[column] 5 marketingtrucs op verpakkingen
![[column] 5 marketingtrucs op verpakkingen](/food-en-retail/weblog/2018/10/colun-5-marketingtrucs-op-verpakkingen/supermarket-shelves-with-products-and-drinks-vector-id886646958.jpg)
- Food-en-retail
- 30 okt 2018 @ 11:45
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - WinkelenPackaging design
- 30 okt 2018 @ 11:45
- Huib Burggraaf
Merken ‘vechten’ om de aandacht van de consument en passen verschillende marketingtrucs toe op de verpakking. Ik bespreek de 5 meest voorkomende teasers die de consument (moeten) verleiden.
1. Opvallend anders
Verleiden begint met opvallen. Hoe trek je de aandacht van de consument? Kies een verpakking met een afwijkende vorm of kleur. Hierdoor spring je in het oog (en uit het schap!). Let wel op dat de kleur- en/of vormkeuze aansluit bij de verwachtingen van de consument. Zoals je weet roepen kleuren verwachtingen op, afhankelijk van de context. Wanneer de verpakking indruist tegen de verwachtingen van de consument, dan kan dit juist leiden tot een negatieve (smaak)ervaring. Alsof je een slok appelsap neemt, terwijl je melk verwacht…
2. Gezond
De gezondheidstrend is aan. Consumenten hebben de voorkeur voor gezonde producten. Daar spelen marketeers handig op in door middel van gezonde claims. Gezondheidsclaims benadrukken de positieve eigenschappen van het product voor je gezondheid. Bijvoorbeeld: ‘Rijk aan calcium voor sterke botten’. Naast gezondheidsclaims zijn er ook voedingsclaims die betrekking hebben op de positieve eigenschappen van de samenstelling van het product, zoals ‘een bron van vezels’. Het gebruik van gezondheids- en voedingsclaims is in Europese wetgeving geregeld, maar er bestaat nog een groot grijs gebied. Een herkenbaar voorbeeld zijn ontbijtgranen: rijk aan calcium en vezels, maar ook bomvol suiker. Dat laatste wordt uiteraard niet benadrukt. Dit soort praktijken komen steeds meer onder druk te staan. Pas dus op met wat je zegt op de verpakking, want consumenten worden kritischer. En voordat je het weet sta je op de volgende lijst: https://eerlijkeverpakkingen.tumblr.com.
3. Beter voor het milieu
Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als voor de gezondheidsclaims. Consumenten zijn gevoelig voor producten die bijdragen aan een beter milieu. Dit geldt zowel voor de inhoud als voor de verpakking. Naast verhalen over ‘weidekoeien’ en ‘Beter Leven Kippen’ vermelden merken daarom ook steeds vaker de milieuvoordelen van de verpakking.
4. De bekende
Deze truc wordt vooral toegepast in kindermarketing, waarbij idolen als Dora en K3 op de verpakking staan afgebeeld. Maar ook volwassenen zijn gevoelig voor deze vorm van marketing. Niet voor niets zie je tegenwoordig in vrijwel elke commercial een BN’er in beeld. Jan Smit en Rene Froger zijn naast zanger tegenwoordig ook brillenverkoper. De techniek gaat enerzijds uit van vertrouwen. Als zij het gebruiken… dan zal het wel goed zijn! Anderzijds hebben BN’ers een fanbase opgebouwd en kun je van deze fans nieuwe klanten maken.
5. Leuke extra’s
Mensen zijn ook gevoelig voor cadeautjes. Dit kan van alles zijn: van een kortingkaartje voor een pretpark tot een gratis recept. Dit soort extra’s zijn verleidelijk en verhogen de klantloyaliteit. Mensen vinden het nu eenmaal belangrijk om iets terug te doen als ze iets krijgen. Dit staat in de psychologie ook wel bekend als het principe van ‘wederkerigheid’.
Ken jij nog andere voorbeelden van marketingtrucs op verpakkingen?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- beeld
- marketing
- anbase
- commercial
- vertrouwen
- verpakking
- BN’er
- Beter Leven Kippen
- weidekoeien
- consumenten
- verhalen
- lanten
- gezondheidsclaims
- fans
- inhoud
- extra’s
- retail
- design
- verpakking
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- M&M's lijkt te zwichten voor rechts Amerika blijkt niet zo...
- Robbie Williams nieuwe ster naast Felix the Cat
- Fris Supermarkt opent in Amsterdam gratis supermarkt voor...
- [column] Dit zijn dé foodtrends van 2023: wat ligt er komend...
- Domino's komt met hit tijdens carnaval - de Frietzza
- McDonald's Nederland lanceert opvallende prijscampagne waar...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [Hortus sessie] Nescafé over... 01-02-2023
- Procter ziet winst iets dalen01-02-2023
- Anne & Max lanceert sharefunding... 31-01-2023
- Taster start met 'iconisch... 31-01-2023
- M&M's lijkt te zwichten voor rechts... 30-01-2023
- Picnic mikt op prijsverlaging via... 30-01-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day