Oplages dagbladen blijven dalen, behalve voor FD

Oplages dagbladen blijven dalen, behalve voor FD
  • Media
  • 26 mrt 2014 @ 11:55
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekPrintBereik

De Nederlandse dagbladsector blijft het moeilijk hebben, zo blijkt uit cijfers van oplage-instituut HOI. De papieren oplage van de belangrijkste kranten is in het vierde kwartaal van 2013 sterk gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor. De daling bedraagt 7%, oftewel ruim een miljoen exemplaren. Het Financieele Dagblad is met een kleine groei het enige lichtpuntje. Dagbladen zien wel hun digitale oplages stijgen.

De papieren ontlezing slaat het hardst toe bij NRC.next, waar de betaalde papieren oplage daalt met 20%. Die daling compenseert de krant volledig met de digitale oplage, want de totale oplage (print én digitaal) stijgt met 9%. Die stijging heeft de krant te danken aan de lancering van de zaterdagkrant. Rekenen we die niet mee, dan daalt de oplage van de doordeweekse krant zelfs met 31% en daalt ook de totale oplage met 19%.

De Telegraaf daalt eveneens fors in oplage. De grootste krant van Nederland verliest 8,4% van zijn betalende abonnees op papier. Dat verlies wordt iets gecompenseerd met digitale kranten, waardoor de totale betaalde oplage met 6,5% daalt.

Alleen het Financieel Dagblad boekt dus groei: 1,8%. Als de digitale bij de papieren oplage wordt opgeteld, dan stijgen AD (1,3%) en De Volkskrant (1,8%), Financieel Dagblad (1,6%) en Trouw (7,6%).
Van de regionale kranten stijgt alleen het Friesch Dagblad: 2,1%. De grootste dalers van de regiokranten zijn het Brabants Dagblad (-9,5%), De Stentor (-8,5%) en de Leeuwarder Courant (-7,8%). 

Zie NU.nl en Piet Bakker (Krantenstatistiek). 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken