[column] Gezocht: fashion ondernemer die experiment aandurft

[column] Gezocht: fashion ondernemer die experiment aandurft
  • Food-en-retail
  • 28 jan 2020 @ 11:33
  • 20099 x gelezen
  • Link
  • Jephta Peijs
    Jephta Peijs

    Lead Design Research
    Clockwork
  • WinkelenMarketing

Herken je dat, als je er het minste over nadenkt komen de meest mooie gedachten aanwaaien. Zomaar op de fiets, of onder de douche, tijdens een lange autorit op een provinciale weg. Dit is het moment om stil te staan bij die gedachten: wat brengen die ons? Hoe komen we verder dan hersenspinsels? Wat kunnen we ermee doen?

Bijna niemand winkelt alleen
Dit verhaal begint met een simpele observatie, op een zaterdagmiddag in een winkelcentrum in Amstelveen. Ik kijk naar het winkelend publiek en er valt me iets op. Bijna niemand winkelt alleen. Of in ieder geval, de ruime meerderheid van de mensen winkelt met een partner, vriend(in) en/of kinderen. Het lijkt een onbelangrijk gegeven, maar dat is schijn. Wat het zo interessant maakt is dat het online heel anders is. Er is een levensgroot contrast. Want online, winkelt juist iedereen alleen.

De ‘multiplayer’ webshop
We ontwikkelen webshops als een single player experience. In mijn ogen is dat heel beperkt. Alsof we nog maar aan het begin staan van iets dat veel groter kan worden. Alsof we het oppervlak van de oceaan in kaart hebben gebracht, maar er nog een hele wereld onder de waterspiegel te ontdekken valt. Mijn achtergrond ligt in de game-industrie, en daar is het potentieel van multiplayer erkend vanaf het prille begin (in 1958 werd ‘Tennis for Two’ een voorloper op Pong gelanceerd). Misschien dat het voor mij daarom zo’n vanzelfsprekende stap lijkt om ook met e-commerce te kijken naar de mogelijkheden om samen te winkelen.

Speler 1 is aan zet
Hoe zou dat dan kunnen werken? Ik neem je mee naar de huiskamer van Sanne en Mats. Mats is 11 en alle kleren die zijn moeder Sanne voor hem uitzoekt worden betiteld als ‘stom’. Niets is goed, niets is leuk. Sinds kort zoekt Mats daarom zelf zijn kleren uit. Maar wel samen met zijn moeder. Sanne logt in op haar laptop en start een nieuwe ‘shopping run’ op. Ze kiest voor de categorie feestkleding, geeft aan wat haar budget is. Ook stelt ze nog wat ‘no go’s’ in. Geen zwarte broeken, daar heeft hij genoeg van, geen wol, dat vindt Mats kriebelen. Als alles klaar staat, krijgt Mats een push bericht van de app: ‘Kies je ouftit nu’.

Swipe & match
Bij het openen van de app komen er kledingstukken voorbij waar Mats doorheen kan swipen. Links als hij het niets vindt, rechts als het ‘goedgekeurd’ is. Het is een race tegen de klok. Als er 3 minuten voorbij zijn heeft Mats 26 items geselecteerd. Wanneer Mats door zijn selectie bladert en uitkomt bij een groene broek, ‘matcht’ de app deze met een geruite blouse, die samen passen binnen het door Sanne ingestelde budget. Mats geeft de outfit 5 sterren en ‘pusht’ zijn keuze door naar zijn moeder die een mail krijgt om de bestelling af te ronden. Goedgekeurd door beiden, dus met een zeer kleine kans op terugsturen.

Top of flop
Dit is slechts een voorbeeld van een scenario voor ‘samen winkelen’ in het digitale domein. Het leuke is dat nog niemand weet hoe dit dan zou moeten werken. Waar hebben mensen behoefte aan? Hoe zou het kunnen werken als een groep vrienden naar een themafeest gaat? Daar worden nu onhandige en ellenlange app conversaties over gevoerd, maar dat kan beter. Of denk je eens in hoe fijn het zou zijn als je modieuze vriend op afstand meekijkt welke door jou geselecteerde items ‘top of flop’ zijn en je zo voor een miskoop kan behoeden. Digitaal wordt meer dan een magazijn met kleding, het wordt een plek waar mensen samen komen en met elkaar over praten.

Ieder zijn eigen flow
Cruciaal aan de ‘asynchrone’ multiplayer experience (want daar hebben we het hierboven over), is dat er verschillende rollen zijn. Verschillende ‘ingangen’ om het maar zo te zeggen. Niet elke gebruiker hoeft het hele proces te doorlopen. Zoals in een goed team is er een gemeenschappelijk doel, maar heeft ieder zijn eigen taak. Digitaal biedt, in tegenstelling tot een fysieke winkel, de mogelijkheid om samen te spelen zonder in dezelfde omgeving te zijn. We denken goed na over de journey van de verschillende spelers en zorgen voor een optimale flow waarin ze niet afgeleid of gefrustreerd worden. Maar hoe die rollen, journey en flow er precies uit moeten zien, dat is nog onbekend terrein.  

Mee op ontdekkingstocht
Dit is een unieke kans in de geschiedenis om aan boord te stappen van de multiplayer ontdekkingsreis. Om samen in een reeks experimenten en met behulp van user research en input van echte klanten, te gaan ontdekken wat de mogelijkheden zijn. Wat wel en niet werkt. Hoe de ‘multiplayer webshop’ eruit moet zien en welke functionaliteit zorgt voor aankopen en herhaalbezoek. Om te leren en bij te schaven om zo, stapje voor stapje, een heel nieuw speelveld te ontginnen.

Wie stapt aan boord?

Jephta Peijs
Lead Design Research bij Clockwork

Elke verstandige ondernemer zal mij adviseren om mijn diensten niet gratis weg te geven. Dan zien mensen er de waarde niet van. Toch is dat precies wat ik ga doen in deze reeks artikelen. Een inzicht of concept ‘weggeven’. In de hoop dat er een lezer is die net zo enthousiast is en die het experiment aan wil gaan om te ontdekken hoe ver we kunnen komen.

 

beeld: Atomium / Unsplash

 

 

Jephta Peijs

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken