Wordt vertrouwen de nieuwe munteenheid in retail?
- Food-en-retail
- 14 mei 2014 @ 00:01
- Link
-
Femke Cuijpers
eigenaar
Creatieve Kwesties - DesignonderzoekWinkelen
- 14 mei 2014 @ 00:01
- Femke Cuijpers
De val van investeringsbank Lehmann, in 2008, liet zien dat ons huidige financiële systeem allesbehalve waterdicht was. De daaropvolgende crisis sloeg een nog diepere deuk in het vertrouwen. Voor een aantal mensen was het echter ook de start van iets nieuws: een economie die anders was. Waar het niet enkel gaat om winst, maar om andere resultaten.
Een ruileconomie bijvoorbeeld, of een economie buiten de traditionele vorm van ondernemen om. Huizenverhuursite Airbnb en transportnetwerk Uber zijn goede voorbeelden van dit fenomeen, collaborative consumption genoemd. Soms gaat het zelfs nog verder, bijvoorbeeld met een heel eigen munt.
Betaal wat je het waard vindt
Logischerwijs kiezen ondernemers in deze hoek vaak voor een maatschappelijk bewuste richting. En nadat de overheid de hakbijl in veel subsidies zette, moeten deze ondernemers toch echt zichzelf zien te bedruipen. Amsterdam heeft een mooi voorbeeld: TRUST. Waar ‘business the new community’ is. Het is een plek waar je wat kunt drinken en eten en waar je afrekent wat jij het waard vindt. Dit zogenaamde ‘pay as you feel’-model kom je steeds vaker tegen. Ook in Rotterdam, in een leegstaand pand midden op de Coolsingel. Daar vind je de Lost & Found pop-up store. Een plek waar duurzame ondernemers een kans krijgen. Met mode gemaakt van duurzame materialen en sieraden gemaakt door vrouwen in een achterstandspositie. Het opvallendste onderdeel is echter het Aanschuifcafé, zie foto onder. Dit wordt gerund door Isabel Rupschus die zelf sinds 1 april dit jaar euroloos door het leven gaat. In haar koffietent-werkplek-lunchroom bepaal je zélf wat je wilt geven (dat kan zelfs een dienst zijn als je wilt). Het verschil met Amsterdam is niet alleen het ontbreken van een enorm uitgebreid filosofisch verhaal, maar ook dat je er kunt betalen met de lokale munt DAM.
Alternatieve munteenheid
DAM (De Alternatieve Munt) is, zoals ze het zelf zeggen, ‘een online handelsplatform voor Rotterdamse ondernemers en ondernemende Rotterdammers’. Een DAM staat daarbij gelijk aan een euro, je kunt dus DAM’en bijkopen. Het werkt simpel, je opent online een rekening en kunt meteen beginnen. Het is een soort van gesloten systeem, het totaal aan saldi in plus en min van alle ondernemers bij elkaar opgeteld is altijd nul. Je kunt dan ook gratis rood staat tot 500 DAM. En omdat DAM in principe alleen in Rotterdam te besteden is, blijft het ‘geld’ in de stad. Kortom, het is een nieuwe manier om het uitwisselen van producten en diensten te stimuleren.
Tijd voor nieuwe systemen?
Is de DAM een particulier initiatief, net zoals de munteenheid RIO in de Spaanse kolonie Calafou, soms wordt zo’n alternatieve munt stadsbreed ingevoerd. Bristol heeft de eigen Bristol Pound. Bewoners kunnen er hun belasting mee betalen en zo’n 600 zelfstandige ondernemers in en rond de stad accepteren de munt. Gaan dit soort initiatieven de nieuwe standaard worden? Och. Ik geloof zeker in collaborative consumption. Waarbij initiatieven als Airbnb natuurlijk snel genoeg zelf ook een merk worden. Waarbij het uiteindelijk gaat om grotere omzetten met bijpassende winsten. Dat is dus niet zozeer een nieuwe economisch systeem, als wel een alternatief mechanisme. En verder zal er op lokaal gebied zeker nog van alles blijven spelen, zelfs met eigen munten. Prima, want juist dit soort zaken kan soms het verschil maken tussen overleven of eronderdoor gaan.
Femke Cuijpers
Creatieve Kwesties
Aanschuiflokaal
-
Femke Cuijpers
- Werkt bij: Creatieve Kwesties
- Functie: eigenaar
- Website:http://www.creatievekwesties.nl/
- Profiel »
- kredietcrisis
- DAM
- Aanschuifcafe
- Creatieve Kwesties
- vertrouwen
- Femke Cuijpers
- graaiers
- imago
- ruilen
- Lehmann Brothers
- blog
- banken
- consumentenvertrouwen
- trust
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management