Verdwenen Merken (12): Stephan Fellinger over NOB

Verdwenen Merken (12): Stephan Fellinger over NOB
  • Media
  • 5 okt 2016 @ 09:16
  • 12604 x gelezen
  • Link
  • Richard Otto
    Richard Otto

    Founder
    Tens Media
  • TelevisieVideoTelevisieproductieMerken

In de serie Verdwenen Merken voelt het auteursduo Richard Otto en Robbert van Loon reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: Stephan Fellinger, mede-oprichter van De Zaak van Vertrouwen en de SpinAwards, over zijn oude werkgever NOB.

'Mijn eerste baan, als 19-jarige, was bij NOS-radio', vertelt Fellinger. 'In 1988 werd de NOS gesplitst in de omroep NOS en het technisch-facilitaire bedrijf NOB. Ik verhuisde naar NOB en ging me bezighouden met camerateams die sport en nieuws "registreerden" voor de publieke omroepen, maar ook voor nieuwe omroepen als RTL. In die tijd zette ik ook mijn eerste digitale stappen. Het NOB bestaat niet meer, maar nog altijd wanneer ik camerateams aan het werk zie ergens in Nederland, denk ik terug aan die goede oude tijd.’

Over NOB

Begin 1988 werd de facilitaire tak van de NOS verzelfstandigd en ging het verder onder de naam NOB (Nederlandse Omroepproduktie Bedrijf). In de jaren '90 maakte het NOB een enorme groei door. Niet alleen in Nederland kwamen er steeds meer afdelingen, maar het facilitaire bedrijf vestigde zich ook in België, Duitsland en Hongarije. Door onstuimige groei en felle concurrentie kwam het bedrijf in 2001 in financiële problemen terecht. Winst werd er echter nooit gemaakt en de verliezen liepen snel op. NOB was waardoor genoodzaakt om flink te reorganiseren.

In 2001 werd besloten om de organisatie op te splitsen in een multimedia uitzendbedrijf, een groep registratie- en nabewerkingsbedrijven en een vastgoedbedrijf. Het vastgoed-onderdeel ging naar TCN Property Projects. De internationale vestigingen, maar ook de NOB-decoractiviteiten gingen naar United Broadcast Facilities en NOB Cross Media Facilities werd overgenomen door Technicolor.

Lees de verhalen van meer dan 300 verdwenen merken in het boek 'Verdwenen merken'. Dit boek kost € 29.95 en is hier te bestellen.

Lees ook:

Ruud de Langen over Wastora
Willem-Albert Bol over Libertel 
Wim Ubachs over Choq
Jan Dijkgraaf over Freeler
Gonny van der Zwaag over Greenpoint
Jean-Paul Schaddé van Dooren over Caraco
Taco Rijssemus over Buckler
Patrick Petersen over Video 2000
Jeroen Kijk in de Vegte over Club Veronica    
Lodewijk van der Peet over Planet Internet
Vincent Everts over Baan Software



Richard Otto

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken