Food? Get real!

Food? Get real!
  • Food-en-retail
  • 11 jul 2016 @ 10:19
  • Link
  • Sander Veenendaal
    Sander Veenendaal

    creatief directeur
    Heldergroen
  • WinkelenFoodMVO

Dartelende koeien in een alpenwei, fruit uit de boomgaard zó in het pak, wat zijn wij marketeers toch goed in het verkopen van die heerlijke ambachtelijke lekkernijen van de boer. Maar we weten inmiddels allemaal, de consument inbegrepen, dat in die pakjes en zakjes een hoop gebakken lucht zit. Het wordt tijd dat we als marketeers gaan voor écht gezonde foodproducten met échte ingrediënten, eerlijk geteeld en verantwoord geproduceerd. De wereld is er klaar voor.

'Om de wereld te voeden is een verschuiving naar kleinschalige organische landbouw nodig', wordt gesteld door de UN Commission on Trade and Development (UNCTAD)

Je bent wat je (w)eet
Wie een gezonde rookworst denkt te eten, eet ook een schep suiker, een reeks dubieuze E-nummers en een hapje regenwoud. .  De schappen liggen vol met producten die niet zo best zijn voor onszelf en onze planeet en dat verandert pas als de voedingsindustrie verandert. We weten dat mooie verhalen vertellen werkt. Maar consumenten misleiden is niet meer van deze tijd. Er moet over de hele linie betere keuzes gemaakt worden. Echte keuzes. Niet blijven dralen omdat de consument het zogenaamd niet wil; een groeiende groep consumenten wil heel graag. Bovendien hoeft de markt niet te volgen maar kan ook trendsetten. En trendsetten is nou juist waar de marketing branche zo goed in is!

'66% of respondents say they’re willing to pay more for products and services that come from companies who are committed to positive social and environmental impact, up from 55% in 2014 and 50% in 2013', blijkt uit Nielsens Global Survey of Corporate Social Responsibility

If not now then when?
Echte voeding op grote schaal is geen utopie. Lokaal, lekker, gezond is absoluut haalbaar. Grootschalige landbouw verbruikt 10X meer energie dan het oplevert. Organische landbouw produceert 10X meer energie dan het verbruikt, volgens de documentaire '10 billion, what’s on your plate'. Dus alleen al uit efficiency de beste optie. Waar wachten we nog op? Laten we met z’n allen het voortouw nemen. Heldergroen doet dat al.

Food is the new fashion
Heldergoen promoot Slow Food, de club voor good, clean, fair food. En Foodwatch, de voedselwaakhond voor voedselveiligheid en transparantie. Heldergroen kiest bewust voor klanten met idealen. Dat voelt goed. Met trots lopen we daarin voorop. En ik ka    n niet wachten tot we, wat dat betreft mainstream zijn geworden. Als food the new fashion is, dan is goed, lekker, eerlijk, gezond, organic food haute couture. Laten we ons vak inzetten om daar prêt a porter van te maken.

Sander Veenendaal
oprichter en creatief directeur van Heldergroen

 

 

Sander Veenendaal

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken