[column] Mooi van buiten en van binnen
![[column] Mooi van buiten en van binnen](/food-en-retail/weblog/2019/06/mooi-van-buiten-en-van-binnen/plastic-disposable-cups-with-refreshing-fruit-drinks-picture-id115281753....jpg)
- Food-en-retail
- 11 jun 2019 @ 11:30
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - WinkelenMarketingPackaging design
- 11 jun 2019 @ 11:30
- Huib Burggraaf
In navolging van de gezondheidstrend is er nu ‘healthify’. Er ontstaan nieuwe foodconcepten gericht op de zuiverende en helende werking van eten. Wat betekent dit voor de verpakking?
De trend
Food krijgt steeds vaker de status van medicijn, met aandacht voor de reinigende en zuiverende werking[1]. Er ontstaan nieuwe foodconcepten met als ‘groene draad’ plantaardig, vegan, glutenvrij en vers. Daarbij is er bijzonder veel aandacht voor de verhouding tussen nutriënten en calorieën.
Clean label
Transparantie is een must binnen de healthify-trend. Consumenten willen immers weten wat ze binnenkrijgen. Clean labelling beantwoordt deze behoefte. Een clean label is een voedseletiket dat consumenten in staat stelt om te begrijpen wat ze eten. Er staan herkenbare ingrediënten op vermeld. E-nummers worden bijvoorbeeld vervangen door de volledige naam van de toegevoegde stof. E 330 wordt in dit geval ‘citroenzuur’. Overigens werkt het ook andersom: de healthify-trend resulteert in clean labelling, doordat eten steeds zuiverder en puurder wordt (lees: minder toevoegingen).
Advies
Een volgende stap in de healthify-trend is het aanbieden van food in combinatie met leefstijladvies of detoxprogramma. Je kunt deze informatie natuurlijk niet allemaal kwijt op de verpakking, maar dankzij technieken als Near Field Communication (NFC) en Augmented Reality (AR) zijn de (communicatie)mogelijkheden van de verpakking onbegrensd. Het leefstijladvies is bij voorkeur helemaal afgestemd op de persoon, waarbij rekening wordt gehouden met leeftijd, geslacht, persoonlijke voorkeuren etc. Het klinkt nu misschien nog wat onwaarschijnlijk, maar had je ooit gedacht dat je horloge jou zou vertellen dat het tijd is om een glaasje water te nemen…
Imago
Verpakkingen kunnen de zuiverende en reinigende werking van food benadrukken. Niet alleen door middel van tekst en/of beeld, maar ook door het gekozen materiaal. Natuurlijke materialen versterken het ‘groene’, pure gevoel. De buitenkant vertelt indirect iets over de binnenkant. Of om in termen van de healthify-trend te blijven: mooi van buiten en mooi van binnen. Dat smaakt naar meer…
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
bron [1]: Food Inspiration Magazine, editie 3 2019
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- verpakking
- Near Field Communication
- geslacht
- retail
- Augmented Reality
- foodconcepten
- nieuw
- horloge
- afgestemd
- AR
- mogelijkheden
- water
- persoonlijke voorkeuren
- NFC
- leeftijd
- persoon
- marketing
- healthify
- ontstaan
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- M&M's lijkt te zwichten voor rechts Amerika blijkt niet zo...
- Robbie Williams nieuwe ster naast Felix the Cat
- Fris Supermarkt opent in Amsterdam gratis supermarkt voor...
- [column] Dit zijn dé foodtrends van 2023: wat ligt er komend...
- Domino's komt met hit tijdens carnaval - de Frietzza
- McDonald's Nederland lanceert opvallende prijscampagne waar...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [Hortus sessie] Nescafé over... 01-02-2023
- Procter ziet winst iets dalen01-02-2023
- Anne & Max lanceert sharefunding... 31-01-2023
- Taster start met 'iconisch... 31-01-2023
- M&M's lijkt te zwichten voor rechts... 30-01-2023
- Picnic mikt op prijsverlaging via... 30-01-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day