[column] Verpakkingstrends 2020

  • Food-en-retail
  • 10 dec 2019 @ 11:10
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • MarketingPackaging design

Connected, persoonlijk, genderfluïditeit, politiek correct en duurzaam. Wat staat ons in 2020 te wachten op het gebied van packaging? Ik bespreek een viertal verpakkingstrends.

1. Connected packaging
We leven in een wereld waarin alles en iedereen connected is. Technologieën, zoals QR, Augmented Reality (AR) en Near Field Communication (NFC), stellen merken in staat om via de verpakking direct contact te leggen met de consument.
Je kunt connected packaging op verschillende momenten inzetten: tijdens of na het moment van aankoop. Tijdens het moment van aankoop kun je de klant van extra informatie voorzien of je zorgt voor een leuke teaser, waarmee je jouw schapimpact vergroot. Na aankoop kun je denken aan een leuke beloning of aanvullende (gebruikers)informatie, waarmee je het product nog specialer maakt. Zo heeft Nespresso door middel van AR video’s toegevoegd aan verpakkingen, voor een nog intensere koffiebeleving. De verpakking van de ontkalkingsset toont een video-instructie die de papieren handleiding vervangt. Het bedrijf speelt op deze manier met AR handig in op twee belangrijke consumententrends, namelijk beleving en duurzaamheid. In 2020 wordt connected packaging nóg belangrijker.

2. Personaliseren
De trend van personaliseren zet in 2020 door. Steeds meer merken bieden gepersonaliseerde producten en diensten aan en natuurlijk kan de verpakking niet achterblijven. Personaliseren kent verschillende verschijningsvormen, waarvan de bekendste voorbeelden het Coca-Cola flesje, de pot Nutella en de Starbucks bekers met eigen naam. Maar in plaats van een naamsvermelding kun je ook denken aan een zelf samengesteld verpakkingsdessin. Een soort print-on-demand cadeaupapier bijvoorbeeld of tasjes en cadeaudoosjes met een eigen bedrukking. Deze geautomatiseerde wrappservice kom je al tegen in de grote Londense warenhuizen, maar je kunt het natuurlijk ook simpel houden en een soort DIY-inpaktafel inrichten. Starbucks is het bewijs dat ook simpel effectief kan zijn.

3. Genderneutraal
We leven in een tijd waarin haast alles wordt afgetoetst op politieke correctheid. Steeds meer retailers en modemerken kiezen voor genderneutraal. Het is een gevoelig onderwerp dat tot veel discussie leidt. Gendermarketing wordt ook toegepast in verpakkingsdesign en dat wordt niet door iedereen gewaardeerd. Zo stapt Always na diverse kritische opmerkingen op Twitter in 2020 wereldwijd af van het venussysmbool op de verpakking.

4. Duurzaam
Vertel eens iets nieuws zul je misschien denken, maar we komen steeds meer tot het besef dat verduurzamen keiharde noodzaak is. Hier ligt een belangrijke taak voor verpakkingsontwerpers: de afkeer tegen plastic verpakkingen groeit, net als de vraag naar minder verpakkingsmateriaal. Waar in e-commerce al enige tijd de focus ligt op het verpakken van minder lucht, zien we deze ontwikkeling nu ook doorvertaald naar bijvoorbeeld retailverpakkingen en geschenkverpakkingen. In 2020 stappen we af van conventionele verpakkingsvormen en bepaalt het product de vorm.
 

Huib Burggraaf
De VerpakkingXpert

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken