Oplages dagbladen blijven dalen, behalve voor FD
- Media
- 26 mrt 2014 @ 11:55
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekPrintBereik
- 26 mrt 2014 @ 11:55
- Redactie Media
De Nederlandse dagbladsector blijft het moeilijk hebben, zo blijkt uit cijfers van oplage-instituut HOI. De papieren oplage van de belangrijkste kranten is in het vierde kwartaal van 2013 sterk gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor. De daling bedraagt 7%, oftewel ruim een miljoen exemplaren. Het Financieele Dagblad is met een kleine groei het enige lichtpuntje. Dagbladen zien wel hun digitale oplages stijgen.
De papieren ontlezing slaat het hardst toe bij NRC.next, waar de betaalde papieren oplage daalt met 20%. Die daling compenseert de krant volledig met de digitale oplage, want de totale oplage (print én digitaal) stijgt met 9%. Die stijging heeft de krant te danken aan de lancering van de zaterdagkrant. Rekenen we die niet mee, dan daalt de oplage van de doordeweekse krant zelfs met 31% en daalt ook de totale oplage met 19%.
De Telegraaf daalt eveneens fors in oplage. De grootste krant van Nederland verliest 8,4% van zijn betalende abonnees op papier. Dat verlies wordt iets gecompenseerd met digitale kranten, waardoor de totale betaalde oplage met 6,5% daalt.
Alleen het Financieel Dagblad boekt dus groei: 1,8%. Als de digitale bij de papieren oplage wordt opgeteld, dan stijgen AD (1,3%) en De Volkskrant (1,8%), Financieel Dagblad (1,6%) en Trouw (7,6%).
Van de regionale kranten stijgt alleen het Friesch Dagblad: 2,1%. De grootste dalers van de regiokranten zijn het Brabants Dagblad (-9,5%), De Stentor (-8,5%) en de Leeuwarder Courant (-7,8%).
Zie NU.nl en Piet Bakker (Krantenstatistiek).
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
Laatste Nieuws
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

