Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier

- Food-en-retail
- 25 okt 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFoodStorytelling
- 25 okt 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Ter ere van Amsterdam's 750-jarig bestaan lanceert Brouwerij 't IJ een speciale variant van hun iconische IJwit genaamd: Mokums Overdreven IJwit. 'Verliefd als de brouwerij is op haar stad, waaraan ze al 40 jaar verbonden is, overdreef ze flink met hét lievelingsbier van Mokum', is de uitleg.
'Met 7,50% alcohol en extra toevoegingen van de ingrediënten die IJwit zo karakteristiek maken is dit een bier dat net iets te veel van alles heeft, want daar houden we van in Amsterdam', aldus 't IJ.
Overdreven bier
In heel Amsterdam wordt er een jaar lang feest gevierd, want de stad bestaat 750 jaar. Vanuit elk hoekje, gracht en straat komen de festiviteiten naar boven. Een felicitatie vanuit Brouwerij 't IJ, een van de beeldbepalende brouwerijen van de stad, in de vorm van een nieuw bier mag natuurlijk niet ontbreken. Mokums Overdreven IJwit is een eerbetoon aan de Amsterdammers zelf: eigenzinnig, een tikje overdreven en altijd met humor. Het bier bevat overdreven veel van alle ingrediënten en is daardoor bijzonder vol van smaak en heeft net wat meer pit. Al met al een bijzonder gevaarlijk bier waar je even voor gaat zitten. Zowel het bier als de fles zijn een cadeau voor Amsterdam en de Amsterdammer. 'Op de fles vind je illustraties die typische Amsterdamse iconen en clichés vastleggen', vertelt Louis Croonen, brandmanager bij Brouwerij ‘t IJ, 'We wonen in een fantastische stad, met alles waarvan we houden en ook alles waarover we af en toe lekker willen zeiken. Het liefst onder het genot van een Amsterdams bier natuurlijk en daar is deze Mokums Overdreven IJwit perfect voor.'
Van hobbybier tot Amsterdamse lieveling
Brouwerij 't IJ is misschien niet zo oud als de stad zelf, maar heeft na bijna 40 jaar een stevige stempel gedrukt op zowel de Amsterdamse als de gehele Nederlandse biercultuur. Het eerste eigenzinnige speciaalbier werd gebrouwen door muzikant Kasper Peterson in een wastobbe in een Amsterdams kraakpand. Al snel verhuisde de brouwerij naar een voormalig badhuis in Amsterdam-Oost onder de welbekende molen, waar de groei kon doorgaan. Wat begon met een simpele toog van planken op kratjes, is inmiddels uitgegroeid tot een iconisch onderdeel van de stad. Horecaondernemers Patrick Hendrikse en Bart Obertop maakten het merk na hun overname groot. Waar Brouwerij ‘t IJ in de eerste drie decennia van zijn bestaan nog op eigen benen stond, is de brouwerij inmiddels alweer enige tijd in handen van het Belgische Duvel Moortgat. In 2015 nam dit bedrijf 51 procent van de aandelen in ‘t IJ over. In 2016 werd er door 't IJ-team meer dan dertigduizend hectoliter gebrouwen op twee locaties. Met het in 2020 geopende proeflokaal ‘t Blauwe Theehuis in het Vondelpark en dankzij de spitsvondige merkcampagnes met sterke Nederlandstalige copy-component ('Leef met je kop omhoog') wist de brouwerij landelijke bekendheid en brand equity op te bouwen.
Het merk IJwit is naar eigen zeggen al jaren lang als de onbetwiste favoriet onder de Amsterdammers. 'Tegenwoordig brengen de bekende IJ-bezorgers het bier, maar vroeger haalde ik het gewoon zelf op bij de molen in Oost', memoreert Glen Swart, eigenaar van café De Ooievaar: 'Ik tekende nooit af wat ik meenam, het was een kleine brouwerij. Alles ging gewoon op vertrouwen. Tegenwoordig hoort Brouwerij ‘t IJ gewoon bij Amsterdam, je kunt ze niet meer wegdenken uit de stad.'
Mokums Overdreven IJwit is verkrijgbaar bij de Albert Heijn en Gall & Gall winkels van (groot)Amsterdam, bij de eigen proeflokalen en 'de leukste horecazaken van Mokum'. Brandmanager Croonen nog even: 'Trots op Amsterdam? Dan hoort dit bier standaard in je koelkast komend jaar.'
(PvWK)
De frisse loot aan de stam
Over Brouwerij ’t IJ
'Met z’n bijna 40 jaar mag Brouwerij ’t IJ zich aanvoerder van de Nederlandse crafts brouwers noemen. Het eerste bier werd gebrouwen in een wastobbe in een Amsterdams kraakpand, waarna het badhuis in Amsterdam-Oost werd betrokken om door te groeien. De brouwers zagen de IPA in de VS en brouwden daarna zelf één van de eerste IPA’s in Nederland. Ze vonden het ideale recept voor witbier en IJwit werd geboren. Door het maken van hun eigen keuzes, de vele uitgesproken etiketten en goede relaties met vele horecapartners, groeide ‘t IJ uit tot bierlieveling van veel mensen in Nederland. De brouwerij organiseert en ondersteunt veel eigenzinnige lokale initiatieven, binnen en buiten de hoofdstad. Dikke kans dus, dat je ‘t IJ binnenkort tegenkomt. Naast het vaste assortiment brouwt ze ook veel nieuwe stijlen en blijft ze innoveren, ook met alcoholarme bieren.'
(bron: B. 't IJ)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- witbier
- 7 komma 50 % alcohol
- Louis Croonen
- Brouwerij ‘t IJ
- café
- molen
- De Ooievaar
- ‘t Blauwe Theehuis
- brandmanager
- Duvel Moortgat
- Tabac
- Glen Swart
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Eet je chocola als niemand kijkt19-05-2025
- Jumbo introduceert Kletswandelingen... 19-05-2025
- Albert Heijn lanceert Lekker Weekend... 16-05-2025
- Nieuwe Retail Media Commissie... 16-05-2025
- [marketeer 224] Kaini Sensa Koole -... 16-05-2025
- Retail Media Day brengt nieuwe... 15-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management