Oplages dagbladen blijven dalen, behalve voor FD
- Media
- 26 mrt 2014 @ 11:55
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekPrintBereik
- 26 mrt 2014 @ 11:55
- Redactie Media
De Nederlandse dagbladsector blijft het moeilijk hebben, zo blijkt uit cijfers van oplage-instituut HOI. De papieren oplage van de belangrijkste kranten is in het vierde kwartaal van 2013 sterk gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor. De daling bedraagt 7%, oftewel ruim een miljoen exemplaren. Het Financieele Dagblad is met een kleine groei het enige lichtpuntje. Dagbladen zien wel hun digitale oplages stijgen.
De papieren ontlezing slaat het hardst toe bij NRC.next, waar de betaalde papieren oplage daalt met 20%. Die daling compenseert de krant volledig met de digitale oplage, want de totale oplage (print én digitaal) stijgt met 9%. Die stijging heeft de krant te danken aan de lancering van de zaterdagkrant. Rekenen we die niet mee, dan daalt de oplage van de doordeweekse krant zelfs met 31% en daalt ook de totale oplage met 19%.
De Telegraaf daalt eveneens fors in oplage. De grootste krant van Nederland verliest 8,4% van zijn betalende abonnees op papier. Dat verlies wordt iets gecompenseerd met digitale kranten, waardoor de totale betaalde oplage met 6,5% daalt.
Alleen het Financieel Dagblad boekt dus groei: 1,8%. Als de digitale bij de papieren oplage wordt opgeteld, dan stijgen AD (1,3%) en De Volkskrant (1,8%), Financieel Dagblad (1,6%) en Trouw (7,6%).
Van de regionale kranten stijgt alleen het Friesch Dagblad: 2,1%. De grootste dalers van de regiokranten zijn het Brabants Dagblad (-9,5%), De Stentor (-8,5%) en de Leeuwarder Courant (-7,8%).
Zie NU.nl en Piet Bakker (Krantenstatistiek).
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing