De harde strijd in de maaltijdboxmarkt

De harde strijd in de maaltijdboxmarkt
  • Food-en-retail
  • 23 feb 2016 @ 11:54
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • WebwinkelFood

In de afgelopen weken hebben wij de zwaar concurrerende maaltijdboxmarkt onder de loep genomen. Er woedt een hevige strijd in de maaltijdboxmarkt. Grote spelers als HelloFresh en Mathijs Maaltijdbox steken veel geld in marketingcampagnes, en sturen op snelle groei. Aan de andere kant verwachten de kleine specialistische maaltijdboxen dat zij gaan groeien door vooral aandacht te besteden aan de klant en de inhoud van de box.

De maaltijdboxmarkt is grofweg in te delen in twee kampen. Aan de ene kant heb je aanbieders als HelloFresh en Mathijs Maaltijdbox. Zij willen snel marktaandeel winnen door veel reclame te maken. De belangrijkste voordelen van hun boxen zijn gemak en snelheid. Aan de andere kant heb je specialistische boxen als De Krat, Vegabox en Beebox. Deze focussen zich meer op de inhoud van de box en gaan voor de langdurige relatie met de klant.

Daarnaast heb je de supermarkten die ook toetreden tot de maaltijdboxmarkt. Albert Heijn heeft met de Allerhande Box een troef in handen, Jumbo kondigde al een eigen box aan, en voor een partij als Picnic is de stap naar een eigen box erg klein. Vegabox verwacht dat deze supermarkten vooral marktaandeel wegsnoepen bij de grote jongens als HelloFresh en Mathijs Maaltijdbox. “Juist de wat kleinere foodboxen met een specialisme groeien groter en ondervinden weinig hinder van partijen als Albert Heijn en Jumbo” zegt Bosman van Vegabox. 

Ook Eefje Brugman van De Krat is niet bang voor concurrerende maaltijdboxen als HelloFresh en de Allerhande Box. Brugman verwacht dat De Krat hier alleen maar van profiteert aangezien deze partijen de maaltijdboxmarkt verder openbreken. Bovendien focussen zij zich op een ander segment; "Veel klanten van concurrerende maaltijdboxen willen niet al te veel tijd in de keuken doorbrengen of al te veel nadenken over hun avondeten. Wij richten ons juist op de  geïnteresseerde hobbykok, die het leuk vindt om nieuwe producten en recepten te ontdekken, maar daar graag wat sturing bij wil.” Vertelt Brugman. 

Voor zowel Vegabox als De Krat is de inhoud van de maaltijdbox het allerbelangrijkst, pas daarna komt groei. Zo is de Vegabox voor minimaal 80% gevuld met biologische producten, en is De Krat zelfs B-corp gecertificeerd wat betekent dat zij ontzettend veel waarde hechten aan biologische en duurzame producten. Iets waar de consument ook veel vaker voor gaat kiezen, hopen aanbieders als Vegabox en De Krat.

Hans Kisteman
oprichter en DGA maaltijdboxenvergelijker Maaltijdbox
website: maaltijdbox.org


De box van DeKrat.nl
 

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken