[column] Het geheim van Action

[column] Het geheim van Action
  • Food-en-retail
  • 10 apr 2019 @ 11:16
  • 12747 x gelezen
  • Link
  • Dirk Mulder
    Dirk Mulder

    Sector Banker Trade en Retail
    ING
  • MarketingWinkelen

Alsof ze me gehoord hebben: profiel over het succes van Action. Budgetwinkelketen Action (omzet €4,2 mld, brutowinst €424 mln) groeit hard. Zowel omzet als aantal winkels neemt elk jaar met meer dan 20% toe.

Action is in 26 jaar uitgegroeid tot een Europese gigant met 1.365 vestigingen in zeven landen.

Nergens groeit de keten zo hard als in Frankrijk, sinds vorig jaar zowel in omzet als aantal winkels de grootste markt. Hier is een ruim aanbod aan grote, relatief goedkope winkelpanden – precies het soort vastgoed waar Action zich graag vestigt. In Duitsland, na Frankrijk en Nederland de grootste markt, zijn minder van dat soort panden.

Overal is Action hetzelfde. Het bedrijf maakt nauwelijks reclame en heeft geen webshop. De lage prijzen moeten het doen. Action is grote winkels, met brede gangpaden en meer dan 6.000 betaalbare producten, waarvan een groot deel regelmatig wisselt. Bij de ingang liggen de weekaanbiedingen en voor de uitgang douchegel en tandpasta. Die eenvoud maakt uitbreiden naar andere landen gemakkelijk.

Door het tempo waarin Action uitbreidt, is het openen van winkels een dagelijkse bezigheid geworden. Ook hoger in de organisatie is alles ingericht op deze explosieve groei. Opent Action ergens veel nieuwe winkels, dan kan men de gebruikte structuur makkelijk kopiëren.

Dirk Mulder
Sector Banker Trade & Retail ING Bank

Lees hier het NRC-stuk over Action

 

Dirk Mulder

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken