige gebeuren met bijvoorbeeld de fusie van Plus en Coop.
Albert Heijn en Deen-winkels
Albert Heijn sluit een bijzonder jaar af met een marktaandeel van 35,9% in Nederland, een stijging van 0,9%pt ten opzichte van 2020. De sterke stijging van het marktaandeel werd voor 0,2%pt gerealiseerd met de 38 Deen-winkels die in het najaar zijn omgebouwd naar Albert Heijn-winkels. Ook online boodschappen doen draagt fors bij aan de groei, de omzet van thuisbezorgen is inmiddels circa 10% van de totale omzet.
Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn: ‘We hebben een uitzonderlijk jaar achter de rug waarin, net als in 2020, onze prioriteit lag bij veilig winkelen en werken. Gelukkig was er ook ruimte voor mooie ontwikkelingen en groei.’
Groei in Nederland en België
In 2021 voegde Albert Heijn 76 winkels toe aan het netwerk in Nederland en België en groeide daarmee voorbij de 1.100 winkels.
Een historisch moment was de overname van Deen waardoor het winkelnetwerk in Noord-Holland met 38 winkels kon worden uitgebreid. Ook begonnen Albert Heijn en BP de uitrol van Albert Heijn to go naar ruim 100 tankstations en werden, samen met partners Selecta en Albron, meer dan 65 kantoorlocaties voorzien van onbemande modules met lekker to go-assortiment. In Vlaanderen groeide het winkelnetwerk naar 65 winkels en werd de grens van één miljard euro omzet in België doorbroken.
Vooruitblik 2022
‘In 2022 gaan we door op de ingeslagen weg,’ aldus Van Egmond. ‘We blijven wekelijks winkels verbouwen naar het nieuwste winkelconcept waarvan we zien dat het heel goed aanslaat bij klanten. De lancering van Mijn Albert Heijn Premium waarmee klanten kunnen kiezen voor nog meer voordeel zoals 10% korting op het biologisch assortiment, smaakt naar meer. En het succes van onze Prijsfavorieten - goedkope topproducten - krijgt ook een vervolg. Daarnaast hebben we veelbelovende plannen die boodschappen doen en koken nog makkelijker en lekkerder maken voor onze klanten.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




